Klimspiraal vraag.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Klimspiraal vraag.

Bericht door PietB »

Ik ge bouwen met Peco code 55 nu wil ik een dubbel sporige klimspiraal gaan bouwen met plm 8cm hoogteverschil per omwenteling.
Mijn vraag is wat is verstandig, omhoog via de buiten kant of juist omlaag via de buitenste?

grt Piet.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Nico Essers »

De buitenste spiraal heeft de langste rijweg en daardoor ook de kleinste hellingshoek. Daarom wordt geadviseerd om het buitenste spoor als stijgend spoor te gebruiken en het binnenste als dalend spoor.

Op onderstaande site kun je een Excel bestand downloaden waarmee je de hellingspercentages kunt uitrekenen voor een helix. Daar is het verschil tussen binnen en buiten bocht goed te zien.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... informatie


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Michiel »

De stijgingspercentage via het buitenspoor scheelt bijna een halve procent, en dat is niet te verwaarlozen. Het verschil tussen 2% en 2,5% is flagrant. Wanneer je de vrijheid hebt om te kiezen, niet twijfelen: stijgen via het buitenspoor!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Sandopie
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Sandopie »

Volgens mij is het verschil, gebruikmakend van Peco met HoH afstand van 26mm, ongeveer 0.2% en geen 0.5%.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Michiel »

In een bocht, met wat marge is het dikwijls meer dan 26mm, maar rekenkundig heb je gelijk. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Nijboer
Berichten: 903
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Nijboer »

Ga gewoon op safe: buitenzijde stijgen, binnenzijde dalen.



Ipio
Berichten: 461
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Ipio »

Buitenspoor stijgen en binnenspoor dalen.
De hoogte iets kleiner maken naar bijv. 6 cm wordt de stijging minder steil.
Heb zelf de hoogte op 55 mm gemaakt met verkanting.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

TonN
Berichten: 415
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door TonN »

Verschil in straal maakt ook uit. Hoe harder een wagen naar de zijkant van de rails wordt getrokken, hoe meer weerstand hij geeft. Een trein in de buitenboog heeft net iets minder last hiervan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door PietB »

Duidelijke antwoorden, dank daar voor.
Ik kan met een gerust hart gaan bouwen.

grt Piet.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Wim H »

Nog even als algemene toevoeging: stijgen via het buitenste spoor is aanbevelenswaardig, maar niet noodzakelijk. Uiteindelijk gaat het om het stijgingspercentage. Je kunt dus ook prima via het binnenste spoor stijgen, mits de helling niet te steil is. Doorgaans zul je dan een grote straal nodig hebben.
Een voorbeeld is bv Backeramm am Rhein van Jeroen hier op het forum. Daar wordt ook zonder problemen met lange treinen via het binnenste spoor omhoog gereden. Maar de boogstraal van de helix is daar wel erg ruim.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door shoven »

Een andere overweging is om een ovaal te gebruiken i.p.v. een cirkelvormige constructie. Je hebt dan meer lengte per omwenteling en dus een lager stijgingspercentage.
Meerdere banen hier op het forum maken hier gebruik van.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door martindomburg »

Ik werk hier met max 2,5% het liefst 2%

Ik stijg bewust buitenom maar heb gemerkt dat binnendoor ook kan. Ik rij met diverse slepen met enkel en dubbeltractie van 1 tot 4 meter lang.

De loc en de weerstand van de trein zijn erg bepalend of de trein omhoog komt of niet. Maat met deze hellingspercentage heb ik nog geen issues gehad.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 436
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door Ronald1 »

Hoi Piet,

Ik gebruik een stijgingspercentage van circa 2% en heb mijn helix opgebouwd met R3 en R4 Fleischmann piccolo bochten met 1 rechte rails (9100) ertussen aan beide kanten. Dat geeft omloop van circa 3 meter in buitenbocht (stijg kant) en 6 cm hoogte stijging per omloop, daar passen de treinen ook prima onder.

Afbeelding

groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Klimspiraal vraag.

Bericht door martindomburg »

Rechte rail ertussen is wel prettiger ivm uitzetten maar ook verdeel je de krachten over de wagons geleidelijker bij lange slepen


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie