[DATABASE] NL Br 193 Vectron in N
Geplaatst: 12 jan 2020 12:01
Br 193 Siemens Vectron in Nederland
Een tegenwoordig veel geziene locomotief in Nederland is de Br 193, de Multicourante Siemens Vectron. De Br 193, Siemens Vectron MS is een Meerspanningsloc (multicourant) met een vermogen van 6.400 kW en een maximumsnelheid van 160 of 200 km/h.
De locomotief is afgeleid van de ES 2007 en kan worden aangepast aan de eisen van alle Europese spoorwegmaatschappijen.
In Nederland rijden verscheidene goederenvervoersmaatschappijen met de Siemens Vectron MS. Voor het reizigersvervoer is er een voornemen van NSR om een aantal locomotieven van dit type te leasen voor het vervoer van de Intercity van en naar Berlijn. Doordat de DB voor dit traject nieuwe treinen heeft besteld is dit voornemen op losse schroeven komen te staan.
Het is nagenoeg ondoenlijk een overzicht te geven van de locomotieven van dit type die in Nederland gebruikt worden. Bij de modellen zal per model getracht worden na te gaan of deze in Nederland is geweest of regelmatig komt. De identificatie is gedaan door middel van foto’s op het Nederlandse spoor.
Eind augustus 2020 werd bekend dat NS Internationaal twee Vectron Multicourante locomotieven huurt van ELL ten behoeve van de in december 2020 op de starten Nightjet trein naar Wenen. De eerste ELL Vectron ten behoeve van opleidingen en testritten is op 2 september 2020 ter beschikking gekomen van NS en dit is naar verluid de ELL 193 766-3 momenteel met NVR nummer 91 80 6193 766-3 D-ELOC. De tweede Vectron voor NS is de ELL 193 759 met NVR nummer 91 80 6193 759-8 D-ELOC. Beide locomotieven zijn in maart 2021 in de nieuwe NS huisstijl bestickerd. De locomotieven zijn primair bedoeld voor de Nightjet waarbij één loc wordt ingezet en de andere op reserve blijft. De reserve loc zal ingezet worden in de intercity Amsterdam-Berlijn.
Op dit moment heeft NS 5 Vectron locomotieven op huurbasis in dienst voor de Nightjet treinen. Dit zijn de
193 263
193 733
193 735
193 759
193 766
Eind 2023 komen hier tijdelijk nog eens 11 locomotieven bij voor de IC naar Berlijn. Deze locomotieven gaan helemaal doorrijden tot Berlijn en medio 2024 samen rijden met de nieuw bestelde ICE L Talgo rijtuigen die dan komen. Deze 11 Vectron locomotieven worden op termijn vervangen door speciaal voor de Talgo gebouwde locomotieven. Dit worden de locomotieven (zal in de loop der tijd worden aangevuld)
193 737
Een tegenwoordig veel geziene locomotief in Nederland is de Br 193, de Multicourante Siemens Vectron. De Br 193, Siemens Vectron MS is een Meerspanningsloc (multicourant) met een vermogen van 6.400 kW en een maximumsnelheid van 160 of 200 km/h.
De locomotief is afgeleid van de ES 2007 en kan worden aangepast aan de eisen van alle Europese spoorwegmaatschappijen.
In Nederland rijden verscheidene goederenvervoersmaatschappijen met de Siemens Vectron MS. Voor het reizigersvervoer is er een voornemen van NSR om een aantal locomotieven van dit type te leasen voor het vervoer van de Intercity van en naar Berlijn. Doordat de DB voor dit traject nieuwe treinen heeft besteld is dit voornemen op losse schroeven komen te staan.
Het is nagenoeg ondoenlijk een overzicht te geven van de locomotieven van dit type die in Nederland gebruikt worden. Bij de modellen zal per model getracht worden na te gaan of deze in Nederland is geweest of regelmatig komt. De identificatie is gedaan door middel van foto’s op het Nederlandse spoor.
Eind augustus 2020 werd bekend dat NS Internationaal twee Vectron Multicourante locomotieven huurt van ELL ten behoeve van de in december 2020 op de starten Nightjet trein naar Wenen. De eerste ELL Vectron ten behoeve van opleidingen en testritten is op 2 september 2020 ter beschikking gekomen van NS en dit is naar verluid de ELL 193 766-3 momenteel met NVR nummer 91 80 6193 766-3 D-ELOC. De tweede Vectron voor NS is de ELL 193 759 met NVR nummer 91 80 6193 759-8 D-ELOC. Beide locomotieven zijn in maart 2021 in de nieuwe NS huisstijl bestickerd. De locomotieven zijn primair bedoeld voor de Nightjet waarbij één loc wordt ingezet en de andere op reserve blijft. De reserve loc zal ingezet worden in de intercity Amsterdam-Berlijn.
Op dit moment heeft NS 5 Vectron locomotieven op huurbasis in dienst voor de Nightjet treinen. Dit zijn de
193 263
193 733
193 735
193 759
193 766
Eind 2023 komen hier tijdelijk nog eens 11 locomotieven bij voor de IC naar Berlijn. Deze locomotieven gaan helemaal doorrijden tot Berlijn en medio 2024 samen rijden met de nieuw bestelde ICE L Talgo rijtuigen die dan komen. Deze 11 Vectron locomotieven worden op termijn vervangen door speciaal voor de Talgo gebouwde locomotieven. Dit worden de locomotieven (zal in de loop der tijd worden aangevuld)
193 737