Pagina 1 van 2
industriebaan
Geplaatst: 28 jan 2020 17:32
door ana&dig
baanafm. 200cmx70cm/indien foto plaatsen lukt!!Buitenste baan is digitaal (lokboss).Onderhoud van de stoomloc nà dienst (water,zand en kolentoevoer)staan allemaal naast mekaar op toegangsspoor naar draaischijf,kan dit definitief zo blijven?Andere vraag is, waar in de loc lost men zand?groetjes ana&dig

Re: idustriebaan
Geplaatst: 29 jan 2020 17:02
door ana&dig
is er echt niemand die kan antwoorden op mijn vraag:waar wordt het zand in loc gestort?Alvast bedankt om te antwoorden; andere vraag was:is het realistisch de toevoer van water zand en kolen op éénzelfde lijn te
plaatsen aub,zoals U kan zien op de foto? mvg ana&dig
Re: idustriebaan
Geplaatst: 29 jan 2020 17:11
door Hoontje
Frustrerend is dat inderdaad als er geen reacties komen. Ik heb er zelf niet veel verstand van en zou zeggen dat het best kan.
Alleen belemmerd het dan wel je treinverkeer. Als er kolen of zand/water ingenomen wordt, dan blokkeer je de hele toeloop naar de draaischijf.
Ik zie veel andere banen waarbij de onderdelen (Kolen, zand, watertoren) los van elkaar of elk een eigen spoor hebben.
Zand gaat in bakken in de loc, zodat dat via de wielen gestrooid kan worden. Dat is bij elke loc weer net ff anders. Maar je loc er gewoon laten stoppen, dan wek je het idee dat er zand ingenomen wordt.
@bob vermeulen heeft een heel mooi bahnwerk gebouwd. Een link naar een van zijn posts vind je
hier
Maar het hele draadje doornemen van begin tot eind is zeker de moeite!
Groetjes,
Hoontje
Re: idustriebaan
Geplaatst: 29 jan 2020 17:20
door traiNiac
Hallo ana&dig,
Bij een stoomlok staan de zandkasten bovenop de liggende ketel. Ze zijn meestal vierkant. De afwikkeling in een stoomdepot is als volgt:
controleren op bedrijfszekerheid
kolenladen
rookkast reinigen
slakken verwijderen/water innemen
zand bijvullen
eventueel lok draaien en in lokloods plaatsen
Het kan allemaal op 1 spoor achter elkaar, maar meestal werden de behndelsporen parallel geplaatst, zodat de wachttijden beperkt bleven als meerder loks behandeld moesten worden.
Omdat je depot best groot is (7 opstelsporen) zou ik twee sporen naar de draaischijf leiden
Re: idustriebaan
Geplaatst: 29 jan 2020 17:50
door ana&dig
Bedankt voor de uitleg,stof tot nadenken... en de genoemde site ga ik zeker bekijken!groetjes ana&dig
Re: idustriebaan
Geplaatst: 29 jan 2020 19:24
door Harri
Als ik op Googlemaps kijk in Wernigerode dan lijken daar twee sporen parallel naar de draaischijf te lopen met op elk spoor een kolenbunker, watertappunt en zo’n kelder om slakken te dumpen.
Ik kan me indenken dat als je elke handeling op een ander spoor wil doen dat men dan meer aan het rangeren dan aan het vullen/lossen is.
Misschien kun je iets met dit filmpje?
https://youtu.be/g-cfcu_1xfU
Re: idustriebaan
Geplaatst: 29 jan 2020 21:05
door Rene-k
https://www.stoomtrein.org/evenementen/hemelvaart.html
Ga eens kijken in Beekbergen bij de VSM als je de mogelijkheid hebt. Daar zie je hoe het in het echt gaat en hoe alles opgesteld is. Weliswaar niet zo groot als jij het op je baan hebt, maar toch...
Re: idustriebaan
Geplaatst: 30 jan 2020 10:05
door ana&dig
ok,Beekbergen toegevoegd aan "bucket list";mooi filmpje Harri,bedankt!
Re: idustriebaan
Geplaatst: 30 jan 2020 14:13
door ana&dig
Re: idustriebaan
Geplaatst: 30 jan 2020 14:20
door ana&dig
met deze fotos hebben jullie een totaal idee van de baan.groetjes ana&dig

Re: industriebaan
Geplaatst: 04 feb 2020 11:06
door ana&dig
Re: industriebaan
Geplaatst: 04 feb 2020 11:11
door ana&dig
toch maar besloten om het onderhoud(kolen,water en zand)te verspreiden.Kan inderdaad oponthoud geven
aan de verschillende locs;dank voor jullie suggestie.

Re: industriebaan
Geplaatst: 04 feb 2020 11:29
door Nico Essers
Een leuke baan heb je ...?... Wat is trouwens je echte voornaam want ondertekenen met ana&dig vindt ik zo onpersoonlijk en lijkt alsof je iets te verbergen hebt.
Re: industriebaan
Geplaatst: 04 feb 2020 12:03
door Harri
Het is jouw baan en je moet ermee doen wat jij leuk vindt, maar volgens mij ga je nu juist oponthoud en onnodig veel rangeerbewegingen over de draaischijf krijgen.
Stel Pietje, Klaasje en Keesje komen kort na elkaar binnen rollen en willen alle drie water, zand en kolen. Dan moeten ze zo’n 18-21 de draaischijf op en af voordat je ze van de watertap in de loods hebt. Tijdens deze bewegingen blokkeren ze dan ook nog eens de rest van het in-/uitrijdende materieel.
Re: industriebaan
Geplaatst: 04 feb 2020 22:30
door shoven
Nico Essers schreef: ↑04 feb 2020 11:29
Een leuke baan heb je ...?... Wat is trouwens je echte voornaam want ondertekenen met ana&dig vindt ik zo onpersoonlijk en lijkt alsof je iets te verbergen hebt.
Ja ik snap die geheimzinnigdoenerij ook niet zo. Hij heet gewoon Frank.

Re: industriebaan
Geplaatst: 05 feb 2020 12:45
door Wim H
Hallo Frank,
Ik zou het toch zoveel mogelijk lineair houden. Dus 1 spoor met alle installaties achter elkaar, zodat je in 1 lijn door kunt rijden. Als je erg veel locs moet behandelen, kun je 2 sporen parallel leggen, met de installaties er tussen, maar dat is hier niet direct noodzakelijk. Zo groot is dit depot nou ook niet.
Wat in ieder geval wel erg belangrijk is, is dat er een apart uitrijspoor vanaf de draaischijf is. Hierdoor kan een lok die in de lokloods klaar staat voor een volgende rit, zonder problemen naar de hoofdlijn/station rijden. Dit uitrijspoor loopt niet langs de installaties omdat het anders geblokkeerd zou worden door loks die bekoold en ontslakt worden...
Verder waren in principe alle installaties te bereiken zonder de draaischijf. De reden daarvoor is dat de noodzakelijke installaties (kolen, water) ook te bereiken zijn als de draaischijf defect is. Zeker water is belangrijk: als een stoomlok zonder kolen komt te staan, is dat het einde van de rit. Maar als een lok zonder water komt, is dat het einde van de lok....
Groet, Wim
Re: industriebaan
Geplaatst: 05 feb 2020 15:20
door ana&dig
ok bedankt Wim,zal kolentoevoer terug naast de waterkranen plaatsen;links van de draaischijf is mijn
uitrijspoor naar hoofdlijn.
PS:Nico Essers en Steven Shoven,de kleinkinderen hebben de naam ana&dig bedacht en vonden het leuk om die op de site te gebruiken,maar is inderdaad onpersoonlijk om hiermee af te tekenen; mvg Frank
Re: industriebaan
Geplaatst: 05 feb 2020 15:41
door Alro
ana&dig schreef: ↑05 feb 2020 15:20
PS:Nico en Steven,de kleinkinderen hebben de naam ana&dig bedacht en vonden het leuk om die op de site te gebruiken,maar is inderdaad onpersoonlijk om hiermee af te tekenen; mvg Frank
Dan blijkt die alias van jou persoonlijker dan gedacht
Succes, Frank/ana&dig
Re: industriebaan
Geplaatst: 05 feb 2020 18:56
door Nico Essers
We willen natuurlijk je kleinkinderen niet teleur stellen dus ana&dig gewoon blijven gebruiken gebruiken als account en in het onderschrift Frank. Zo doen er velen het hier op het forum. Heb je toch een aparte herkenbare naam. Zie Krab -> Sjaak, Modelbouwerke -> Erik en Alro -> Ronald als enkele voorbeelden.
Re: industriebaan
Geplaatst: 05 feb 2020 22:58
door Krab
Zo is het maar net Nico ik vond die naam krab leuk mijn geboortestad naderhand wist ieder dat ik toch wel Sjaak heette .
Bij de buren in de encyclopedie staat er een hele beschrijving van
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/i ... ievendepot
Succes
mvg Sjaak
Re: industriebaan
Geplaatst: 07 feb 2020 18:21
door erik-n-fan
Deze heb ik al eens eerder geplaatst hier ergens, misschien helpt het bijgevoegde plaatje.
Je kan overwegen om naast het aankomstspoor een extra spoor als vertrekspoor te maken. Zo scheidt je aankomende loks die worden schoongemaakt en bevoorraad van een vertrekspoor voor locs uit de loods. Zoals je in dit plaatsje ziet is 2 parallel sporen voor lokverzorging ook mooi.

Re: industriebaan
Geplaatst: 08 feb 2020 10:27
door ana&dig
bedankt Erik-n-fan voor dit plannetje,geeft duidelijk beeld hoe het er kan aan toegaan bij een "lokverzorging".
Vertrek-en aankomstspoor is nu gescheiden op mijn baan.
PS: ben nog altijd op zoek naar een site die uitleg geeft over mechanisme die zand voor de wielen strooit?
mvg Frank
Re: industriebaan
Geplaatst: 08 feb 2020 10:44
door ana&dig
op volgende foto zie je links van de draaischijf mijn uitrijspoor,loc staat aan zandtoevoer,water- en kolentoevoer vinden plaats aan het inrijspoor.mvg Frank

Re: industriebaan
Geplaatst: 08 feb 2020 11:25
door erik-n-fan
Fijn dat het wat helpt.
“ PS: ben nog altijd op zoek naar een site die uitleg geeft over mechanisme die zand voor de wielen strooit?
mvg Frank”
Volgens mij is dat niets anders dan een bak zand in de lok die bijgevuld wordt bij lokverzorging door het erin te scheppen of het wordt van boven gestort in een bak in de lok.
Die is in de lok dan verbonden met buizensysteem/buisjes waar de zandkorrels uiteindelijk voor de wielen wordt gestrooid voor extra tractie ivm staal op staal van de wielen en de spoorrails bij hard optrekken en remmen.
Ik zou het nieuwe vertrekspoor op de draaischijf aansluiten. Dan kunnen loks meteen vertrekken ipv achteruit op het extra spoortje te moeten en dan weer vooruit te vertrekken.
Het enige wat je mist volgens mij is een put voor het ontslakken. Dit is alle gebruikte kolen / as dumpen en ketel schoonmaken.
Re: industriebaan
Geplaatst: 08 feb 2020 16:33
door ana&dig
vertrekspoor aansluiten op draaischijf ga ik eens uittesten;put voor het ontslakken is dit op modelbanen
werkelijk een put(uitgezaagd gat) of op die plaats een beetje donker kleuren en er wat kolenresten strooien?
mvg Frank