Mijn modelbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Mijn modelbaan

Bericht door marcopolo273 »

Beste forumleden,

Heb even terug gelezen wat ik in 2012 allemaal heb lopen uitkramen hier en wat destijds mijn bedoeling was om een baan te gaan bouwen. De eerste baan zou analoog worden en die hing inderdaad in de nok van de zolder. Ik kan je vertellen dat is echt zwaar waardeloos en de afmetingen zijn ook niet handig 250 x150 cm. Dat hele idee is er wel even geweest en is ook in werking gezet maar kwam er al snel achter dat ik dit zo eigenlijk helemaal niet wou hebben. Uiteindelijk heb ik dus ( ondertussen al jaren geleden ) de baan gewoon vast op de grond gemaakt. 80cm diep en bijna 4 meter lang. Een helix heb ik destijds gebouwd en een schaduwstation. Maar echt foto's en de ontwikkeling van die baan heb ik nooit echt wat over gepost. Tot nu!! want het leek mij leuk om eens van alles met jullie te delen en in de toekomst te blijven delen. De stand van zaken is dat het analoge gebeuren er al snel uit ging hier en alles over op digitaal. Heb een centrale van Digikeijs DR5000, bezetmelders en servo decoders van Rosoft, rails is van Peco code 55 en wissels natuurlijk ook word met servo's aangedreven, en de baan word aangestuurd met iTrain. Een tijdperk aanhouden vind ik echt moeilijk. Tuurlijk is het veel realistischer maar mijn probleem is dat ik alles zo mooi vind. Wel houd ik het bij DB of private ondernemingen die je in Duitsland tegen komt of kwam. Ook heb ik natuurlijk in de loop der jaren veel geleerd. Zoals bijvoorbeeld een locomotief digitaal maken. Ook het onderhoud van de locomotieven doe ik allemaal zelf. Ik heb wat foto's gemaakt om te laten zien hoe het erbij ligt nu.

Dit is het schaduw station. De treinen rijden hier binnen en vertrekken weer. Het is aangelegd in lussen. Het heeft voordelen maar zeker ook nadelen.
Voordeel is je kan met 6 wissels 4 lussen maken waar je 8 treinen in kwijt kan. Het nadeel is dat je treinen altijd achter elkaar geparkeerd staan en je hebt niet altijd de vrije keuze welke trein je wil rijden of niet. :?
Afbeelding


Afbeelding

Hier een prachtige bos spaghetti 8)7
Afbeelding

Ik zie soms banen van andere mensen en de aanleg van de bedrading. Dat ziet er dan zo gelikt uit wou dat ik dat kon. Bedrading strak en netjes weg werken ben ik niet zo goed in.

De bovenkant van de helix met daaroverheen weer een spoor. Dit word dicht gemaakt er komt een berg/heuvel boven op. Hier wil ik iets van een bosgebied met een leuke boerderij op gaan maken.
Afbeelding

Vanuit de helix een beeld van het station. Deze ben ik momenteel aan het aankleden.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De seinpalen op de baan vind ik vooralsnog een dure aangelegenheid :| . Ik weet het is veel mooier als je echte verlichting hebt. Voor nu heb ik gekozen om er dummys neer te zetten. Ze staan nog los en zal ze binnenkort de juiste plek geven. Ik weet zo namelijk niet welke waar moet staan.



Als een trein de helix uit komt dan kan deze langs het station omlopen en terug de helix in of hij gaat via de boven baan en pakt dan het spoor wat over de helix loopt. Dit word ook dicht gemaakt en komt een dorpje boven op te staan.
Afbeelding

De machinefabriek aan het rangeerspoor staat er ook nog los. Of deze hier blijft wil ik nog bekijken. Daarnaast denk ik dat ik de boven baan waar dus de brug tussen zit opnieuw ga doen. Ik wil de bochten wat ruimer maken en het 4mm MDF eronder vandaan halen en dit vervangen voor multiplex.
Afbeelding

Een heel verslag dus van mijn modelbaan. Ik hou jullie op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en de voortgang van de bouw. Er moet nog wel veel gebeuren. De bedoeling is om ook een achtergrond te maken van een Duits landschap. Dit doe ik niet zelf maar koop gewoon een poster. Kortom nog genoeg hobby werk!
Afbeelding


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 652
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn modelbaan

Bericht door Sibbesuisje »

Mooie update Marc. Schitterende lengte en leuk banen plan, wat goede afwisseling geeft!
Dat bord spaghetti is heel herkenbaar 🤣
Was wel benieuwd, die keerlus links bovenop de helix, welke radius gebruik je daar? Het lijkt best krap, al begrijp ik dat je banenplan zo is dat niet alle treinen via die keerlus hoeven dus dan zal het geen problemen opleveren.

Ben benieuwd naar de verdere aankleding maar het begin ziet er al erg mooi uit!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Mijn modelbaan

Bericht door marcopolo273 »

Was wel benieuwd, die keerlus links bovenop de helix, welke radius gebruik je daar? Het lijkt best krap, al begrijp ik dat je banenplan zo is dat niet alle treinen via die keerlus hoeven dus dan zal het geen problemen opleveren.
Hoi Sander,

Ja ik begrijp wat je bedoeld. Het is een R2 radius. Alle treinen gaan er zonder problemen doorheen. Maar ook dit is een stukje wat ik opnieuw wil doen. Wil dat MDF eronder vandaan halen en met multiplex (10mm) gaan werken. Dan maak ik de bochten ook gelijk wat ruimer. Ben er wel achter dat je bochten niet ruim genoeg kunnen zijn.


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Mijn modelbaan

Bericht door WilcoV »

Ziet er goed uit Marc, mooie lange strekken en leuke scenery tot nu toe.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 27 dec 2022 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Raymond
Berichten: 1921
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Mijn modelbaan

Bericht door Raymond »

Halo Marc,
Leuke baan heb je!
En die bos spaghetti van draden is mij ook heel herkenbaar, het kan nog erger hoor bij mij is het nog meer een warboel🙄
Ik vind het ook heel lastig werk, maar goed het hóórt er nou eenmaal bij!
Succes met de verdere bouw!
Ik ga het zeker volgen!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1213
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Mijn modelbaan

Bericht door WimC »

Ziet er goed uit :Thumb


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Mijn modelbaan

Bericht door marcopolo273 »

Hoi mede hobbyisten.

Een poosje geleden ben ik eens aan het prutsen geweest met de airbrush om een dak van een rijtuig te verouderen. Heb een ultra matte lak aangeschaft van AK. Heel mooi spul. Doe je dit in je airbrush met een drupje witte verf erbij dan kun je een heel mooi verblekend effect creëren op het dak van het rijtuig. Wat reparatie vlakken aangebracht en wat roest. Ik vind het resultaat niet slecht voor een eerste probeersel, al zeg ik het zelf.
Afbeelding

Afbeelding


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Mijn modelbaan

Bericht door spoor65 »

weer lekker aan het knoeien Marc, maar ziet er best leuk uit idd

gr Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3018
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Mijn modelbaan

Bericht door Ron »

Goed gelukt hoor, ziet er geweldig verweerd uit :Thumb

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

Raymond
Berichten: 1921
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Mijn modelbaan

Bericht door Raymond »

Mooi Marc!👍🏻

Groet,
Raymond


Plaats reactie