Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door deBult »

Ha,

Op marktplaats zag ik 2 advertenties voor een klapdeksel wagon. Waarvoor werden deze in het “echie” gebruikt?

Merci,
Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door deBult »

Afbeelding


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1223
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door WimC »

Volgens mij voor bulkgoederen die niet nat mogen worden, zoals kalk. Heb iig wel van die wagentjes gezien die verouderd waren met witte (kalk)sporen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door deBult »

Mooi, op mijn rangeerbaantje in aanbouw is de bedoeling dat er een klein industrie terrein met rangeer platform en een klein dorpje komt, met bakkerij en pizza boer (Huisjes van Markenburg). Het idee was om zakken met meel te laten aankomen op het rangeer terrein en naar het dorpje te vervoeren. Daar zocht ik nog een passent wagonnetje voor. Dit zou dus kunnen passen.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zakken meel worden dan weer niet in dit soort wagens vervoerd, dat is stukgoed en zit als het al per spoor komt( is in die kleine hoeveelheden niet logisch) in gesloten wagens. Zoals Wim zegd dit zijn wagens die voor bulkgoederen werden gebruikt en het zijn hele oude wagens die al heel lang niet meer gebruikt worden. Zeker deze kleintjes zullen hooguit tot de jaren 60 zijn ingezet. Producten die vroeger daar in werden vervoerd worden de laatste 50 jaar in silowagens( cement) of of gesloten onderlossers( bepaalde soorten kalk en zout) vervoerd. Graan( in bulk hoeveelheden) worden zowel in gesloten onderlossers en silowagens vervoerd maar dat zijn dan weer andere modellen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Stortgoed zoals bepaalde soorten kalk en zout dat niet nat mag worden. Omdat de wagons met de hand geladen en gelost moesten worden werd al snel gekeken naar wagons met een los installatie, in eerste instantie onderlossers. Tussen 1965 en 1970 zijn alle K wagons uit de dienst gegaan. Deze wagons werden ook gebruikt voor slakken ed, lading die de neiging heeft te verstuiven zoals as. Maar het laden en lossen bleef handwerk en dus duur. De hele geschiedenis is te lezen in Güterwagen Band 2 Gedeckte Wagen - Sonderbauarten. Voor graan gebruikte men andere wagons, geen wagons uit de K serie vanwege de andere ladingen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door deBult »

Top, zoveel kennis en info, merci.


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Klapdeksel wagon: waarvoor gebruikt

Bericht door Pleun »

Er zijn in Nederland enkele exemplaren in particuliere dienst geweest bij Chemische Fabriek Weduwe P.Smits, tot ik goed ergens in de jaren vijftig.
Deze fabriek maakte beenderlijm. Beenderlijm wordt gemaakt van botten van dieren en dat doen ze met slachtafval, dus de deksels waren in dit geval tegen de stank.


Plaats reactie