Welke meanwell voeding

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jannesvdijk
Berichten: 116
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Welke meanwell voeding

Bericht door Jannesvdijk »

Beste heren,
Welke meanwell voeding is het meest geschikt om bijv.
De yd8116 te voeden icm mtb mp1 motoren?

Eventueel wil ik ook het led gedeelte gebruiken met deze voeding


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 580
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Welke meanwell voeding

Bericht door fenix »

http://www.yamorc.de/downloads/YD8116.en.pdf zegt dat deze unit graag tussen de 12v en 19v dc (voor het antwoord beperk ik me to t de dc gegevens, omdat er specifiek naar meanwell voeding gevraagd wordt en die doen dc ;-) ) lust en maximaal 5 ampere kan uitsturen. Een 75watt 12v unit komt dan in beeld. Als je naast de yd 8116 nog ander spul wilt voeden, zul je met max amperage daar ook rekening mee moeten houden en komt 100w in beeld. Meanwell nummers heb ik niet uit mijn hoofd.

Voor led spul even kijken wat voor voorschakelweerstand nodig is om leds heel te houden.

Fenna



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Welke meanwell voeding

Bericht door BartenThomas »

Volgens mij hebben de Meanwell voedingen meerdere uitgangsspanningen. Vaak ook een van 5V. Die zou je voor de LEDs kunnen gebruiken, maar dan moet je wel lagere/lichtere voorschakelweerstandjes gebruiken.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Welke meanwell voeding

Bericht door BramvanLeeuwen »

De yd8116 heeft een ingangsspanning nodig tussen 12V en 19 V. Voor het ding maakt het niet uit welke spanning je kiest. Motoren en lampjes werken prima op 12 V. Ik zou, als je de voeding niet nodig hebt voor magneetspoelen een spanning van 12 V kiezen. 18V is soms te veel voor motortjes. 5 A is meestal wel genoeg voor alle motoren en lampjes. Ieder ledje gebruikt maximaal 0,02A en een motor bijvoorbeeld 0,1 A. Dan kun je bijvoorbeeld 20 motoren en 150 ledjes aansluiten. Dat lijkt me wel genoeg.
Ledjes laten werken op 5V is wel zuiniger, maar dat is ook een beetje miereneukerij, met zulke kleine stroompjes, dat bespaart misschien een halve eurocent in 10 jaar. (Ik zelf let daar wel een beetje op, met minder spanning ook minder warmte in je draadjes en weesrtandjes)


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jannesvdijk
Berichten: 116
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Welke meanwell voeding

Bericht door Jannesvdijk »

Dank jullie wel


Plaats reactie