Stroompiek bij inschakelen centrale?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door Hans »

Beste deskundigen,

Wanneer ik mijn centrale (IB Basic) inschakel, lijkt het of sommige treinen op de baan een schok krijgen. Ook gaan van sommige treinen de lampjes branden.
Zodra ik iTrain inschakel gaan de lampjes weer uit.

Is dat normaal?
Of liever nog: kan het kwaad?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 580
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door fenix »

anekdote:

Er was eens een tijd dat ik 3 pc-torens tegelijk aan had tijdens een stroomstoring. In mijn onervarenheid destijds liet ik de pc's ingeschakeld staan tijdens de stroomstoring. Het kostte me 2 zekeringen in de meterkast voor ik doorhad dat die 3 pc's bij tegelijk inschakelen een dusdanige inschakelpiek veroorzaakten dat de zekering het niet meer gezellig vond.

Mogelijk dat bij het inschakelen van je centrale iets vergelijkbaars aan de hand is. Hoeveel treinen staan er op de baan die bij inschakelen tegelijk de voedingsspanning voor hun kiezen krijgen?

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door Hans »

Hallo Fenna,

Dank je wel voor je reactie.
Bij het inschakelen staan er 8 treinen op de baan. Ook hebben 4 rijtuigen direct al bij het inschakelen binnenverlichting (LED).
Verder zijn de seinlampjes aan (ook LED).
Alles van de scenery (lampjes, draaimolens, e.d.) is uit.

Als dat teveel is, is het misschien een oplossing om voor het inschakelen sommige baanvakken stroomloos te maken (?)

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 580
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door fenix »

Hallo Hans,
Nog even verder denkend, kan het ook zijn dat het inschakelen van de centrale wat spookstroompjes oplevert die decoders in een ongedefinieerde toestand brengen die daarna door itrain weer wordt teruggezet naar gedefinieerde toestanden.

Baanvakken stroomloos maken voor het inschakelen zou zeker een optie kunnen zijn en zal niet heel ingewikkeld zijn om toe te passen.

Fenna


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 107
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hallo Hans,

het lijkt me wat voorbarig (en denk ik onjuist) om van een stroompiek te spreken. Het is natuurlijk wel even zo dat apparaten, zoals ledjes en treinen en ook relais in een ongedefiniëerde toestand staan voordat iTrain ze kan gaan besturen. iTrain geeft pas na het inschakelen opdrachten voor het in een bepaalde stand zetten van een relais.

Maar van het licht van ledjes hoef je niet te schrikken. Dat komt niet door overspanning. Ledjes vragen maar een halve tot maximaal 20mA per stuk, dat kan je voeding aan. Op andere momenten staan soms ook alle lampjes aan en rijden alle treinen. Het is wel zo dat sommige (goedkopere) servo's even een vreemde zwaai maken doordat ze niet weten wat ze moeten doen op het moment dat de spanning wordt ingeschakeld. De extra stroom is geen probleem, wel soms de kracht die die servo's leveren.
Ik zou zeggen: geen zorgen maken.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Rick
Berichten: 1625
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door Rick »

Kan het zijn dat de IB onthoudt welke functie van een loc ingeschakeld staat en deze dus weer activeert bij het aanzetten?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door Hans »

Beste Fenna, Bart en Rick,

Bedankt dat jullie meedenken.

Ik denk dat jullie gelijk hebben: de decoders staan of komen in een ongedefinieerde stand als de spanning op de baan komt. Al dan niet als gevolg van spookstroompjes.

Het is niet altijd hetzelfde en onafhankelijk van de stand bij het uitzetten van de IB.
iTrain zet alles weer goed.

Een echte stroompiek zal het idd niet zijn.
Vooralsnog maak ik me maar geen zorgen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

bvandewetering
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door bvandewetering »

Beste Hans

Op mijn baan schakel ik met een "hoofdschakelaar" een aantal trafo's aan. Een van deze trafo's voorziet mijn Fleischmann Twin Center van stroom en gaat een rode led branden. De baan wordt dan echter nog niet van stroom voorzien. Dat gebeurt pas als ik in iTrain de knop verbinden aanklik. Pas dan schakelt het TC aan (met een groene led) met voor alle decoders de juiste stand uit iTrain.

Is dat niet de juiste / betere volgorde?

Met groet,

Ben


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Stroompiek bij inschakelen centrale?

Bericht door Hans »

Hallo Ben,

Steeds als ik mijn IB inschakelde brandde de groene LED en werd de spanning meteen op de baan gezet.

Maar je bracht mij wel op een idee. Ik heb er de handleiding maar eens bijgenomen. Daaruit blijkt dat het direct inschakelen van de baanspanning bij mijn IB inderdaad de standaard instelling is. En .... die instelling kun je aanpassen. Ik heb dat gedaan en nu werkt het net als bij jou.

Bedankt voor deze tip.



m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie