Plan V / T in n

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Plan V / T in n

Bericht door Rik »

En daar zijn ze dan! De via marktplaats op de kop getikte kappen voor
een plan V en een plan T.
Nu zullen jullie denken, ja hé dit hoort thuis in het 'nieuwe aanwinsten' draadje,
maar ik wil door hier een apart topic van te maken een beroep doen op vele
talenten en kennis die hier op het forum aanwezig zijn. Dit is namelijk voor mij
de allereerste keer dat ik me aan zelfbouw ga wagen. Ik heb dit nooit eerder aan-
gedurft maar na het zien van de vele schitterende zelfbouwsels en spuitsels hier
wil ik me er toch ook aan gaan wagen. Ik ben altijd een fan geweest van alle hondekoppen
en wilde dan ook niets liever dan er 1 in mijn schaal te hebben.

Eerst maar eens even 2 foto'tjes.

Afbeelding
de kopbakken van de plan V en T

Afbeelding
en de plan T kopbak met een tussenbak.

Helaas zijn de kappen van de plan V hier en daar een beetje beschadigd, maar aangezien dit mijn eerste zelfbouw is zal hij waarschijnlijk toch niet super worden en is het een goed test-bed zullen we maar zeggen.

Nu een aantal vragen ( in volgorde van bouwen ).

1. De kappen zijn nog in hun standaard kleur. Welke kleuren verf moet ik gebruiken voor
NS geel, het dak en de blauwe reclame banden? Kan ik hiervoor de verf van kleinspoor?! ,
gebruiken? Dit aangezien ik geen dure spuitspullen in huis heb en ik niet weet of die verf bvb
alleen te gebruiken is in samenwerking met een airbrush of spuitcabine of iets dergelijks.
2 Moet ik eerst een grondlaag aanbrengen? Zoja welke kleur en hoeveel lagen van de
uiteindelijke kleur of is 1 + een glanslaag genoeg?
3. Hoe / waar kan ik aan decals komen voor deze treinstellen? Opzich zou ik genoegen nemen
met zwarte ns logo's en de blauwe 1ste klas streepjes. Meer is natuurlijk geen probleem.

4. De kappen zijn van Trawos. Heeft iemand hier ervaring mee m.b.t. onderstellen? Mijn plan
is om tomix onderstellen bij hans te bestellen, maar welke? Hangt natuurlijk af van de
lengte/ruimte in de bak?
Hierop aansluitend, neem bvb plan V. De ene bak wordt natuurlijk gemotoriseerd met
dus een tomix onderstel , maar die andere bak? Zijn er ongemotoriseerde onderstellen te
verkrijgen, of slopen jullie gewoon een motor uit een tomix, OF gebruiken jullie hiervoor
donor rijtuigen/onderstellen?

5. En als laatste... Hoe/waar kom ik aan panto's. Ik kan me herinneren dat ik al eens ergens op
het forum iets heb gelezen waar deze te verkrijgen zijn, maar kan het draadje niet meer
terugvinden.

De decoder en verlichting zullen waarschijnlijk pas op een later tijdstip een rol gaan spelen aangezien de bouw van een nieuwe baan nog even moet wachten tot ik een eigen ( nouja samen met m'n vriendin) woning heb bemachtigd ( hopenlijk ergens volgend jaar). Dus digitaliseren van tomix onderstellen wordt mijn volgende vraag-draadje denk ik. :P

Sorry voor de lange post, maar ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met mijn eerste zelfbouw. Natuurlijk wil ik niet dat alles voorgekauwd wordt, maar niet zelf tig keer het wiel uit hoeven vinden omdat mensen me goede tips kunnen geven zie ik niet als iets om me voor te schamen.

Groeten Rik



Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Plan V / T in n

Bericht door Arnoud »

Rik,

Ik heb een paar maanden terug ook een Plan T kap aangeschaft buiten MP om van dezelfde aanbieder. Ik heb als onderstel een fl 7430 liggen. Ik ben één middagje pas bezig geweest met het mes om vliezen te verwijderen en kwam tot de conclusie gekomen dat dit in vergelijking tot een Shapeways-kap erg bewerkelijk gaat worden voor deze spuit klaar is. Er zijn behoorlijk wat gaten die opgevuld moeten worden. Na het opvul werk lijkt mij al onontkoombaar op een primer te gebruiken. Verders heb ik reeds een airbrush en al verf van Phildie liggen. Ik nml nog twee Shapeways kappen liggen om ook te spuiten.
Voor decals hoop ik gebruik te kunnen maken van de foto's die ik dit jaar van de T530 gemaakt heb.

Mvg,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan V / T in n

Bericht door Jos »

Ik heb de Plan V ook gebouwd op basis van de FLM 7430.
Vliesjes verwijderen, vijlen, schuren, plamuren, gronden, op kleur spuiten.
Met de kwast zou ik je niet aanraden. Krijg je niet glad.
En een Plan V/T (Mat 64) is geen hondekop. Mat 54/56 wel, die hebben een veel spitsere neus.
Panto's kun je gewoon kopen, Sommerfeldt levert ze. Informeer bij H@ns.

Afbeelding

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Plan V / T in n

Bericht door Rik »

Okeej. Nouja tot zover duidelijk wat er gezegt is in maarliefst 2 reacties..
Had toch gehoopt op iets meer response maarja....

Jos in elk geval bedankt voor je reactie. Ik heb kan alleen niet aan een fl 7430 komen
dus wil het proberen op basis van tomix onderstel. Heb geen idee welke maarja ik
ga dan maar gewoon wat bestellen en zien wat er van komt...

Groeten Rik


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan V / T in n

Bericht door Jos »

Wat voor respons wil je dan nog meer Rik? Volgens mij zijn al je vragen beantwoord.
Een FLM 7430 koop je voor 70-80 euro en dan heb je gelijk een heel onderstel en ramen voor je Plan V.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Plan V / T in n

Bericht door Rik »

Jos,

dat klinkt wel als de beste manier dan, maar waar vindt ik zo'n fl7430.
Op marktplaats kan ik in elk geval er geen vinden. En worden niet meer
geproduceerd door fleischmann... Kwestie van geluk hebben op een beurs?

Jammer dat er geen ruilbeurzen meer zijn in de Distel in R'daal. Ivm met weekend
diensten ben ik slechts heel zelden in de gelegenheid naar Houten of Rijswijk af te
reizen... Hm lastig.

Gr. Rik


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Plan V / T in n

Bericht door shoven »

Op eBay.de staan ze met enige regelmaat.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan V / T in n

Bericht door Jos »

Henry heeft ze ook vaak. Stuur hem eens een berichtje.
De Distel is wel heel lang geleden :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Plan V / T in n

Bericht door Rik »

Haha ja dat waren de 'good ol days', toen het Oude Station in de Molenstraat
nog de place to be was. Niet dat ik nu zo oud ben, ik liep daar toen als jochie
van 10 kwijlend rond ;) .

Heb trouwens zojuist een mailtje gestuurd naar Johan Voermans.
Hij heeft een winkel 'Johan Voermans modeltreinen' in Rotterdam en
volgens zijn website heeft hij er ook 1 liggen.
Ebay staat er inderdaad ook 1 op maar ik heb nog geen enkele ervaring
met die website en ziet er redelijk ingewikkeld uit dus probeer het eerst
maar even zo..

Bedankt voor de tips!

Groeten Rik


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Plan V / T in n

Bericht door shoven »

eBay is vrij simpel. Aanmelden, en gewoon bieden, net als bij Marktplaats (wat onderdeel is van eBay). Grootste verschil is dat het wat strakker gereguleerd is. Elke veiling heeft een eindtijd waarop het hoogste bod wint. Een aanbieder kan dus niet blijven emmeren met zijn advertentie zoals bij MP, het is eindig. Anderzijds kun je ook niet effe via de mail een deal maken met de aanbieder... Het aanbod is m.i. wel flink groter dan op MP, en ook hier veel handelaren.
Ik gebruik het regelmatig, en het werkt prima. Ik koop meestal op de Duitse variant, eBay.de. Prima, alleen wel even de verzendkosten vooraf regelen. Soms kun je hele leuke deals scoren, beetje slim bieden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Plan V / T in n

Bericht door Rik »

Heb zojuist bevestiging gekregen en dus een fleischmann 7430 gescoord als onderstel
voor het plan v.

Een vraag specifiek voor Jos, jou model is echt supermooi. Je spreekt blijkbaar uit ervaring
met deze kappen wanneer je het hebt over plamuren want er zitten vele piepkleine gaatjes in de kappen. Kun je me vertellen waarmee/met wat voor soort 'plamuur' je deze gladmaakt?

Een andere algemene vraag, ik ben nog wel op zoek naar decals/transfers voor dit plan v.
Op de site van kleinspoor staat een hoop transfers voor schaal n gelukkig maar ik weet
nu niet percies wat ik moet hebben. Zijn er mensen die ervaring hebben met kleinspoor?
Ik zoek natuurlijk naar de zwarte ns logo's, de 1 en 2 logo's voor de klasses en die blauwe streepjes voor boven de eerste klas. Nu staan er op kleinspoor geen setjes voor plan v,
maar wel voor dubbeldekkers incl reclamebanen. Kan iemand mij ( uit ervaring ) vertellen
wat dit inhoud en of die bruikbaar zouden zijn voor een plan V? Zitten hier die blauwe 1ste klas streepjes bij? Verder zie ik staan klasse borden, ik neem aan dat dit de cijfers 1 en 2 zijn...
En er wordt vermeld zwarte en witte vignetten... zijn dit de NS logo's??
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen zodat ik niet op de gok ga bestellen en vervolgens
heel iets anders als ik verwacht binnenkrijg.

Groeten Rik


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan V / T in n

Bericht door Jos »

Rik,

Ik gebruik Revell Plasto voor het plamuren.
Ik heb de reclamebanen gespoten, maar de dubbeldekker transfers van kleinspoor kun je ook gebruiken, heb je gelijk de 1e klasse strepen en klasseborden.
Alleen de zwarte ns-vignetten is een apart setje van Kleinspoor.
Het onderstel van de 6430 moet je zo'n 3 a 4 mm verlengen wil je het echt mooi doen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Rik
Berichten: 404
Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
Contacteer:

Re: Plan V / T in n

Bericht door Rik »

Duidelijk enorm bedankt !

Groeten Rik


Plaats reactie