Pagina 1 van 2
Baanplan German Eifel
Geplaatst: 28 aug 2011 14:34
door Lenny
in me vorige topic was ik al bezig met dit idee maar op zo'n regenachtige dag als vandaag kreeg ik weer een ingeving.
en dat heeft me doe besluiten om de 2e versie te vervangen door deze versie.
verder is het thema the German Eifel.(de Duitse Eifel)
en ik ga werken/rijden in tijdperk 2 en 3.
ik hoor graag jullie menig over de twee versie's:
Versie 1:

- Versie 1
- Mijn baan v1.jpg (67.81 KiB) 6516 keer bekeken
Versie 4: (Bestaat uit 3 verdiepingen)

- Schaduwstation en opstelspoor
- Clipboard04.jpg (12.47 KiB) 6516 keer bekeken

- Grote Station & Kop Station
- Clipboard02 ts.jpg (19.37 KiB) 6516 keer bekeken

- Rangeer terrein en passeer sporen
- Clipboard04rt.jpg (17.8 KiB) 6516 keer bekeken
Echter vindt ik zelf versie 4 leuker.
mocht je verbeteringen hebben Meld het. dan zal ik het zeker in overweging nemen.
Gr Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 28 aug 2011 15:10
door Lenny
hier nog een afbeelding van versie 4 maar dan alle lagen bij elkaar

- Clipboard02.jpg (36.32 KiB) 6506 keer bekeken
tevens heb ik even in een korte tijd goed na gedacht en laat ik versie 1 vallen want met versie 4 kan ik veel meer en heb ik veel meer rij opties.
gr lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 29 aug 2011 15:16
door spoor65
Lennart,
Zo na een eerste toch wat snelle blik even mijn gedachten met jou delen.
Op eerste gezicht een leuke basis kwa ontwerp. behoorlijk veel rijmogelijkheden en rijlengte`s
toch een paar kantekeningen:
geen idee wat de afemetingen zijn die je beschikbaar hebt, overigens, maar heb de indruk dat je een redelijke ruimte kunt benutten.
Eerste wat mij opvalt, je werkt wel erg strak langs de tafelranden, hierdoor krijg ik een beetje het rondje om de kerk gevoel en komt alles
wat erg strak over. probeer eens wat speelser te werken, door bv hier en daar wat meer de diagonaal lijnen te gebruiken,
bijkomstig voordeel is dat je meer lengte daarmee kunt winnen voor station of een paradespoor.
Wat betreft die lengt, geen idee wat voor matariaal je wilt gaan inzetten op jouw baan, korte regionaaltreinen zullen hier geen probleem zijn,
maar het komt me zo over, dat jouw station en opstelsporen nogal aan de korte kant zijn, lange intercity`s ed zullen geen ruimte genoeg hebben
aan de perrons, alsmede lange goederenslepen op de opstelsporen.
In jouw ontwerp zitten zeker mogelijkheden om opstel/perronsporen te verlengen. waar je op de lange termijn meer plezier van zult hebben.
Dit zelfde ook voor het schaduwstation, die sporen kun je nooit genoeg hebben en kunnen ook haast nooit te lang zijn.
wel goed dat je al gekozen hebt om deze sporen op gelijke lengte te houden.
gewoon ff een paar punten die me zo te binnen schieten.
Maar zaosl al gezegt, een mooie basis met veel mogelijkheden.
Mvg
Freddy
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 30 aug 2011 21:42
door Lenny
Freddy,
dank je voor je feedback,
qua afmetingen zit ik nu 4 X 1 Meter (formaat baanplan = 380 x 90 CM), en dat is ook de ruimte die ik beschikbaar heb op het moment.
En met diagonale sporen heb je wel meer ruimte maar ik heb dan niet echt een gevoel voor (jammer genoeg)
maar als je een ideetje heb hoe wie wat en waar dan kan ik het in overweging nemen...
qua materieel zal het niet veel lang materieel omdat ik meer regionaal wil rijden en misschien een enkele Intercity.
en hoe zou je dan de opstel sporen veranderen want ik zat ook al een beetje met de scenery in me hoofd vandaar.
Mvg Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 31 aug 2011 20:15
door spoor65
Lennart.
4x1 is een mooie afmeting, dat schept redelijk wat mogelijkheden,
toch wel direct een nieuwe kantekening van mij, ik heb natuurlijk ook geen idee of je een grote kerel bent met lange armen,
maar als je de gemiddelde lengte hebt, is die 1 meter misschien al wel te veel van het goede.
(of je moet rondom bij je baan kunnen komen)
Je zult gaan merken dat je bij een diepte van jouw baan, niet lekker meer aan de achterkant kunt werken omdat je er dan niet goed bij kunt komen,
zolang het alleen om een plaat gaat met alleen nog de rails zal het wellicht nog lukken, maar zodra je er boomjes, huisjes ed op hebt staan, en er ontspoord eens een trein achter op de baan, dan zal het een hele toer worden om er nog bij te kunnen, laat staan als je er bv eens een defecte wissel moet gaan vervangen.
Mijn advies dus in deze, ga niet breder werken dan 80 cm, dat is veelal wel de max.
En ja dat gevoel hebben bij diagonaal werken, kijk eens wat rond bij de ontwerpen van anderen hier op het forum, en je zult ook voor jouw baan zeker
inspiratie vinden daarin. Moeilijk is het eigenlijk niet, gewoon (als voorbeeld) rechts onderin jouw boog net ff iets door laten lopen, zodat vervolgens het rechte stuk met station of paradespoor naar links boven gaat lopen ipv langs de tafelrand.
Probeer het maar eens in jouw tekenprogramma, ff 1 boog extra plaatsten en daana pas een wissel of recht baanstuk.
Jouw schaduwsttion verlengen is wel heel erg makkelijk, je gebruikt nu maar een klein deel van die 4 meter, rek de boel uit,
zoveel mogelijk onder jouw hele bovenbouw door en je kunt de lengte al haast verdubbelen.
Het opstelspoortje overigens, wat je vandaaruit nog eens onder jouw station zichtbaar laat uitkomen, zou ik persoonlijk achterwege laten.
Je hebt een keerlus in jouw schaduwstation (denk hier ook aan ivm de electronica, je zult hiervoor een keerlusmodule moeten inbouwen om kortsluiting te voorkomen) bij het in en uitrijden zul je dus in jouw schaduwstation moeten gaan rangeren, lijkt mij niet handig want je hebt er geen zicht op.
Als je niet wilt gaan rangeren, zul je tegen de normale rijrichting in er weer uit moeten rijden, wat dan een conflict kan geven met andere binnen/uitgaande treinen kan geven. probeer het schaduwstation uitsluitend te gebruiken om treinen uit het zicht op te stellen en af te wisselen voor een mooier verloop op jouw baan, en hou het daarbij zo simpel mogelijk, zodat je zonder ingewikkelde rij-bewegingen zit, dat komt de betrouwbaarheid ten goede.
Dan nog even jouw bovenbouw, ik zou de aansluiting naar jouw helix, en die naar jouw achter op de tafel liggende opstelsporen met elkaar gaan verwisselen.dus die boog naar achteren zoveel mogelijk naar de korte kant laten beginnen, je hebt dan bij die opstelsporen gelijk weer aanzienlijk meer lengte ter beschikking.
Daarnaast zou ik de helix als ik jou was zo groot mogelijk maken, zoals het er nu naar uit ziet is die erg krap waardoor je te stijle hellingen zult gaan krijgen. maak er een ovaal van, zoveel mogelijk naar de achterwand uitrekken, en je bent een heel eind.
Maar nog mooier zou zijn, als je alles in 1 geheel door zou laten lopen, nu rijd jouw bovenbaan zijn eigen rondjes, en zal pas van richting veranderen als je een keer door het schaduwstation bent geweest.
Je zou ook kunnen kiezen voor een soort van hindebot links uit jouw station als dubbelspoor naar benden naar het schaduwstation. zodat ze vanzelf weer vanaf die kant ook weer het station in rijden (1 spoor leg je dus gewoon langs het schaduwstation heen zonder er deel van uit te maken en waarover je, naar de boog uit het schaduwst. weer terug gaat naar de helix) en leg vervolgens ook na de zichtbare opstelsporen z`n lus weer terug met het zelfde effect je zou daar zelfs een soort van 2sporig paradespoor van kunnen maken met aan 1 spoor een aansluiting naar die opstelsporen.
mvg
Freddy
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 01 sep 2011 21:50
door Lenny
heey freddy
bedankt, ik snap een beetje wat je bedoel ik ga het zeker meenemen.
echter het kleine opstel spoortje in de schaduw station gaat niet weg want die wil ik ergens voor gebruiken. wat in mijn ogen handig is/gaat worden.
qua diepte is het niet echt een probleem want de oplossing zei je zelf al ik kan een rondje om de kerk/baan maken doe de treinen het niet dat doe ik het wel
nogmaals bedankt.
Groetjes Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 01 sep 2011 22:44
door spoor65
Lenny,
Wat betreft het kleine opstelspoortje, dan is het wellicht handig om deze wat anders te plaatsten, zeker als
die sporen in het schaduwstation langer maakt, zou je kunnen overwegen een extra inhaalspoortje te maken,
bij binnenrijden zou je dan aan het eind van dat spoor (met een lengte minstens gelijk aan dat kleine opstelspoortje)
de wissel kunnen leggen naar dat opstelspoortje.
Als je dan vervolgens daar weer weg wilt, kun je terug rijden naar dat inhaalspoortje, en vandaar uit weer in de richting vertrekken zonder tegen de overige treinen in te rijden.
mvg
Freddy
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 02 sep 2011 19:13
door Lenny
ik moet je idd wel gelijk geven met meer ruimte alleen ik heb zo'n hekel aan artikelnummer 9110
ik heb het tra maar toegevoegd dan kan je het wat makkelijker zien en in 3d
je hoeft alleen .zip te verwijderen en je heb weer een werken de tra file
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 03 sep 2011 20:35
door Lenny
ik ben vandaag wezen vechten met de helix naar boven voor richting het kop station, echter wordt dat nog een mooie uitdaging om die te krijgen zo als ik wil
groet Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 03 sep 2011 22:37
door Lenny
zo na hard rekenen en proberen zijn er weer een paar veranderingen verwerkt
mvg Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 03 sep 2011 22:46
door WimC
Op de tweede afbeelding in het midden. Die drie doodlopende sporen, is dat een kopstationnetje? Daar zou ik dan een omloopspoortje in maken. Zelfs als je het niet echt nodig hebt, is het wel realistischer. En dat stationnetje zou ik niet evenwijdig aan de baanrand leggen, maar wat schuin. Dat maakt het wat speelser.
Groeten,
Wim
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 03 sep 2011 22:56
door Lenny
Wim,
ik had had er door freddy al aan zitten denken maar ik wis nog niet hoe ik er vulling moest geven maar nu wel en dit is het geworden.
mvg lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 07:15
door WimC
Hoi Lennart,
Dat is beter idd.
Het is al vaker gezegd, maar de sporen in je hoofdstation zijn erg kort. Bovendien heb je tussen de sporen geen ruimte gelaten voor perrons.
Met wat voor treinen wil je gaan rijden?
Groeten,
Wim
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 11:24
door Lenny
wim,
ik zit nog te denken welk spoor ik weg haal om daar een perron van te maken.
en verder weet ik nog niet echt hoe ik daar meer lengte in kan krijgen. (nu in het al 66cm)
verder zit ik qua treinen aan tijdperk 3 te denken
wel wat grote treinen maar niet te veel.
groetjes,
Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 11:50
door Lenny
ik denk dat ik hem nu voor me gevoel aardig heb.....

- Clipboard02-2.jpg (61.4 KiB) 4504 keer bekeken
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 14:03
door WimC
Hoi Lennart,
Ik ben wat aan het schuiven geweest met je wisselstraat aan de rechterkant om een langer perron te krijgen, als suggestie.

- Clipboard02-2b.jpg (48.46 KiB) 4492 keer bekeken
Ik heb het met paint gedaan, dus het is niet supernetjes, maar het idee is wel duidelijk, denk ik.
Aan de linkerkant zou ik de overweg weglaten, daarmee kun je nog wat perronlengte winnen.
Groeten,
Wim
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 14:07
door WimC
Dan krijg je zoiets:

- Clipboard02-2b.jpg (48.52 KiB) 4492 keer bekeken
(Het onderste perron heb ik ook wat doorgetrokken naar rechts, daar is ruimte genoeg).
Groeten,
Wim
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 14:12
door Lenny
Wim,
dus het perron's wordt ruim een meter ?
dus zo iets:

- Clipboard02-3.jpg (47.95 KiB) 4486 keer bekeken
groet,
Lennart
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 15:56
door WimC
Ik had ook nog wat gesleuteld aan de wisselstraat rechts, dan krijg je nog wat meer lengte.
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 15:57
door Lenny
o ik zie hem bij het goederen deel bedoel je ?
en dan dit als eind resultaat ?

- Clipboard06.jpg (45.84 KiB) 4484 keer bekeken
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 17:15
door WimC
Je kunt er nog twee rechten uithalen, daarmee schuif je de boel nog wat verder op.
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 17:21
door Lenny
daar door verlies ik wel spoor bij de 2 dood lopende sporen daar onder en daar wilde ik eigenlijk een lok loods neer zetten
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 18:44
door WimC
Niet als je die meeschuift.
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 19:05
door Lenny
zo iets dus...

- Clipboard02-4.jpg (44.14 KiB) 5623 keer bekeken
Re: Baanplan German Eifel
Geplaatst: 04 sep 2011 22:16
door Lenny
okeej ik alles goed bekeken en dit wordt me baanplan,
mvg Lennart