richard7877 schreef:Hallo Joop
Welkom hier op het forum.
Ik ben wel benieuwd naar je baan kun je wat foto´s laten zien?
Groeten Richard
Er ligt nog geen meter rails, een proefbaantje, een rondje met een lengte van ongeveer 2,20 mtr met twee normale wissels, twee gebogen wissels en een kruiswissel. Daar test ik de locomotieven en wagons op. Alles moet worden omgebouwd naar digitaal, kan ik eindelijk met meerdere locomotieven achterelkaar rijden of eentje voor en eentje achter. De kamer waar de baan van ongeveer 3,50 bij 1 mtr in twee verdiepingen komt moet eerst verbouwd worden, dus het duurt nog even.
Vroeger hadden de fabrikanten de modellen lang in de catalogus staan, nu is dat heel kort en daarna wordt het moeilijk om eraan te komen. Vroeger maakte ik daar geen punt van, nu ga je wat beter op de epoche letten. En van het een komt het ander. Maand geleden wist ik nog helemaal niets van 15t, 18t en 20tons netwerken. Als je dan kiest voor een bepaalde tijd dan zit je bijna ook automatisch vast aan een bepaald netwerk, voor mij is dat 18tons omdat ik de baan niet in het hoofdnetwerk positioneer. Met dat in het achterhoofd kun je dus een BR01 t/m BR 10 compleet vergeten omdat ze te zwaar zijn. Er zijn in die reeks wel modellen die net aan kunnen, maar niet in N verkrijgbaar of niet meer in N verkrijgbaar. Zo kwam ik dus op BR18. Dit weekeinde zijn er 7 modellen aangeschaft omdat het anders nog wel eens lang kon gaan duren.
Van de negen modellen die ik al had zijn er drie niet om te bouwen, zes zijn om te bouwen, maar de modellen hebben ruim twintig jaar op een kant gelegen en de olie en het vet zijn dus ook naar een kant gekropen, dus eerst lekker ontvetten en schoonmaken. Voor een aantal locomotieven had ik ESU micro's gekocht, maar nu ik een aantal modellen open heb gehad wil ik dat met geluid gaan doen, het zijn voorlopig een BR62 en een BR52, De BR52 heb ik vanavond omgebouwd met een ESU micro zonder geluid, nu testen, vingers crossed... De keteldoorsnede van beide modellen is groot genoeg om een miniatuur speaker achter het deksel te plaatsen, dus dat wil ik eerst gaan proberen met de BR62. Als dat goed gelukt is gaat de BR52 weer open. Ondertussen ga ik zoeken naar nog kleinere speakers, zo van 4mm doorsnede en 3mm dik, moet kunnen.
Met de reizigerstreinen ben ik wel zo ongeveer compleet, alleen de rijtuigen nog ombouwen voor met licht, gaat nog moeilijk worden. Ik bezit veel rijtuigen uit de hecht serie van Roco, jammer dat dit merk met N is gestopt. Ben nu bezig met de goederenkant. Mis nog wat rangeerlocomotieven, heb een BR89 en een BR64, alleen de laatste werd meer gebruikt op de neven lijnen. Voor de rest nog wat zwaardere tenderlocomotieven, moet nog uitzoeken hoe de werklast daarvan was. Grootste probleem zijn de goederen wagons, er wordt nooit een epoche bij gegeven, dus dat wordt nog een stevige uitzoek klus. Verder draai ik niet met Windows en voor het OS wat ik gebruik is er niks, dus ook nog wat ontwikkelwerk. Ben dus voorlopig wel bezig.