Pagina 1 van 1

Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 13:56
door Raymond (UK)
Eindelijk maar eens een begin maken met de baan. 3 x 1M2 12mm plywood gehaald en wat hout voor het frame.

Alle rails is Fleischmann en ik zat te denken om de wissel aandrijvingen om te draaien zodat deze niet zichtbaar zijn later maar dat schijnt alleen te lukken bij de wissels maar niet bij de ontkoppel rails?

Nu ben ik aan het denken om ze allemaal maar weer normaal (zichtbaar) er aan te klikken ipv de wissel aandrijvingen niet zichtbaar en de ontkoppel rails wel…. :|

Aandrijvingen voor de ontkoppel rails zijn 9414 en 9112

Zichtbaar / niet zichtbaar?

Help!

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 14:13
door Lemland
Moet het onderwerp dan niet zijn 'ontkoppel aandrijving op zijn kop of niet'? Of snap ik de vraag nu niet?

Bart

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 14:20
door Raymond (UK)
De vraag is of de wissel aandrijvingen op z'n kop en de ontkoppel aandrijvingen niet of allemaal zichtbaar.

Als het mogelijk was om de ontkoppel aandrijvingen op z'n kop te monteren dan zou ik alles op z'n kop monteren.

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 14:27
door Lemland
Dat hoeft op zich de keuze niet te zijn. Ik heb het bijvoorbeeld gemengd. Waar wissel- en ontkoppelmotoren niet omgekeerd kunnen worden heb ik ze gemaskeerd met verf en/of begroeiing. Dus zoveel mogelijk omdraaien is ook al visueel winst.

Bart

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 14:37
door Raymond (UK)
Dank je Bart.

De 'oudere' ontkoppel rails hebben een kleinere vaste aandrijving dus die vallen iets minder op maar de nieuwere met de afneembare aandrijving zijn precies even groot als the wissel aandrijvingen.

Ik ga de wissel aandrijvingen toch maar omdraaien dan en zoals je zegt een verfje erop en een beetje groen. Drieweg wissels zien er het ergst uit met een aandrijving aan beide kanten.

Ik begrijp niet dat ze hetzelfde idee van de wissels niet hebben gebruikt voor de ontkoppel rails :roll:

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 19:03
door Ad_M
Wij hebben de wisselmotortjes op zijn kop gemonteerd
En de Flm ontkoppelrail laten vervallen, omdat je deze niet kan omdraaien, dit wordt later met een ander type opgelost
Ben alleen met ballasten er tegenaan gelopen dat je extra rekening moet houden dat je je wisselpalletjes niet vast lijmt door capillaire werking

Mvg,
Ad

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 28 mei 2014 21:21
door Raymond (UK)
Hi Ad,

Ik heb net weer door Lemland's draadje gelezen en zag een andere optie voor het ontkoppelen.

Ook zag ik dat Bart heel dun plastic covers gebruikte om over de wissel aandrijving te leggen alvorens te ballasten.

Wat ik niet weet is of de ontkoppel optie die Bart gebruikt goed werkt met profi koppelingen. (Voor ontkoppelen) ik gebruik namelijk geen NEM koppelingen omdat alles toch Fleischmann is.

Bedankt voor de top tip van het niet vast lijmen van de wissel palletjes. 8-)

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 29 mei 2014 12:18
door Lemland
Voor de duidelijkheid: die plaatjes zijn niet voor het beschermen tijdens het ballasten en worden ook niet mee-ballast. Ze worden afzonderlijk van een bedekking voorzien en er later los op gelegd om de motortjes af te dekken zodat ik ze later eventueel makkelijk(er) kan vervangen als er eentje stuk gaat. Hier zit het motortje van het boogwissel rechts onder dat gras:

Afbeelding

En hier links en rechts van het driewegwissel (dat optisch wel erg veel motor zou hebben inderdaad).

Afbeelding

De ontkoppelaars die we gebruiken op alle plekken waar er ruimte is onder de tafel zijn repa's. http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/kl ... ebouwd.htm

Afbeelding

Dat is voor mij optisch het mooiste maar of ze met profikoppelingen werken kan ik je niet vertellen, we rijden alleen met kloeke rapido's.

Bart

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 29 mei 2014 15:45
door Raymond (UK)
Dat is mooi afgewerkt 8-) Alle hulp is zeer gewaardeerd. Beter alles van te voren vragen dan later de boel afbreken.

Even gegoogled en ze schijnen dus ook te werken met Profi-koppelingen info

Ik moet even tellen hoeveel ontkoppel rails ik al heb en hoeveel ik er moet hebben in totaal voordat ik alles vervang. De goedkoopste REPA's zijn £18.00 bij A&H.

Eindelijk vandaag eens de tijd gehad om het baseboard in elkaar te schroeven. Misschien even een los proef baantje leggen vanavond met de kinderen en een rondje rijden 8-)

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 29 mei 2014 17:26
door Maurits71
Leuk. A&h is een Leuke winkel, niet al te groot wel veel fleischmann en top service. In Peterborough heb je trains4you. Maar in Biedermeier gevallen wel een uurtje of twee rijden denk ik voor je. Rails of Sheffield is niet helemaal mijn winkel maar wel dichtbij

Voordeel van a en h is ook dat ze Lenz dn uhlenbrock dealer zijn. Chris is de man die je most hebben.

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 29 mei 2014 20:29
door Raymond (UK)
Evening Maurits!

Robert had me A&H aangeraden. Wel een paar dingetjes van A&H besteld maar nog nooit in de shop geweest. Wat je zegt precies ja. 2 uurtjes rijden als er geen file is . Ik heb toevallig een klant in Windsor zitten en een kennis in Manea dus kan het best wel een keer een tussenstop worden op de heen -of terugweg. 8-)

Rails of Sheffield is ook mijn shop niet nee. Lastig parkeren en ze tonen weinig interesse. N-Gauged heeft héle goede service btw.

Deze baan word volledig analoog. Als de kinderen uit huis zijn dan ga ik wel een keer opnieuw beginnen als er wat kamers vrij zijn en dan gelijk digitaal. Ze zijn pas 6 en 3 jaar oud dus dat duurt nog wel even…. :shock:

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 29 mei 2014 20:56
door martinb
Ik heb ze allemaal op de kop zitten (zie http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... e-kop.html ) en gebruik repa's voor de ontkoppelaars (zie http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... ouwen.html ). Gaat al jaren goed zonder problemen.

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 29 mei 2014 21:16
door Raymond (UK)
Bedankt voor de links Martin. Vooral de eerste met het uitzagen enzo.

Ik zat net even te tobben met de Engelse wissels en ben er achter gekomen dat de motor aan beide kanten gemonteerd kan worden. Ik heb voornamelijk oudere aandrijvingen (links & rechts). Ik heb ook een paar nieuwe versies (universal) maar die 'klinken' zwakker naar mijn gevoel. Hetzelfde voor de nieuwe ontkoppel rails.

Ik zal zo'n REPA onkoppelaar ophalen en uitproberen van de week. Ziet er een stuk mooier uit op de foto van Bart een paar berichten terug.

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 30 mei 2014 08:53
door Maurits71
Raymond (UK) schreef:Evening Maurits!

Robert had me A&H aangeraden. Wel een paar dingetjes van A&H besteld maar nog nooit in de shop geweest. Wat je zegt precies ja. 2 uurtjes rijden als er geen file is . Ik heb toevallig een klant in Windsor zitten en een kennis in Manea dus kan het best wel een keer een tussenstop worden op de heen -of terugweg. 8-)
en uurtje omrijden a14 - a1 , zet ik koffie ;)

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 30 mei 2014 10:36
door Lemland
Geen cuppa tea? ;)

Bart

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 30 mei 2014 14:16
door Ad_M
Lemland schreef:Geen cuppa tea? ;)
Bart
Blijven kaaskoppen blijkbaar ;) :lol:

Mvg,
Ad

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 30 mei 2014 16:39
door Raymond (UK)
Lemland schreef:Geen cuppa tea? ;)

Bart

Hier in Yorkshire noemen ze dat een naice cup o' tea Bart ;)

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 30 mei 2014 16:42
door Raymond (UK)
Ad_M schreef:
Lemland schreef:Geen cuppa tea? ;)
Bart
Blijven kaaskoppen blijkbaar ;) :lol:

Mvg,
Ad

In Gouda geboren en getogen dus dat zit wel goed. :lol:

Re: Wissel aandrijving 'op z'n kop of niet' ?

Geplaatst: 01 jun 2014 19:01
door Raymond (UK)
Gatenkaas gaat goed. Ik denk zelfs dat alles ook past maar daar kom ik pas achter als de rechte rails er tussen ligt. Genoeg ruimte gelaten dus dat zal wel los lopen.



Afbeelding