Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marco_
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2014 07:17

Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door Marco_ »

Ik probeer een ovaaltje met 2 wissels en een paar bezetmelders in itrain te kloppen maar ik krijg de boel niet aan de gang. En de gebruiksaanwijzing is zo "goed" (lees: van de hak op de tak, veel te uitgebreid) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Weet iemand een website waar ze gewoon in simpele stappen, zonder uitgebreide uitweidingen en allerlei technische termen die ik toch niet nodig heb, uitleggen hoe je een ovaaltje met 2 wissels in itrain werkend krijgt ? Of kan iemand het mij in een paar simpele zinnen uitleggen ?

Het spoor is getekend, de wissels zijn getekend, de bezetmelders zijn getekend, de vraag is... wat moet ik nog meer doen om de boel aan de gang te krijgen ?


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door Maurits71 »

stekker in het stop contact doen :lol: :lol: :lol:








ff Martin Domburg pm en is mijn eerste gedachte, echter er zijn wel meer itrain gebruikers hier


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door Happyface »

Koploper forum, heb daar ook complete training/cursus. Of itrain forum. Beide genoeg info.
Ben zelf ook daar met koploper bezig.

Koploper heeft support door de leden/gebruikers, Itrain hetzelfde maar ook door beheerder.
Itrain zit er grafisch mooi uit, maar daar betaal je dan ook gedeeltelijk voor. Koploper is gratis.
+/- punten afwegen.

mvg Ferry


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be

JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door JacZ »

iTrain heeft een voorbeeld baanplan, demo_nl.tcd. Dat kan heel goed gebruikt worden als startpunt, want je kan daar in zien dat vrijwel alles in iTrain gedefinieerd is als object (locs, wissels en melders). Ieder object heeft eigenschappen (b.v. digitaal adres e.d.) die moeten worden ingevuld. Objecten worden aangemaakt en benoemd via het schakelbord waarin het baanplan is getekend. Belangrijk is het definiëren van de blokken en dan speciaal welke blokken aangrenzend zijn (vorige en volgende). iTrain heeft een "vul automatisch" knop die als alle objecten netjes zijn gedefinieerd uit het baanplan de benodigde gegevens achterhaalt. iTrain heeft die info nodig om intern rijwegen te kunnen bepalen. Bedenk dat wissels en wisselstraten geen deel uit maken van een blok. Als dat allemaal is gebeurd dan moet iTrain via de knop "verbinden" contact maken met je centrale die natuurlijk ook in iTrain moet worden benoemd.

Nogmaals, begin met het demo baanplan eens te bestuderen. Zelf vind ik de documentatie van iTrain goed en gestructureerd maar het kost wel een investering in tijd om als beginner een drempel over te komen. In Rail Magazine 284 en 286 heeft een beknopte uitleg gestaan van de werking van het programma, geschreven door Xander Berkhout, de maker van iTrain. Misschien helpt dat je ook verder. Ook geven zowel PiCommit en Digitaalservice workshops over iTrain.

Veel succes en plezier; het is een mooi programma.

Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door FidOo »

Ja het vraagt wat om eenmaal wegwijs te worden. Maar er zit een bepaalde logica in Itrain (koploper geen ervaring, maar zal het zelfde zijn)

Zodra je die door hebt wordt het kinderlijk eenvoudig. Lees gewoon eens goed de handleiding door. Doe gewoon stap voor stap wat er gezegd wordt en het moet geen probleem zijn.

Aanrader is dus ook echt dat ovaaltje te maken en aan te sluiten op een plaatje hout. Zodat je ook echt kunt zien dat het werkt. (gewoon zon startset ovaaltje (A+B van trix bv) is perfect.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door Bart51 »

BenQ heeft een stappenplan gemaakt voor I train. Kijk maar eens: http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic ... 873650bd85


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door BenQ »

En op het iTrainforum kun je vragen stellen over iTrain, net zoals je op het Koploperforum vragen kunt stellen over Koploper.
Beter kan je hier geen vragen stellen over één van deze programma's. :roll:
En zoals Bart zei kan je de Stap voor Stap handleiding downloaden in de map "Veelgesteldevragen" op het iTrainforum.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: Gezocht: simpele handleiding voor itrain of koploper

Bericht door ouwerling »

Hi Marco,

Post je baan file is even in het topic mijn baan; dan kunnen we mee kijken en zien wat er nog aan schort.

Groet

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Plaats reactie