Ik ben vandaag lekker begonnen met het polariseren van de hartstukken. Omdat ik nou eenmaal niet echt logisch nadenk begin ik meteen met de moeiljkste: de scissor. Dit is een kruispunt van gescheiden secties en hartstukken, oftwel gepriegel met solderen. De Peco electrofrog wissels werken droog goed en hebben automatische polarisatie. Dit werkt subliem tot je het gaat verwerken, dan komt er vuil en troep op.
Het is daarom aan te raden om de hartstukken te polariseren, zeker als je er later niet meer bij kan. Let wel: Doe het bij zichtbare wissels voor je ze legt, dan kan je onzichtbaar solderen. In mijn geval gaat het om het schaduwstation dus geen zichtbare wissels. Op 1 na, die is er later bij gekomen in de halte. Maar goed vandaag bleek dat later inbouwen erg goed te doen is. Hierbij een klein verslag hoe ik het heb gedaan.
Wat heb ik gebruikt:
0.2 mm draad
1 microswitch
secondelijm
soldeerbout en atributen
tangetje.
Allereerst heb ik de gaten geboord waar de draden door heen gaan. 1 tussen de hartstukstafen in en bij elk staaf aan de kop een draadje. De microswitch is een wisselcontact waarbij je het hartstuk op de COM (P) aansluit en de twee spoorstaven op het wisselcontact. Hierdoor laat je de switch kiezen om de spanning of van spoor a of van spoor b toe te voeren naar het hartstuk.
Nadat dat is gedaan heb ik de draden vastgesoldeerd waarbij de hartstukken van de scissor een %$#$%$# heel leuk werk is

haha is gelukt, de gewone wissels zijn makkelijker
Vervolgens heb ik de draden aan de switch gezet en heel belangrijk: eerst testen !!!
Nadat alles goed werkte heb ik de draden vastgesoldeerd en vervolgens de switchen tegen de arm van de servo geplaatst. Staat hij in de ene stand dan is het contact gesloten, drijft hij naar de andere stand opend het contact. De switchen heb ik tegen de servo's gemonteerd met secondelijm.
Dat kan ook met klittenband maar die dingen zijn zo goedkoop (€0,89), als er een servo stuk gaat is het niet erg om een nieuwe te halen.
Nu lopen de locs zonder horten en stoten over de wissels !! Nog een voordeel, na het spuiten heb je geen contactproblemen meer