Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Aangezien ik zin had om even wat met kleine gebouwen te prutsen en,.. ik nog een diorama wilde bouwen van een punt in Neu Dalhausen waar een kleine brug 1 van de eilandjes in het meer met de rest van de stad verbind...... is dat wat ik ben gaan doen.

Afbeelding
Het ligt aan de zuidkant van Neu Dalhausen aan het meren gebied tussen Neu Dalhausen en Ohstein. Hier komen 2 lokale buslijnen die met kleinere bussen gereden worden en een drukke buslijn samen. De gelede bussen die op die laatste rijden komen niet op het diorama maar 2 kleintjes wel.

Op zoek naar een naam voor het diorama kwam ik eerst op Neu Dalhausen Wasserturmbrücke omdat ik er ook een watertoren in verwerk. Vrijdag kwam ik bij een vriend van mij op een beter idee. Hij heet Nephi en gebruikt bij een aantal games de naam Nefiticus en dat klinkt vooral op z'n Duits zeer aardig. Daarop intstond de naam "Nefiticusstraße"/"Nefiticusbrücke" en "Bierstube am Nefiticusbrücke".

Ik ben begonnen met van 2 plaatjes karton( van connexxion diensten pakketten) en een wc rolletje een betonnen boogbrug te bouwen. Daarna de plaatsing op het diorama bepaald en met behang de basis voor het water gemaakt en dat veel laagjes verf geschilderd. Daarbij moet ik opmerken dat ik niet het soort behang kon vinden in mijn voorraad wat ik graag gebruikt had en dus zit er wat minder reliëf in als ik had gewilt.
Afbeelding

Afbeelding
De basis voor het landschap heb ik eerst afgebakend met stenen muren en daarna opgehoogd met nieuwe wijnkurken. Daarna met plaatjes karton( van lege kaartenblokjes) verder opgebouwd.

Daarna van diverse geveldelen en plaatjes karton de gebouwen opgebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De afgelopen dagen heb ik het spul beetje bij beetje geschilderd en bij 2 daken ben ik met potlood de naden van de asfalt plaatjes ingetekend. Alle gebouwen schieten wel lekker op maar er moet overal nog wel wat aan gedaan worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de straßenschild generator van onlinestreet.de heb ik straatnaam borden en een naambord voor de bierstube gemaakt.
Afbeelding

Op de stenen kademuren die nu nog wat laag overkomen komen nog hekken zodat er een goede hoogte ontstaat.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen dagen heb ik lekker door geprutst. De gebouwen zijn af, staan op hun plek en alle struikjes zitten overal op en aan. De bierstube is voorzien van uithangborden en naamschildering. Inmiddels ben ik bezig wat bootjes te bouwen, een rondvaartboot, een sleepboot en een dekschuit. Verder moet er nog een reclamezuil beplakt worden en moet ik de lantaarnpalen nog afmaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo pruts ik maar weer door, zeker nu ik weer eens te onrustig ben om te slapen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door maarten »

Weer goed bezig geweest Michiel!! Boten zien er ook goed uit, maar is drie boten voor dat kleine stukje water niet een beetje veel van het goede?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Maarten, los zijn 3 boten te veel, dan is 2 het maximum, maar doordat die sleepboot en dekschuit samen 1 combinatie gaan vormen denk ik dat ik er goed mee weg kom. Ik moet alleen de goede plaatsing weten te vinden maar dat is uitproberen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen week heb ik vrolijk door geprutst, de lantaarnpalen staan al even en de reclamezuil is beplakt.
Afbeelding

Rond de brug moest ik remmingswerken maken, eerst geprobeerd dat helemaal van hout te doen maar dat brak af op de geknikte punten. Daarna maar besloten dat van dun karton te doen. Dat ging nog niet helemaal geweldig maar het is toch wat geworden.
Afbeelding

De bootjes zijn sinds gister ook eindelijk af en die kan ik vandaag op hun plek lijmen. Daarna kan ik eindelijk het water aflakken en de rest aankleden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Woensdag ging het met het werken aan dit diorama niet heel erg vlot maar gister ben ik goed opgeschoten en heb ik hem geheel af kunnen maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dit af is ga ik weer verder met andere projecten.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door maarten »

Het is weer mooi geworden Michiel. Heb je dat Transitbusje omgekat naar belbus? Dat ding boven de voorruit (letterbak?) is in ieder geval niet standaard. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Maarten, ik heb bij dat busje net als bij 9 andere van een driehoekig stukje styreen een lijnfilm bak er op gemaakt. Daarmee is het een 8 persoons lijnbus. In mijn gebied worden die dingen niet als belbus of buurtbus ingezet maar in de gewone lijndienst.

Niet ieder klein busje is een belbus of buurtbus, het formaat zegt niks over de inzet wel over de te vervoeren pasagiers aantallen. Hoe je dat als overheid en vervoerder inzet is een heel ander verhaal.

De inzet als Belbus of Lijntaxi( oude productnaam van Hermes) is wat route en tarieven betreft een gewone lijndienst met een betaalde chauffeur alleen rijd hij alleen wanneer de ritten besteld zijn. Zover ik weet horen ze officieel ook alleen bij de normale haltes te halteren maar in de praktijk word daar wel eens heel flexibel mee omgegaan.

De inzet als normale lijnbus verschild alleen van een grotere bus dat er geen buschauffeur op hoeft zodat het met een goedkopere taxichauffeur kan.

De inzet als buurtbus is weer een heel ander verhaal. Daar word gereden met vrijwillige chauffeurs en betaalde reizigers een vast tarief per rit( hoe dat nu met de OV chipkaart zit weet ik niet) en een enkele word door de betreffende gemeente bekostigd en is daardoor gratis( stadsdienst Groesbeek bijvoorbeeld). De buurtbussen halteren waar mogelijk ook tussen haltes in( volgensmij alleen voor instappers, maar de praktijk zal anders zijn).

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ook voor dit diorama ben ik nu een stolp aan het maken en er een bodemplaat onder aan het zetten zodat deze ook kan verhuizen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 04 feb 2019 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Nefiticusbrücke

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ook de stolp voor dit diorama is af en de bodemplaat is geschilderd en dit diorama is inmiddels opgehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie