diorama: TREIN en ZOO

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

Het was een warme vrijdagavond en we reden via Rotterdam naar huis. Ter hoogte van knooppunt Kleinpolderplein zie ik een bordje Blijdorp. Voor mij een reden om eens te kijken of ik vriendlief kan verslaan in gekke feitjes. "Wist je dat er een spoorlijn door de diergaarde ligt?" vroeg ik. Hij weet immers, in mijn ogen, de meest vreemde dingen over treinen. Vriendlief had geen idee. En op dat moment ging in mijn hoofd als een malle een ontwerpteam aan de slag ...

We zijn inmiddels twee dagen verder en de bouw is begonnen. De inschrijving voor de diorama-wedstrijd is rond en de missie dus duidelijk. De komende zes weken stampt Vera "TREIN en ZOO" uit de grond. Op 1 september staat de studie klaar, dus dan moet het af zijn. Tot die tijd wordt het knutselen tot ik er bij neerval, om de boel af te krijgen.

Afbeelding

Het plan: twee pendelspoortjes op een rond diorama, met verder niet al te fancy elektronica, om wille van de tijd en de financiën.

Afbeelding

Zoals ik al zei: direct aan de slag.

Er volgt snel meer.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Ad_M »

Leuk idee Vera, zie de vorderingen graag tegemoet, alvast veel bouw plezier hiermee
Zag ook veel indelingen van dieren, zijn die allemaal in N te krijgen?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Jerome »

Geinig!

Ik hoop ook ooit een kleine ZOO te maken, ook leuk voor de kids. Ik heb al wat Giraffes en olifanten. Soms kom je ze tegen op beurzen, maar je moet wel zoeken.

Greetz, Jerome.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5106
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Leuk idee, ga ik in ieder geval volgen.

Ps; ik ben nog nie wakker( het is nog vroeg) en zinvollere teksten typen lukt nog ff niet 8-)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door spoor65 »

Mooi idee Vera,

Had het al ff meegekregen via app, leuk dat je direct bent begonnen.
En mochten de beesten een probleem opleveren,
gewoon foto`s maken van de mc de spoorstaaf apen, en het komt helemaal goed.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Ron »

Leuk idee.

Mocht je nog denken aan een kinderboerderij, heb ik hier nog wel wat geitjes liggen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Wim »

Geweldig leuk idee!

Zo jammer dat ik niet naar Lochem kan komen.............

Ga je volgen Vera.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

Dank voor de leuke reacties. Ik ben nog even enthousiast aan de knutsel. De spoorbrug ligt inmiddels vast, dus morgen kan ik rails gaan leggen.

@Ad_M: Dieren zijn inderdaad lastig en niet alles is gelukt. Gelukkig heeft Preiser een halve dierentuin in N, dus die zijn onderweg :D
@Freddy: Klinkt als een goed plan, want apen zijn inderdaad niet te vinden in N :( (Al wil iets ambitieus in mij de apen gaan kleien. :? )

Foto's volgen zodra de rails ligt.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5106
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vera, kan je geen apen maken van spoor Z poppetjes ofzo?............geen idee of het werkt maar zo maar even een brainwave.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door BenQ »

Michiel,
En de gorilla's dan ? Daar kan je beter H0 voor nemen. :o

Vera,
Vind het een mooi idee.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Wablo »

Vera,
Geinig plan, vergeet je de ooievaars niet die zitten te broeien boven het spoor
gr.
Bert


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Lemland »



Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door spoor65 »

mooie link Bart,

en Olifant, bison, giraf, wilde zwijnen, neushoorn, dromedaris, wilde beer en zebra hebben ze ook.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

@Lemland: Vandaag de eerste Preisertjes (en ander spul) binnen. Die dingen zijn al klein, laat staan hoe die spoor Z dingen zijn. Maar zeker wel een mooie link. Wat, hoe en of ik iets met apen doe weet ik zelf ook nog niet.

Ik ben voorlopig nog niet aan Preisertjes toe, wel rijden de eerste treinen inmiddels! :D Dus zoals beloofd: Een foto

Afbeelding
Spoorbrug met rails, gesoldeerd en al (ik is trots op mij). Tijdens het drogen van de rails heb ik lekker cocktailprikkertjes zitten verven om het Savannehuis te maken, te zien achter de rails.

Vriendlief vindt het leuk om foto's te maken als ik hard aan het werk ben:
Afbeelding
Verven onder de spoorbrug op advies van Hoontje gedaan voordat de boel vastlag.

Afbeelding
Reparatiewerkzaamheden, want de spoorbrug was iets te smal.

Zo nu ga ik maar snel weer verder met ballasten, spoorbakken voor aan de zijkant maken, pendelautomaten installeren, Amazonica maken, etc.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

Weer een paar daagjes wat geknutseld, dus weer tijd voor een update. Dit keer met wat losse flodders.

Om te beginnen heb ik geballast. Twee keer om precies te zijn, want de eerste keer vond ik het er niet mooi genoeg uit zien, maar oordeel gerust zelf. Op de foto zijn de gekke witte vlekken (van de houtlijm?, door het weer?) helaas niet zo goed te zien.

Afbeelding

Ballasten is nog steeds niet mijn ding. Casper (van MC de Spoorstaaf) mag zichzelf dan ook gelukkig prijzen dat ik een stuk op zijn bak heb geballast, want ik weet inmiddels wat een rotwerk het is. Toch heb ik na deze 1.0 beta-versie vandaag de zooi eruit gemietert en ben opnieuw begonnen. Tot nu toe wordt ik er een stuk blijer van.

Afbeelding

Ondanks de hitte en de ballastfrustratie heb ik de tussenliggende dagen niet helemaal stil gezeten. Voor het restaurant en terras gedeelte heb ik de eettentjes in elkaar gezet een wat geweatherd. Zie hier het resultaat.

Afbeelding

Ik ben nog aan het denken over originele namen voor de tentjes, maar heb nog geen Eureka-moment gehad. Natuurlijk is mijn diorama gebaseerd op Blijdorp, maar de restaurants daar hebben maar vreemde namen, dus dat wordt hem niet.

Ook aan het Oceanium ben ik al een beetje begonnen. Het wordt al net zo een-beetje-van-dit-en-een-beetje-van-dat (lees: chaotisch) als dat ik bij Hoontje altijd zie. Niet altijd handig en overzichtelijk, maar geeft wel grappige omgekeerde werelden in huis. Maar terug naar het Oceanium. Deze komt niet geheel op het diorama te staan, daardoor krijg je een soort doorsnede waardoor je naar binnen kunt kijken en het geheel niet beperkt blijft tot een grijze blokkendoos.

Afbeelding

Uiteindelijk moet een deel van de tunnel te zien worden en met een blauw lampje, wat gekleurde verf en misschien klei het water wat levendiger worden.

Tot nu toe zuig ik alle plannen uit mijn duim en mijn herinnering van jaren terug. In het eerste weekend van augustus ga ik ook eens kijken of mijn versie van Blijdorp nog een beetje klopt met de werkelijkheid. Maar voor die tijd vast nog meer updates.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door spoor65 »

Ballast ziet er netjes uit Vera,

wel hoop ik voor je, dat de wissel geen functie zal hebben, want zo te zien zit er een wat vreemde knik in de aansluiting naar het afbuigend spoor.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Ad_M »

Vera schreef:Tot nu toe zuig ik alle plannen uit mijn duim en mijn herinnering van jaren terug. In het eerste weekend van augustus ga ik ook eens kijken of mijn versie van Blijdorp nog een beetje klopt met de werkelijkheid.
Vera, is Google maps of zo een optie om een beetje te snuffelen?
Rondje Blijdorp is natuurlijk leuker, zeker nu :D
Zo maar een gedachte hoor ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

@ Freddy: de wissel heeft inderdaad geen functie en ligt er behoorlijk verlept bij. Deels doordat ik er een stukje af heb geslepen om het passend te maken, deels omdat ik gewoon nog niet zo veel ervaring heb met rails leggen. Ik heb nog geprobeerd hem netter te leggen en heb nog geen zin gehad hem opnieuw te leggen, gezien het stukje toch niet bereden gaat worden. :roll:

@ Ad: natuurlijk heb ik wel op google maps en de blijdorpsite gekeken. Google maps is helaas behoorlijk gedateerd, een deel is nog een grote bouwval. :(


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Lemland »

Probeer ook eens bing maps van microsoft, met name vogelvlucht perspectief. http://binged.it/1udS2Vv

Bart



FidOo
Berichten: 5658
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door FidOo »

Via Google Earth heb je vaak veel meer satelietbeelden als via Maps. Is ook wel een aanrader!

En het ooievaarsnest mag niet ontbreken hoor!!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door BenQ »

Denk dat Vera nog niet toe is aan een ooievaar, ze is net lekker aan knutselen met treintjes. :o :oops:
Vind dit wel een leuk diorama, dierentuin waar een trein doorheen dendert. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

De afgelopen week zijn er heel wat pakjes binnen gekomen en spullen gehaald. Van pendelautomaten tot entreekaartjeshokjes, van preisertjes tot hout voor de achterwand. De diertjes wil ik jullie in elk geval niet onthouden.

Afbeelding

De paarden moeten nog worden omgeschilderd tot zebra's. En natuurlijk kunnen er altijd nog dieren bij, maar voorlopig laat ik het even zo. Eerst maar eens zorgen dat de basis van het diorama staat en af is.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Krab »

Zo dat is een verzameling dieren Vera super dat die te verkrijgen zijn .
Blijf je volgen in de vooruit gang :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Rebecca
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:30

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Rebecca »

Leuke verzameling dieren!
Ik vind het sowieso een leuk en apart idee! Ben benieuwd naar het vervolg :)


城山へようこそ!
Shiroyama e yōkoso!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Vera
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 dec 2013 01:02

Re: diorama: TREIN en ZOO

Bericht door Vera »

Het was weer tijd om iets groots en zichtbaars te doen, zodat het lekker opschiet met de baan. In dit geval de achtergrond.

Eerst heb ik hout geprobeerd te buigen, dit brak het helaas. Dus dan maar naar de Bruna voor een lading karton. Om het extra stevigheid te geven wilde ik het geheel dubbel uitvoeren. Dus ik aan de houtlijm.

Afbeelding

Daarmee kwam mijn blondheid weer goed tot zijn recht, want dat gaat bobbelen, iets wat ik nota bene pas geleden nog ergens hier of op een ander forum had gelezen. Toch maar gewoon vastgezet op het diorama, je moet toch wat en ik vond de verf wel goed gelukt.

Afbeelding

Nadat ik wat dingen creatief moest oplossen (ik had één van de gaten voor de spoorbrug niet slim uitgesneden) bleek dat het bobbelen gelukkig erg meeviel, dus ik laat het gewoon zitten. De houtlijm heb ik niet meer durven gebruiken, dus het is nog los te halen om eventueel achtergrond details aan te brengen of wat dingen aan te passen. Er moet immers nog een deksel op. Van de achterkant ziet het er nu als volgt uit. Ook dat moet nog een likje verf krijgen.

Afbeelding

Nu zijn de bakjes aan de beurt voor de pendelstationnetjes, hopelijk kunnen binnenkort de treinen dus goed rijden en kan ik mij gaan focussen op de scenery.
Laatst gewijzigd door Vera op 26 jul 2014 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie