LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Wel, Sjaak, je hoeft niet lang te wachten, de werkzaamheden zijn begonnen. De helixen worden van het type met draadstangen en 8-hoekige segmenten. In totaal moeten de treinen zo'n 35cm stijgen, wat overeenkomt met zo'n 56 echte meters. Niet indrukwekkend, maar toch: ik wil het stijgingspercentage zo laag mogelijk houden, en hoop het rond de 1,5% te kunnen houden. Maar de praktijk zal uitwijzen of het mogelijk is. Het blijft bouwen uit de losse pols, zonder plan: mijn gebruikelijke stijl. :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Krab »

Geen tussentijdse foto's Michiel ???
Ben benieuwd hoe je de helix in elkander gaat zetten ,dus met andere woorden FOTO's graag .


m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Hoi Sjaak,

wees gerust, ik ben nog niet begonnen aan de eigenlijk helix. Toen ik een week of twee geleden begon met de helix, bleek snel dat er nog een probleem was. Mijn uitgangspunt is dat ik de helix met hoogtestappen van 4cm will laten stijgen. Dat wordt erg krap, mogelijk niet haalbaar, maar het is wel waar ik naar streef. De bouw stopte gelijk met het probleem dat ze niet over de keerlus geraakte die half-verzonken onder de helix loopt.
Afbeelding


Vorig weekend ben ik de beide keerlussen gaan slopen, en het traject lager aangelegd. Dat koste wat onhandig zaag en beitelwerk onder de baan, maar ondertussen liggen de beide keerlussen een centimetertje lagen, en normaal voldoende opdat de helix eroverheen komt.
Afbeelding

Tweede opstakel bleek een aantal servomotoren ze zijn die onder de helix terecht kwamen. Onderhoud en vervanging van eventueel defecte motoren zou dan haast onmogelijk worden. Na wat gepeins ga ik de aandrijving van deze wissels verplaatsen. Jammer genoeg had ik dit weekend geen tijd (familaie bezigheden), maar mogelijk volgend weekend is dat probleem ook opzij gezet, en kunnen we eindelijk de hoogte in.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Zo! Alle horden zijn genomen, de bouw van de helix is begonnen. De halfverzonken keerlussen zijn lager gelegd, en de bedreigde wisselaandrijvingen zijn verhuisd naar onder. De segmenten van de eerste halve lus werd aangelegd, met een laagje kurk erover. Het stapeltje printplaten om de isolatielassen in de gebogen flexrails aan te brengen, wordt maar niet geleverd. Ali Baba en de 7 rovers blijkt de spullen per kameel van China te halen. Ik moet eens in de rommelbak zoeken of ik nog geen stukjes heb liggen. Maar het belangrijkste is dat de bouw van de helix begonnen is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door BenQ »

Michiel,
Begin van de helix ziet er veelbelovend uit.
Je moet je spullen niet bij Ali Baba bestellen (bestelen), :o dan komt het niet aan. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

:lol: Verkeerde Ali?

De "helixpasser": niet origineel maar wel handig lijkt me. Om het spoortraject uit te zetten, gebruik ik een soort passer. De basis van de passer schuift over twee diametraal tegenoverstaande draadstangstaanders. In het midden is het passerbeen scharnierend bevestigd, met een potloodgat voor beide spoorcirkels. De passer stijgt mee met het aantal windingen. Zo kan ik de flexrails netjes in een egale boog leggen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door HTteG »

Michiel bij collega model-spoorders zag ik een oplossing wat ook voor jou van toepassing kan zijn. Namelijk een gat boren in de plaat van de breedte van het servohuis dit is ongeveer 22mm. Houtboren van deze maat zijn er volgens mij. De servo kan dan in het gat geplaatst worden en kan je vastschroeven zoals in het houdertje. De hoogte van de servo arm is dan ongeveer 16 mm boven de plaat. Het was overigens een site uit Duitsland helaas weet ik niet meer welke.

Groet Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Hallo Henk,

ik had een tijdje geleden een dergelijk montage geprobeerd op een plankje. Ik had het probleem dat de schroefjes om de servo vast te zetten ook net in het grote gat vallen, en dus niet kunnen gebruikt worden. Daar moest dan weer een alternative bevestigingsmethode voor bedacht worden, en dan heb ik het maar laten schieten.

Ik heb de servos nu op deze manier onder de baan gemonteerd:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Vorige zaterdag heb ik weer wat kunnen werken aan de baan. De eerste lus van de helix ligt, ik ben begonnen aan de volgende...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Ronaldp »

Heb je wel genoeg ruimte tussen het spoor en de draadeinden?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Dat gaat net, Ronald. Ik proefrij het met de langste rijtuigen, en de breedste modellen, en ze komen er mooi langs, zonder aanraken.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Langs deze kant geen nieuws. Same old, same old... helix bouwen. Vorige weekend amper tijd gehad, maar vandaag weer goed kunnen opschieten. De stand 'ik' tegen 'helix': 3 - 12 (3 windingen gebouwd op een totaal van 12 voor beide helixen)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Een poolstokspringer springt met poolstok, een trein met helix. De lat is gelegd, de hoogte is bepaald, de meet is in zicht. :)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Ronaldp »

Maak je ook blokken in de helix?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Inderdaad, Ronald, elke omwenteling is een blok met aanmelder en stopmelder. Elke omwenteling is ongeveer 2.5m lang, dus meer dan lang genoeg om een trein te ontvangen. De helix zou je als een aanvullend schaduwstation kunnen beschouwen, met nog maar eens 24 opstelsporen, naast de 20 in het feitelijk schaduwstation.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door BenQ »

Zelf maak ik 2 of 3 blokken in een helix afhankelijk hoeveel ik er over heb op de TM-H.
Het duurt anders te lang voor er weer een trein boven komt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Hoi Ben! De helix als een enkel blok zou inderdaad niet bevorderlijk zijn voor het een vlot treinverkeer. Het zou veel te lang duren voordat een trein de helix verlaten heeft, en een volgende trein de helix zou mogen in rijden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door brizbo »

Hey michiel.

De helix ziet er zéér strak uit.
Ook respect omwille van het geduld om zo een helix te bouwen ;)
Ik heb er ooit 1 gebouwd en dat was waarschijnlijk mijn laatste..... :roll:

Gaat het straks niet lastig zijn om de treinen te bereiken als ze vanuit stilstand niet willen vertrekken
omwille van een stofje op de rails? Ik bedoel dan de eventuele blokindeling van de binnenste rail van de helix.


Fabrice
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Overdijk »

Mooi gedaan joh, ook ik heb een helix in de baan zitten.
Pff, nooit meer en zeker niet zo netjes als die van jou.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Fabrice, de bereikbaarheid is inderdaad ook voor mij een belangrijk punt. Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen, maar het doel is dat de helix langs zowel de binnenkant als de buitenkant voor een belangrijk deel toegankelijk is. Ik heb er al wel voor gezorgd dat alle stopsecties langs de voorkant liggen, de makkelijkst bereikbare zijde. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door marco »

Ziet er goed uit michiel !!
Ook ik heb de stopsecties aan de "voorkant "van mijn spiraal zitten puur voor de bereikbaarheid.

Ook heb ik in mijn spiraal het langzaam afremmen en optrekken uitgezet dit voorkomt ook het stilvallen van ( meestal kleine ) lokjes en bevorderd de doorstroming duidelijk.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Bedankt Marco. Ik had ook al dezelfde waarneming gedaan ivm het langzaam stoppen en het uitzetten van die functie bij schaduwsporen. Ik beperk daarom ook de maximum snelheid in die blokken tot 60km/u om geen te hevige schok te hebben, vooral met lange treinen wel belangrijk.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Jeroen »

Ja hoor, gewoon blokken in de spiraal. Werkt prima, zeker zoals Marco zegt, met de optrekvertraging uit. Van grote schokken heb ik weinig last hoor...en ik rij ook met lange treinen.

Retestrak werk! Om jaloers van te worden...

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door Michiel »

Ik gebruik flexible rails (Peco code 55) in de helix. En het gebruikelijk probleem is dat de uiteinden van de railstaven rechtuit willen en dus naar buiten veren. Een metalen raillasje kan die kracht nog wel opvangen, maar een kunstoffen isolatielas niet. Er bestaan vele methodes om de gebogen flex in bedwang te houden, maar ik heb gekozen om met kleine printplaatjes te werken, op maat gesneden en het kopervlak in eilandjes verdeeld. Eenmaal de rails vastgesoldeeerd, en de voedingsdraden aangebracht, slijp ik de rails door. De rails blijft perfect zitten.

Het is niet origineel, en er zijn vele ander beproefde methodes, maar ik koos voor deze:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Bericht door shoven »

Dit is handig!
Je oplossing komt precies op tijd, een dezer dagen moet ik ditzelfde werkje doen. Ik gebruikte schroefjes die vlak naast de rails in de plaat geschroefd werden en aan de rails vast gesoldeerd, maar dit is een veel eleganter oplossing. Ik ga het proberen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie