Acarail's proefbaantje: Gli Pomi

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
acarailnerd
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 apr 2015 09:31

Acarail's proefbaantje: Gli Pomi

Bericht door acarailnerd »

Na een voorzichtig begin is deze herbeginner nu toch echt aan de slag. Tijd om eens een draadje te openen over de bouw van Gli Pomi.

Ik ben een herbeginner, en dit is een proefbaantje om te kijken of ik het echt leuk ga vinden, schreef ik toen ik mijn baanplan postte. Wel, leuk is het zeker, af en toe. Ook erg frustrerend soms, dat was ik helemaal vergeten; maar de voldoening als iets uiteindelijk lukt staat daar weer tegenover. Maar ik ben er inmiddels achter dat ik vooral heel veel fouten moet gaan maken bij dit baantje, want daar leer ik het meeste van. En anderen misschien ook, dus vandaar dat ik vooral over mijn geleerde lessen zal posten.

Het baantje is een simpele bak. De breedte is van een standaard bouwmarkt multiplex plaat; om wat meer diepte te krijgen is er nog 23cm multiplex achter. Daaromheen een latconstructie. Goed, als modelspoorder ben ik een herbeginner; als timmerman doe ik dit helemaal voor t eerst in mijn leven...
Afbeelding
Dat valt niet tegen. Ik wist niet dat ik dit in mij had : )

De eerste les: dat gaat niet werken met schragen, want die zijn net 3cm te smal, zodat niet de latten erop rusten, maar de onderplaat. En daar moeten de draden aan hangen, niet handig... gelukkig had ik een oude set pootjes die bleek te passen, met een extra houtje in de hoeken. In de praktijk blijkt dit toch erg lastig want de bak had op losse schragen veel makkelijker op z'n zij getild kunnen worden. Tweede les: volgende keer makkelijk demontabele poten of onderstel.

Proefdraaien, met karton. Ik had een bouwtekening, maar de praktijk is weerbarstig. Wat handig bleek bij het bepalen van de juiste hoogte: dominosteentjes!
Afbeelding

Weer een stap verder: vooraan XPS, de rest met stroken triplex.