12V DC voeding, welke?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
jowi

12V DC voeding, welke?

Bericht door jowi »

Ik voed nu mijn wisseldecoders etc. via de baanspanning, maar ik wil die via een aparte 12V gelijkspanning gaan voeden, dus onafhankelijk van de baan zelf, zodat bij een kortsluiting bijv. de wisseldecoders niet spanningsloos worden en zich resetten (en daarbij de wisselstand mogelijk aanpassen).

Wat is een mooie voeding voor zoiets? En dan bedoel ik geen ouwe losse treintrafo's, die heb ik toch niet, maar gewoon een nette, dedicated voeding. Misschien een conrad voeding of (bouw)pakket ofzo?


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Redskin »

Afhankelijk van het opgenomen vermogen van de wisseldecoders zou je DEZE, DEZE of DEZE van Conrad kunnen gebruiken. Dat zijn keurige en stabiele voedingen. Bouwen kan natuurlijk ook, maar ik vraag me af of dat net zo goed en betrouwbaar zal zijn als deze kant en klare voedingen, meteen in behuizing met snoer en aansluitingen.

Ik weet bijna zeker dat jouw wisseldecoders overigens ook wisselspanning lusten ;)
Laatst gewijzigd door Redskin op 20 nov 2014 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Maurits71 »

Johan

Ik heb ooit op advies van Wim Ros deze gekocht

http://www.conrad-electronic.co.uk/ce/e ... -20-22-24V

kan je ook in nederland kopen, je zal er zelf even een doosje omheen moeten flansen. ik heb mijn wissel decoders aangesloten op de 10v aansluiting aangezien dat voor de servo switchen meer dan zat is.

en 1/3 van de prijs van andere transformators

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Peter »

Of gewoon een computer voeding....Koop je ook voor een prikje en 12V is superstabiel. Bijkomend voordeel is dat je ook nog een stabiele 5V er "gratis" bij krijgt :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Redskin »

Ja kan ook, in Nederland is dat DEZE trafo en kost €45,47.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door FidOo »

@Frank, Niet lullig bedoeld... Die dingen zijn echt onnodig duur!!!!! En gelijkspanning is wel praktischer voor LED verlichting.

@ Maurits. Werkt vast prima, maar waarom zelf knutselen als je de volgende kant en klaar koopt:


Zie eens hier: Picommit Voedingen

En Voor de echte Koopjes Jagers zoek eens bij deal Extreme. via http://www.dx.com of eud.dx.com

Prima voedingen, gestabiliseerd en Regelbaar. En verkrijgbaar in alle soorten en maten.

En al die voedingen die er zo uit zien zoals bij Picommit is een pot nat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Redskin »

Nee is prima Joost. Ik weet alleen niet of de prijs een van de overwegingen van jowi is. Laten we zoveel mogelijk mogelijkheden neerzetten hier, dan kan hijzelf kiezen. Denken in mogelijkheden en niet in beperkingen ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Maurits71 »

vraag tussendoor.

welke trafo gebruik je dan voor led verlichting, ik ben namelijk niet zo'n held met ac/ dc en weet ik allemaal. ( zodat ze niet meer flikkeren ) want dat deden ze op mijn oude baan


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door FidOo »

@Frank, dat is waar... hoe meer vergelijkingen hoe beter..

@maurits, LED is DC! van wisselspanning gaan ze flikkeren, dit komt omdat de LED 50 keer per seconden uit gaat omdat de spanning verkeerd om gepoolt is.
Daarom adviseer ik altijd een DC voeding te nemen, hiermee kun je elk bekende wissel/seinkeerlus decoder mee van spanning voorzien en ook je LED verlichting!
Dit is dus zon voeding als ik adviseerde.

Op onze modulebaan van de spoorstaaf hangt 1 12Vdc voeding van 10 of 20 ampere die de hele baan van stroom voorziet. Dus alle decoders en verlichting die er onder hangt.

Ook thuis gebruikte ik zo'n zelfde voeding voor mn oude vaste baan (nu Fasna hier op t forum)
En als ik mn modulebakken thuis moet testen gebruik ik ook zo'n 12Vdc Voeding.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
jowi

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door jowi »

Computervoedingen moet je vaak via het moederbord echt aanschakelen. Die staan niet meteen aan als je de knop omzet, dat gaat niet werken denk ik? Al is een extra 5V uitgang natuurlijk nooit weg, dat is wel zo :)

Die Picommit voedingen had ik bij conrad ook al gezien, ik denk dat het zoiets wordt. Net kastje er omheen, kan ik mooi onder de baan wegwerken! Kan alleen niet zien of die een aan/uit knop hebben? Zo te zien niet.
Laatst gewijzigd door jowi op 20 nov 2014 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door martinb »

Ik gebruik nu één van deze http://shop.dinasys.nl/epages/63375790. ... /Voedingen voor de wisselspanning tbv de wissels, en nog zo één voor de leds. Relatief goedkoop en een superstrakke voedingsspanning.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door BenQ »

Zit geen snoer aan en geen schakelaar, koop er ook meteen een kapje ( € 1,75) bij om de 230Volt af te schermen.
Ze zijn volgens mij bedoelt om in een kast te bouwen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door ouwerling »

Ik zie wel wat in die dynasys voedingen.
Ik wil er een aanschaffen die ik alleen ga gebruiken voor mijn LEDs in huizen e.d.
Maar op de site staan er zoveel.
Welke kunnen jullie adviseren voor het voeden van tientallen LEDs in stations en huizen??

Bedankt

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door FidOo »

12Vdc en 7.5ampere

Dan heb je genoeg speelruimte om werkelijk honderden LEDs van voeding te voorzien, en eventueel ook nog wat andere dingen die je onder de baan hangt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Ad_M »

FidOo schreef:12Vdc en 7.5ampere
Dan heb je genoeg speelruimte om werkelijk honderden LEDs van voeding te voorzien, en eventueel ook nog wat andere dingen die je onder de baan hangt.
En genoeg porrie om van je bedrading een gloeikachel te maken
Pas aub goed op wat je doet met dit soort vermogens, je kan hier letterlijk je spoorstaven / bedrading mee laten gloeien / smelten
Deze opmerking is goed bedoeld, ik neem aan dat men hier allemaal weet wat men doet :mrgreen: :ugeek:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Jelle »

Ik heb voor de led-verlichting dezelfde voedingen, maar dan 12V - 2,3A. en dan in totaal drie voedingen.

Op de eerste plaats om zoals Ad ook al aanhaalt mijn bedrading niet te gaan gebruiken als gloeispiraal onder de baan en om te voorkomen dat als een voeding uitvalt, je totaal geen verlichting meer hebt.
Overigens heb ik deze voedingen op "eebeej" aangeschaft voor nog geen € 3,00 p/s. Duurt welliswaar twee en halve week voor je ze binnen hebt, maar ze zijn prima.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door FidOo »

Ad_M schreef:
FidOo schreef:12Vdc en 7.5ampere
Dan heb je genoeg speelruimte om werkelijk honderden LEDs van voeding te voorzien, en eventueel ook nog wat andere dingen die je onder de baan hangt.
En genoeg porrie om van je bedrading een gloeikachel te maken
Pas aub goed op wat je doet met dit soort vermogens, je kan hier letterlijk je spoorstaven / bedrading mee laten gloeien / smelten
Deze opmerking is goed bedoeld, ik neem aan dat men hier allemaal weet wat men doet :mrgreen: :ugeek:

Mvg,
Ad

Inderdaad Ad, je moet wel weten wat je doet.. Nu zijn de voedingen kortsluitvast dus d.m.v. kortsluiting zul je geen kacheltje maken van je baan. Maar de volle 7.5 ampere over een 0.14mm² draadje is niet verstandig.

daarom nog een kleine tip, voor elke ampere die je gebruikt, moet het draadje waar het doorheen moet 0.1mm² zijn, dus voor 7.5 ampere zou je een 0.75mm² kunnen gebruiken.
Het is aan te raden om met voldoende dikke draad naar een aantal voedingspunten te gaan op diverse plekken van je baan. en vanaf daar pas met dunne draadjes naar elk huisje.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door ouwerling »

FidOo schreef:12Vdc en 7.5ampere

Dan heb je genoeg speelruimte om werkelijk honderden LEDs van voeding te voorzien, en eventueel ook nog wat andere dingen die je onder de baan hangt.
http://shop.dinasys.nl/epages/63375790. ... /Voedingen

OK
En die je hier boven noemt kan ik nou net in de lange lijst niet vinden.
Kijk ik verkeerd?


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door BenQ »

Deze staat er wel: 12V 8,5 A
Voeding 12 V 8,5 A

Daarboven de 12 V 5 A.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door FidOo »

Dank Ben..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
jowi

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door jowi »

Om nog even het belang van een goede voeding te onderschrijven; ik werk nu even noodgedwongen met een simpele universele, regelbare 12V adapter van de Gamma, die op standje 5 15V (!) geeft en op standje 4 12V... dus stond ie op standje 4. Nu blijken een paar relais voor de puntstukken het soms niet te doen, blijkt dat die 12V gewoon te weinig is, in ieder geval niet genoeg om de stroom te leveren voor de relais. Dus het ding op 15V gezet en nu gaan ze wel gewoon om, kan ie net wat meer stroom leveren denk ik... Hoogste tijd voor een goede voeding dus die wat meer kan leveren dan een paar magere mA...


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door maarten »

Ik vermoed dat die budget-voeding onbelast een (veel) hogere spanning afgeeft dan wanneer je hem belast. Is iets waar veel goedkope voedinkjes last van hebben.

Daarnaast: P = U x I oftewel, vermogen = spanning x stroom. Voedingen hebben een vast (maximaal) vermogen (fysieke beperking), dat betekent dat als je de spanning verandert, de maximaal leverbare stroom ook verandert. Rekenvoorbeeldje:
Max. vermogen 12 watt, dus als U = 4 volt --> I is dan automatisch maximaal 3 ampère (immers: P = U x I).
En andersom als U = 6 volt --> I is dan 2 ampère.
Dat betekent dus hoe hoger de spanning wordt ingesteld, hoe lager de stroom die de voeding kan leveren. Dat is het tegenovergestelde van wat jij schreef. ;)

Maar om weer terug te keren waar het om draait, een goede voeding is cruciaal voor een betrouwbare werking van je hele baan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
jowi

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door jowi »

Dat klinkt plausibel :) toch... zet ik de spanning iets lager, dan krijg ik vage problemen. Hoe dan ook, er moet iets beters voor komen.



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door Peter »

Zelf maak ik behalve van een computervoeding ook gebruik van deze zgn Stekkernetvoedingen:
https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... =VOLTCRAFT

Zijn verkrijgbaar in verschillende vermogens. Voordeel is dat ze instelbaar zijn qua spanning.
Ik heb er nu een stuk of 5 in bedrijf. O.a. voor 12, 9 en 6 volt. Werken naar behoren.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 12V DC voeding, welke?

Bericht door FidOo »

maarten schreef:Ik vermoed dat die budget-voeding onbelast een (veel) hogere spanning afgeeft dan wanneer je hem belast. Is iets waar veel goedkope voedinkjes last van hebben.

Daarnaast: P = U x I oftewel, vermogen = spanning x stroom. Voedingen hebben een vast (maximaal) vermogen (fysieke beperking), dat betekent dat als je de spanning verandert, de maximaal leverbare stroom ook verandert. Rekenvoorbeeldje:
Max. vermogen 12 watt, dus als U = 4 volt --> I is dan automatisch maximaal 3 ampère (immers: P = U x I).
En andersom als U = 6 volt --> I is dan 2 ampère.
Dat betekent dus hoe hoger de spanning wordt ingesteld, hoe lager de stroom die de voeding kan leveren. Dat is het tegenovergestelde van wat jij schreef. ;)

Maar om weer terug te keren waar het om draait, een goede voeding is cruciaal voor een betrouwbare werking van je hele baan.
Mooie uitleg Maarten!

Overigens geldt dit natuurlijk ook voor de verbruikers op je baan, dus als een wisselspoel bv 12 watt bij 12Vdc gebruikt (1 Ampere) dan wordt de gebruikte stroom lager bij een hogere spanning. 12Watt bij 15Vdc = 0.8 Ampere (of 800mA)
jowi schreef:Dat klinkt plausibel :) toch... zet ik de spanning iets lager, dan krijg ik vage problemen. Hoe dan ook, er moet iets beters voor komen.
Er bestaat ook nog zoiets als Spanningsval. Dit lijkt niet zo cruciaal maar op wat grotere afstanden kan dit al best wat schelen. Dit fenomeen komt "alleen" voor bij gelijkspanning en de regel is, hoe lager de spanning en hoe hoger de belasting des te hoger de spanningsval over een draad of kabel.
Dit is vrij theoretisch en lastig uit te leggen. Dit zou ik wel eens willen doen maar dan moet ik het ook even opzoeken hoe het precies zit. Daarom even een simpel voorbeeldje.

Op onze modulebaan zit 1 12Vdc voeding. Deze zit 20meter verwijderd van het verste punt. De voeding wordt onder alle bakken met 1.5mm² draad doorgelust. Als we op de voeding onze multimeter zetten meten we 12.3Vdc, aan het eind van de laatste module is hier nog "maar" 11.2Vdc van over.
Dit heeft alles te maken met de weerstand en dus verliezen in de draad.

Van invloed zijn de volgende dingen:
- Hoogte van de spanning, hoger is beter
- Hoogte van stroom (lager is beter)
- Dikte van de Draad, (dikker is beter)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie