Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rowdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2011 15:10

Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door rowdy »

Beste forumvrienden,
Ik heb een draaischijf van Fleischmann 9152. Mijn baan is digitaal en wordt bestuurd met een Intellibox.
Wat ik me afvraag, kan ik de draaischijf gewoon analoog gebruiken v.w.b. de aansturing van de motor ( met de bijbehorende schakelaar) en gewoon de rail aansluiten op het digitaal systeem. Verstoort dat elkaar niet? Of moet ik daarvoor perse een draaischijfdecoder tussenvoegen?

Alvast bedankt voor juliie reactie.
groet Rowdy


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door Jos »

Dat gaat prima Rowdy, had ik op mijn vorige baan ook zo.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
rowdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2011 15:10

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door rowdy »

Bedankt Jos, dan gaan we dat zo doen.
Rowdy


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door Jelle »

Toevallig heb ik dezelfde situatie en het werkt prima.
Houd alleen rekening met de draaibrug, daar heb ik de stroomvoorziening niet aangesloten om kortsluiting te voorkomen.
En de tegenover elkaar liggende sporen een gelijke polariteit geven.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
rowdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2011 15:10

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door rowdy »

Jelle heeft de rail van de brug niet aangesloten en bedient alleen de motor analoog.
Maar kun je de brug niet gewoon digitaal aansluiten zonder dat er kortsluiting ontstaat.De rail op de brug is , neem ik aan, gescheiden van het electrische circuit dat de motor bedient? Zo krijg je in ieder geval meer goede begeleiding van de aangesloten rail naar de loc.loods.
Heeft Jos de brug wel aangesloten ?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
bedankt Rowdy


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door Jelle »

De motor zit in een gescheiden stroomkring, dus heeft geen enkel contact met de rail op de brug. Hoe de bediening van de motor dan ook gaat, analoog of digitaal, is eigenlijk niet zo zeer van belang.

Wat wel van belang is, is dat als de brug op een bepaalde stand staat er contact strippen in verbinding staan met de aanvoerende rails en/of de afvoerende rails hierdoor krijgt de rail op de brug spanning van de aanvoerende rails en/of de afvoerende rails. Heb je de brug ook aangesloten op (digitale) railspanning, krijg je, als de brug 180 graden draait, een verkeerde polariteit op de brug, dus kortsluiting.
Sluit je de brug niet aan, kan je net zo veel draaien als je wilt, maar zal de railspanning van de brug, door de contact strippen, altijd de zelfde polariteit aannemen als de aanvoerende rails en/of de afvoerende rails.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
rowdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 dec 2011 15:10

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door rowdy »

Het inzetten van een draaischijfdecoder heeft dus eigenlijk weinig zin en kost alleen veel geld. Het gaat dus helemaal goed zolang je de rail van de brug maar geen volledige draai laat maken waardoor de plus en min omdraaien, want dan krijg je kortsluiting. Heel simpel eigenlijk.
Bedankt Jelle.
Groet Rowdy.


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door Jelle »

Een draaischijfdecoder heeft wel zeker zin als je geheel automatisch wil rijden.
tzt kom er bij mij ook een decoder aan te hangen, maar voorlopig doe ik het nog even handmatig met de analoge draaischijfschakelaar van Fleischmann zelf. Ik heb eerst andere dingen die ik voor mijn baan wil regelen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Gebruik Fleischmann draaischijf 9152

Bericht door Jos »

Als je de brug wilt voeden met digitale spanning moet je er een keerlus-schakeling op aansluiten, anders krijg je inderdaad kortsluiting bij 180 graden draaien. Ik had hem aangesloten op de booster van de Twin Center, daar zit een keerlus-schakeling in.
Als je de brug niet voed haalt hij de spanning van de aanliggende rails af.

Groetjes,
Jos


Plaats reactie