monteren Flm. kortkoppeling set

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcel

monteren Flm. kortkoppeling set

Bericht door Marcel »

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Flm. kortkoppeling set 9574?
Met deze set zou het mogelijk moeten zijn om buffer aan buffer te rijden met Flm. wagons die geen K-kortkoppel mechaniek hebben.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat in te bouwen,in de catalogus staat het heel beknopt beschreven maar ik kom er niet uit.

Jos

Re: monteren Flm. kortkoppeling set

Bericht door Jos »

Ik heb er geen ervaring mee, maar dat is een kortkoppelmechaniek dat je onder de wagen moet plakken. Eerst het oude koppelhuis verwijderen (wegslijpen en vijlen) en dan deze eronder plakken.

Groetjes,
Jos

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Ik heb een rijtuig liggen die door een vorige eigenaar is uitgerust met een dergelijke set. Ik zal er morgen een foto van trekken.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

JohanN

Bericht door JohanN »

Ik heb er een tijd geleden een aantal Ümbau-wagens mee uitgerust en als je in staat bent om aan de onderzijde van de wagen waar de koppeling moet komen een netjes, vlak stuk te creëren dan werk het prima! Gebruik alleen CA-gel lijm, niet de dun vloeibare variant want als er lijm in het mechanisme komt dan is het over! De malletjes die FLM ook levert zijn wel belangrijk want anders zou het kunnen dat je de koppeling nét even te ver naar binnen zet waardoor de koppelingen later niet meer pakken.
Wel vind ik de FLM kort-koppelingen duur, ik wil ook eens die van PEHO gaan proberen, die zijn een stuk voordeliger.

Veel succes!
JohanN,

Appie173

Bericht door Appie173 »

Ik heb een aantal jaar geleden enkele plan E's en K's hiermee uitgerust. zie hier het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de plan K's heb ik de uiteinden van de vouwbalgen vlak geschuurd zodat ze beter aansluiten. De malletjes 9578 en 9479 heb je zeker nodig.
- Oude koppelingsdoos verwijderen.
- Bodem waar de koppeling komt, vlak maken
- op de juiste plek lijmen (Ik gebruikte gewone Uhu lijm)

Er zit nog een lichte speling in de lengterichting. Daarom heb ik de mechaniekjes nog iets verder naar binnen geplaatst, zodat je echt buffer aan buffer of balg aan balg rijdt. Nadeel hiervan is dat de rijtuigen niet meteen koppelen als ze tegen elkaar komen, maar pas als ze daarna door een bocht geduwd worden of als ze wat harder op elkaar botsen. Maar als je er niet veel mee rangeert, valt hiermee te leven.

Mvg, Albert

Overdijk

Bericht door Overdijk »

De beloofde foto`s, ik heb een koppeling verwijderd aangezien dit een rijtuig met sluitseinen is.

Afbeelding
De weggehaalde koppelingset laat zien dat er een stukje uit de wagenbodem is gehaald.

Afbeelding
Aan de andere kant is te zien hoe de KK-set is geplakt op het onderliggende metaalplaatje.

Afbeelding
En hier is goed te zien hoe de koppelingsschacht van het draaistel is weggehaald.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Het monteren van de grondplaat is mij duidelijk,maar hoe bevestig ik dan de koppelinghouder aan de grondplaat?
Hierbij de onderdelen zoals ik die ooit is heb gekocht in de winkel:

Afbeelding

Volgens mij is dit plaatje niet compleet,de afstelplaat staat er ook niet bij.
De koppeling zit al op de houder,maar de houder kan zoals je ziet niet in de grondplaat geplaatst worden,het lijkt wel of er een stuk af is.
Overigens heb ik 2 van deze setjes,allebij identiek.

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Het stelplaatje moet je apart erbij kopen, maar het lijkt erop dat je setje kaduk is. De losse koppeling behoor je op het staafje te schuiven wat haaks uit het platte doosje komt. Bij jou lijkt het erop dat dat staafje is los gebroken, maar wel aan de losse koppeling geschoven zit.

Kijk ook hier eens voor een plaatje:
http://www.fleischmann.de/produkteshop/ ... tsatz.html

Groetjes Ron

CC72000

Bericht door CC72000 »

ziet er idd als een uitdaging :? . Terugbrengen naar de winkelier, of heel voorzichtig met secondenlijm aan de gang. De koppeling zul je afhankelijk van het rijtuig op juiste hoogte moeten kunnen schuiven. Kans is dan groot dat de boel weer afbreekt.

Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

Michiel

Bericht door Michiel »

Die koppelingen zijn van een soort kunststof gemaakt dat haast niet te lijmen valt (PP of EP). AlleenPatex Plastics Secondenlijm heb ik gelezen, zou dat wel kunnen; via een procedure in 2 stappen met 2 lijm-componenten. (ik heb geen persoonlijk belang bij deze aanbeveling)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

De 'platte doosjes' zijn leeg,er zitten geen afgebroken stukjes in,zo kreeg ik het ook mee toen ik het kocht.
Het was dus al kapot toen ik het kocht,en terugbrengen gaat niet,het is immers al een aantal jaren geleden.
Dus jammer dan,misschien dat ik weer eens nieuwe setjes koop,maar voorlopig doe ik het wel met de gewone kortkoppelingen.

Plaats reactie