Peco wissel en kruising ompolen – hoe?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Bjor

Peco wissel en kruising ompolen – hoe?

Bericht door Bjor »

Bij het aanleggen van mijn baan stuit ik op een – voor mij – ingewikkeld elektrisch probleem. De baan bestaat uit een hondebot, waaruit in het midden een half hondebot aftakt.
De basisstructuur van de baan ziet er vereenvoudigd zo uit:

Afbeelding

Mijn vraag gaat over de aansluiting van het wissel en de kruising waarmee hondebot A-B wordt verlaten. Het zijn een Peco electrofrog wissel en een Peco electrogfrog kruising. De rijrichting is met pijlen in de tekening aangegeven. Aan het puntstuk van het wissel heb ik al een draadje gesoldeerd om het om te polen. De kruising is af fabriek al voorzien van vier draden: 2 voor de ompoling van de beide puntstukken en 2 voor de beide buitenste rails. Omdat in hondebot A-B het tegenoverliggende spoor wordt gekruist, moeten in de kruising niet de puntstukken, maar de buitenste “stockrails” van de aanliggende rails worden geïsoleerd (zie de gele, geïsoleerde raillasjes). Zowel bij rechte, al bij gebogens stand van het wissel is de polarisatie van de puntstukken van de kruising immers hetzelfde en gelijk aan de aanliggende rails. Het wissel wordt aangedreven door een Conrad wisselaandrijving met ompoolschakeling. De aansluiting daarvan heb ik in de tekening al aangegeven.
De rails kunnen zowel analoog als digitaal worden gevoed, maar de aansturing van de wissels gebeurt in beide gevallen analoog. Wisseldecoders zijn dus niet van toepassing.

Het gaat dus uitsluitend om een analoge aansturing van het wissel met wisselstroom.

Maar nu weet ik niet hoe verder. Ik neem aan dat ik de stockrails van de kruising m.b.v. een relais moet ompolen, maar ik kan geen voorbeeld vinden aan de hand waarvan ik het juiste relais kan bestellen en het kan aansluiten. Ik ben geen elektrotechnicus en heb geen ervaring met relais.
Het is dus de bedoeling dat als het wissel in gebogen stand wordt omgelegd, de kruising zodanig wordt omgepoold dat vanaf spoor A-B, spoor C kan worden opgereden.
Waarschijnlijk is het handig dat daarbij een railstuk rechts van de kruising stroomloos wordt geschakeld, om te voorkomen dat een andere trein van B naar A de kruising op rijdt. Kan dat m.b.v. hetzelfde relais?

Concreet:
1. Welk relais moet ik hiervoor bestellen?
2. Kan ik het relais met wisselstroom uit de trafo aansturen?
3. Welke draden moeten waar op het relais worden aangesloten? (een klein tekeningetje zou heel fijn zijn).
4. Draad 1 en 4 van de kruising (de puntstukken) hoeven volgens mij nergens mee te worden verbonden. Klopt dat?
5. Hoe kan gelijk met het omleggen van het wissel rechts van de kruising een railsectie in spoor B-A stroomloos worden geschakeld?

Zoals ik al schreef, ben ik een leek, die al danig in de war raakt als het moeilijker wordt dan + en –.
Dus als het kan zou ik graag een eenvoudig plaatje hebben waarop staat welke draadje aan welk pootje komt.

Bij voorbaat mijn onuitsprekelijke dank.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Peco wissel en kruising ompolen – hoe?

Bericht door martindomburg »

Hoi Ben

Je moet de Engelsman in zijn geheel isoleren van de rest. Met de conrad aandrijvingen polariseer je de twee hartstukken van de Engelsman die bij de wissels horen. De linker aandrijving schakelt de rechter hartstuk en de rechter aandrijving de linker.

Die voeding van de hartstukken komt uit de buitenste spoorstaven

De twee middelste hartstukken schakel je via een dubbelpolig relais over twee aangrenzende sporen aan 1 zijde van de Engelsman.

Het ene spoor op de twee NO contacten en het andere spoor op de twee NC contacten. De twee hartstukken sluit je aan op de twee COM contacten van het relais. Uiteraard doe je van elk de onderste staaf op contact 1 en de noeste straf op contact 2

Ik heb een voorbeeld voor mijn eigen relaisprint maar die werkt enkel met gelijkstroom.

Als je mij wat meer informatie geeft met over welk systeem je gebruikt en hoe je de wissels schakelt dan kan ik kijken of ik een oplossing voor je kan tekenen.

Groetjes

FidOo

Bericht door FidOo »

Martin. Het is geen Engelsman. Het is een vaste kruising.

Daarnaast worden de wissels aangestuurd door een conrad wisselmotor. Zoals je het nu getekend hebt kun je parallel aan je wisselmotor een bipolair relais zetten. Deze laat je dan zowel je hartstuk van je wissel als het hartstuk van je kruising schakelen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Sorry verkeerd gezien ;)

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor »

Joost, Martin,

Inderdaad, het is een kruising. Hebben jullie ook een antwoord op de vragen uit mijn eerste posting? Want een bipolair relais zegt me niks. Een bestelnummer van Conrad b.v. zou fantastisch zijn met een tekeningetje hoe het aan te sluiten. Maar misschien vraag ik teveel.

Alvast bedankt,

Ben

M.v.g. Ben

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor »

Dit draadje kan worden gesloten. Ik heb bij de buren op dezelfde vraag inmiddels een afdoende antwoord gekregen.

Ben

M.v.g. Ben

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ben,

wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, en wellicht ook nog leerzaam voor anderen hier, is om ipv dit draadje te sluiten,
de oplossing die je gekregen hebt met ons te delen.

want er zijn vast anderen die je hiermee ook blij kunt maken.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

BenQ

Bericht door BenQ »

Ben,
Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben maar is het niet een bistabile relais.
Dit is een relais met 2 (bi) standen die na een korte (200 msec) bekrachtiging in de nieuwe stand blijft staan.
Er zitten 2 spoelen in elk een bepaalde stand van het relais maken. Deze heb ik ook op volgend baantje gebruikt:
viewtopic.php?f=14&t=7807

Dit type relais kan je bij Conrad zo vinden, ook op de beurs in Houten.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

dentheo

Bericht door dentheo »

Dit lijkt mij echter wel de beschrijving van een bi-stabiel relais....of mis ik iets ?

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor »

Het is inderdaad een bistabiel relais. Ik had alleen geen idee hoe het aan te sliten. Nou, zo dus:

Afbeelding

Ben

M.v.g. Ben

FidOo

Bericht door FidOo »

Ben, ik heb me inderdaad versproken. Het is een Bi-stabiel relais, niet Bi-polair..

dit schema is helemaal correct.

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor »

Joost,

Voor een leek als ik is het nog best lastig om zoiets zelf aan te sluiten. Zonder hulp van medespoorders was het me ook niet gelukt. Ik snap nu wel hoe het relais werkt en hoe de twee railstukken daarop moeten worden aangesloten, maar waarom de draden tussen de druktoetsen en het relais zo moeten lopen als ze lopen, snap ik nog steeds niet. Maar soms moet je je ook maar gewoon laten leiden door je collega-modelspoorders. Dan komt het toch nog goed ;) ;)

Ben

M.v.g. Ben

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik heb zelf 2 merken relais en die worden allebei op dezelfde manier maar anders aangesloten op de volgende manier:
Afbeelding
Zou nog even kijken naar een sheet van de fabrikant, zoeken naar merk + type, of als je deze bij Conrad gaat bestellen dan staat daar een pdf met alle gegevens.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor »

Ben,

Ik heb deze besteld (ook op jouw advies in een eerder draadje n.a.v. een vraag van mij over gebruik van Conrad wisselaandrijvingen zonder ompoolschakeling :) ):
https://www.conrad.nl/nl/gepolariseerd- ... 07444.html

Dit is ook het type dat in mijn schema is beschreven.

Ze komen ws. dinsdag binnen. Afhankelijk van de temperatuur op zolder kan ik ze dan eens testen. Maar ik moet het betreffende stukje van de baan nog leggen, dus het zal wel even duren.

Ben

M.v.g. Ben

FidOo

Bericht door FidOo »

Bij nogmaals kijken zit er toch een foutje in het schema...!!!!

De gele draad van de trafo moet op zowel punt 1 als punt 10 van het relais.

Dus Punt 6 en punt 10 omdraaien!

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
Bjor

Bericht door Bjor »

FidOo schreef: De gele draad van de trafo moet op zowel punt 1 als punt 10 van het relais.
Dus Punt 6 en punt 10 omdraaien!
Hoi Joost,

Dank voor je kritische blik. Zo had ik het in de vorige versie (versie 4) ook staan, maar op het andere forum (beneluxspoor) werd me geadviseerd 6 en 10 aan te sluiten zoals hier weergegeven. Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 942.0.html .
Ik heb er een aantekening van gemaakt. Na binnenkomst van het relais maak ik toch een testopstelling en dan zal ik beide varianten uitproberen. Dat lijkt me handiger dan een discussie tussen twee mensen op twee verschillende fora. Ik heb het mezelf wel wat moeilijk gemaakt, maar toen ik hier niet alle antwoorden kreeg die ik zocht, heb ik de vraag ook op Beneluxspoor gesteld.
Maar nogmaals: ik zal e.e.a. testen.

Ben

M.v.g. Ben

FidOo

Bericht door FidOo »

Oké. 't maakt Idd niet veel verschil aangezien je met wisselstroom een gelijkstroom relais schakelt. Dus het werkt.
Idd verstandig om het zo te testen. Succes met de bouw

M.v.g. Joost van Dijk

Plaats reactie