De basisstructuur van de baan ziet er vereenvoudigd zo uit:

Mijn vraag gaat over de aansluiting van het wissel en de kruising waarmee hondebot A-B wordt verlaten. Het zijn een Peco electrofrog wissel en een Peco electrogfrog kruising. De rijrichting is met pijlen in de tekening aangegeven. Aan het puntstuk van het wissel heb ik al een draadje gesoldeerd om het om te polen. De kruising is af fabriek al voorzien van vier draden: 2 voor de ompoling van de beide puntstukken en 2 voor de beide buitenste rails. Omdat in hondebot A-B het tegenoverliggende spoor wordt gekruist, moeten in de kruising niet de puntstukken, maar de buitenste “stockrails” van de aanliggende rails worden geïsoleerd (zie de gele, geïsoleerde raillasjes). Zowel bij rechte, al bij gebogens stand van het wissel is de polarisatie van de puntstukken van de kruising immers hetzelfde en gelijk aan de aanliggende rails. Het wissel wordt aangedreven door een Conrad wisselaandrijving met ompoolschakeling. De aansluiting daarvan heb ik in de tekening al aangegeven.
De rails kunnen zowel analoog als digitaal worden gevoed, maar de aansturing van de wissels gebeurt in beide gevallen analoog. Wisseldecoders zijn dus niet van toepassing.
Het gaat dus uitsluitend om een analoge aansturing van het wissel met wisselstroom.
Maar nu weet ik niet hoe verder. Ik neem aan dat ik de stockrails van de kruising m.b.v. een relais moet ompolen, maar ik kan geen voorbeeld vinden aan de hand waarvan ik het juiste relais kan bestellen en het kan aansluiten. Ik ben geen elektrotechnicus en heb geen ervaring met relais.
Het is dus de bedoeling dat als het wissel in gebogen stand wordt omgelegd, de kruising zodanig wordt omgepoold dat vanaf spoor A-B, spoor C kan worden opgereden.
Waarschijnlijk is het handig dat daarbij een railstuk rechts van de kruising stroomloos wordt geschakeld, om te voorkomen dat een andere trein van B naar A de kruising op rijdt. Kan dat m.b.v. hetzelfde relais?
Concreet:
1. Welk relais moet ik hiervoor bestellen?
2. Kan ik het relais met wisselstroom uit de trafo aansturen?
3. Welke draden moeten waar op het relais worden aangesloten? (een klein tekeningetje zou heel fijn zijn).
4. Draad 1 en 4 van de kruising (de puntstukken) hoeven volgens mij nergens mee te worden verbonden. Klopt dat?
5. Hoe kan gelijk met het omleggen van het wissel rechts van de kruising een railsectie in spoor B-A stroomloos worden geschakeld?
Zoals ik al schreef, ben ik een leek, die al danig in de war raakt als het moeilijker wordt dan + en –.
Dus als het kan zou ik graag een eenvoudig plaatje hebben waarop staat welke draadje aan welk pootje komt.
Bij voorbaat mijn onuitsprekelijke dank.
Ben