Tijd voor een nieuwe baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door WaboCo »

Ik wil een nieuwe baan gaan bouwen en heb niet te veel ruimte. Om die reden wil ik een hoekopstelling bouwen van 2m en 1.80m met een diepte van 80cm.
Ik ga zo veel mogelijk werken met flexibele rails, maar zal ook in het schaduwstation oude fleischmann en minitrix rails plaatsen vanaf R2.
Mijn vorige baan was anoloog, en nu ga ik het in digitaal proberen. Heb nog veel te leren, maar hoor graag of dit baanplan reailseerbaar is. Opmerkingen meer dan welkom.
Het wordt een Nederlands landschap waarbij ik de sporen deels op een dijkje wil leggen. De oversteek wordt een massieve toe- en afrit.
Bijlagen
als de trein uit het schaduwstation komt gaat hij eerst over de rode baan om rechts onder het blauwe spoor op te gaan voor een grote ronde
als de trein uit het schaduwstation komt gaat hij eerst over de rode baan om rechts onder het blauwe spoor op te gaan voor een grote ronde
Gfx_Waboco2 .png (37.14 KiB) 6052 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WaboCo op 12 aug 2014 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door WaboCo »

En hier het plaatje van mijn eerste poging voor het onderliggende schaduwspoor
Bijlagen
Gfx_Waboco2schaduw.png
Gfx_Waboco2schaduw.png (38.13 KiB) 6052 keer bekeken



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Wablo »

Persoonlijk zou ik zorgen dat de helix op een kopstuk van de L vormige baan geplaatst kan worden, dan krijg je veel meer ruimte in het schaduw station, kijk maar eens op het draadje van de eigen baan van de gebroeders Domburg.
Als je het schaduw station zo in fases gaat bouwen nog de tip om gelijk de toekomstige wissels in het stuk rondleiding op te nemen, nu kan je er makkelijk bij en het scheelt later veel hak, breek en slijpwerk, aansluiting wisselbesturing kan altijd later als je verder gaat met aanleg van het tweede deel van het schaduwstation.

gr.
Bert.



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door WaboCo »

Dank Je Bart, Ik heb e.e.a aangepast. Ik heb het bovengedeelte nog eenvoudiger gemaakt. De baan komt op kantoor, en in het zichtgedeelte wil ik het liefst zo min mogelijk wissels, en dat lijkt me zo wel aardig gelukt.
Bijlagen
Gfx_Waboco3.jpg
Gfx_Waboco3.jpg (127.49 KiB) 5905 keer bekeken
Gfx_Waboco1schaduw.jpg
Gfx_Waboco1schaduw.jpg (117.56 KiB) 5905 keer bekeken


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door BenQ »

Ik weet niet of je de linkse wissels al in huis hebt maar als je die inwisselt voor rechtse wissels dan heb je geen aansluitbochten nodig. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Wablo »

Als je de helix een kwart slag draait en helemaal tegen de linkerzijde aanmaakt kan je de capaciteit van je schaduwstation denk ik verdubbelen, achteraf blijkt dat je daar altijd ruimte tekort komt.
gr.
Bert



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door matthijskuiper »

Als je doet wat Bert zegt kan je de wissel straat van rechts naar de boven kant verplaatsen,
En rechtse wissels gebruiken helpt, zat al te denken waarom jou SS zo klein was.



Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Bart51 »

Hallo WaboCo,
Je schrijft dat je een hollands landschap gaat maken en je wil de treinen liever zien rijden dan rangeren ed.. Daarin rijden treinen grotendeels rechts. Bij jou gaan er echter door diverse combinaties van wisselstanden toe leiden dat de treinen over het andere spoor gaan rijden tegen de richting in. Daardoor zal je hele stukken baan zal moeten beveiligen om geen frontale botsingen te krijgen. Dat geldt zeer zeker bij de helix. En dan komen de treinen op de verkeerde baan en je schaduwstation levert giga problemen op.
Je mag me natuurlijk corrigeren als ik ongelijk heb maar als ik de rijrichting volg dan kom ik uit op het andere spoor tegen de daar geldende rijrichting.

Volg maar eens een spoor, bv te beginnen op het onderste blauwe baanstuk in het station.

Succes
Groet Bart



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Wablo »

Bart,
Daar heeft hij volgens mij geen last van zolang hij op de snijpunten niet werkt met kruiswissels maar met vaste kruisingen, volg het rechter spoor maar vanaf de uitgang van de helix, dan kan je nergens tegengesteld rijden, hoogstens volgens mij een extra rondje maken op de boven baan.De snijpunten op de bovenbaan en uitgang van de helix op de onderbaan zullen wel beveiligd dienen te worden om kopbotsingen te voorkomen,

Alleen voor het rangeerterrein zou ik een andere oplossing zoeken, dit is het enigste startpunt voor tegengesteld rijden maar rechts rijdend valt er niets te rangeren, de loc staat immers tegen de stootblokken aan dus er valt niets te rangeren, je kan hoogstens wagons wisselen met een tweede loc erbij, is het rangeerterrein enkel bestemd voor het opstellen van bijvoorbeeld een treinstel dan is het geen probleem.

gr.
Bert


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door BenQ »

Ik zie trouwens nergens snijpunten of kruisingen. :!:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Bart51 »

Ja, ik zie het. Zat, terwijl ik de vorige post plaatste, nog met de eerste tekening in mijn gedachten met die wisels voor de ingang van de helix :o



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door WaboCo »

Hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb volgens mij ook nergens kruisingen in de baan. De Helix is op tekening plat getekend.. Krijg het namelijk nog niet voor elkaar zo netjes te tekenen, maar onder in de helixspiraal ga ik glad naar het schaduwstation waar pas de eerste wissels zitten. In/bij de helix zitten geen wissels of kruisingen. Boven in de baan gebruik ik eigenlijk maar 1 wissel (Die rechts onder) Eerst keer als te trein passeert gaat hij rechts af. De tweede keer dat hij paseert gaat hij rechtdoor. Ik zie zelf niet zozeer dat ik veel links zou rijden. (Ik kom de Helix uit op het bovenste (rechtse spoor).
BenQ, ik ga kijken of ik de wissels kan omdraaien. Dank voor deze tip, en ik zal kijken of ik het schaduwstation nog groter kan krijgen door de helix nog verder naar links te verplaatsen.



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door WaboCo »

Ik heb het schaduwstation aangepast. Wissels omgekeerd.. Stom dat ik dat niet had gezien... En nu met behoorlijk meer opstelspoor. Dank voor de opmerkingen. Het begint al te jeuken om er aan te beginnen.
Bijlagen
Gfx_Waboco3schaduw.png
Gfx_Waboco3schaduw.png (19.69 KiB) 4279 keer bekeken



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Wablo »

Waboco,
Het schaduwstation ziet er zo al veel beter uit, eventueel kan je het middenstuk van de rechter baanpoot nog opvullen met een aantal extra wissels en rails voor het kops parkeren van een aantal kortere treinstellen.
Ik weet dat rijden met treinen jouw voorkeur heeft doch dit ontwerp voor je bovenbaan kent weinig tot geen speelmogelijkheid anders dan het rijden van een korte ineen geweven lus of de verlengde versie, geen inhaalspoor en een kops rangeerterrein zonder omloop, ik ben bang dat de bovenbaan binnen de kortste keren zal gaan vervelen.
gr.
Bert



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door WaboCo »

Bert,
Dank voor het meedenken. Mijn andere baan heeft inderdaad meer mogelijkheden te spelen (zie draadje) , maar het is de bedoeling dat deze baan op kantoor komt te staan, dan moet ik juist niet te veel in de verleiding komen om te spelen. Daar moet tenslotte ook nog af en toe gewerkt worden :-) Ik heb het rangeerterrein gewijzigd en omgedraaid, en zo ook nog wat opstelstroken en inhaalspoor gecreëerd.
Bijlagen
Gfx_Waboco3 .png
Gfx_Waboco3 .png (22.11 KiB) 4267 keer bekeken



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Tijd voor een nieuwe baan

Bericht door Wablo »

Waboco,
Ik weet niet hoe de inrichting van je nieuwe baan er verder uit gaat zien maar de rails loopt nu erg evenwijdig langs de rand, misschien mooier als je het gebouw op het linker baanstuk verschuift tegen het nieuwe rangeerdeel en de rails onder dat gebouw laat volgen middels 1 of twee bochtstukken aan de linkerzijde, de aansluitende bochten rechts midden worden dan iets korter maar je brengt de in en uitgaande baan van het station op het rechter deel van je baan bij elkaar zoals het in het echt meestal is en krijgt in de binnenste punt midden een leeg stuk voor gebouwen, misschien een riviermond, water of andere scenery, je baan ziet er dan wat speelser uit.
gr.
Bert


Plaats reactie