Mijn baanontwerp voor de n-baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Purple Botzy
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:51
Locatie: Heerhugowaard

Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Purple Botzy »

Bij deze dan ook maar meteen mijn baanplan zoals ik die met Anyrail 5 gemaakt heb.

De is volledig analoog wat er ook meteen voor zorgt dat ik écht onder de draad kan rijden.
Omdat ik periode II/III wil gaan maken komt de bovenleiding niet over de gehele baan zodat de overgangsperiode goed zichtbaar is.

Elke kleur staat voor een aparte stroomkring en dus een aparte trafo wat er dus op neer komt dat, als alle rails ligt, er met 4 a 5 treinen tegelijk gereden kan worden.

gr. Barry





.........zodra het mij lukt om foto's toe te voegen :(


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Ad_M »

Barry,

Kijk even in dit topic om je op weg te helpen. Klikkerdieklik hier.
Die vraag komt vaker voorbij ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Purple Botzy
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:51
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Purple Botzy »

Hier de baan met bergen (hopelijk werkt het):
Afbeelding

En hier ook nog alleen de rails:
Afbeelding



Onderwerp starter
Purple Botzy
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:51
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Purple Botzy »

Bedankt Ad, is prima gelukt nu

zoals je ook zelf kan bekijken ;)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Ad_M »

Zeker gelukt Barry, netjes :D

Kan je ons wat meer vertellen hoe je de analoog bediening in gedachte had voor de rangeer gedeeltes?
En je niveaus hoe je dat in gedachte heb?
Vergeet je maten niet te melden ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Purple Botzy
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:51
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Purple Botzy »

Hallo,

Mede vanwege het mooie weer en het uitbreiden/aanpassen van mij grote station nog niet echte de tijd gehad om eerder te reageren, een werkende vader moet zijn spaarzame vrije tijd over vele dingen zien te verdelen. ;)


Op de foto's zie je dat de rails een kleurtje hebben gekregen, elk kleurtje staat voor een trafo circuit.
Dit komt dus op 5 trafo's neer, gezien het feit dat een gedeelte van de baan daadwerkelijk onder de echt werkende draad komt komt het totaal aan trafo's neer op 6.

Boven het roze en het blauwe deel komt voor een groot deel bovenleiding, in ieder geval dusdanig dat er een volledige ronde mee gereden en gepasseerd kan worden bij de stations.

De bediening gaat geschieden met behulp van het schakel systeem van Fleischmann waarbij je ook meteen het baanplan en de stand van je wissels en seinen kan zien.

De gebruikte rails en wissels zijn overal de profi-rails van Fleischmann piccolo wat als bijkomend, naast de vaste railbedding en uiterst stabiele loop, voordeel heeft dat je baanvak spanningsloos kan maken door een wissel om te zetten waardoor er dus niet overal met seinen en dergelijken gewerkt hoeft te worden, met name op de rangeer-/industrie terreinen is dit van toepassing.


De baan is 2,50 meter langs het achterste berggedeelte en 2,40 meter langs het grote stations deel.
Het stuk waar de bochten lopen naar het station is 80 cm breed, waardoor dus het deel langs het emplacement 1,70 meter is.


De niveaus/lagen heb ik als volgt in gedachten:
- Laag 1 (groene ondergrond)
Hierop zie je het grootste station (Baden-Baden) met daaraan vast een grote stad, ook bevindt zich hier het emplacement met de draaischijf, de opstel sporen voor de rijtuigstammen voor het personenvervoer.
Daarboven zie je een een industrie terrein waarop een werkende zagerij en de graan overslag te vinden zijn met tevens een rangeerspoor om de gecombineerde goederentreinen te kunnen verwerken.

- Laag 2 (grijze ondergrond)
Hier beginnen we bij het middelgrote station met daaraan vast een kleinere stad/groter dorp.
Daaronder komt een industrie terrein met een werkende ijzer smederij, de grote kolen overslag, goederenoverslag met groot pakhuis en goederenperron als mede weer een rangeerspoor voor het verwerken van de gecombineerde goederentreinen.

- Laag 3 (bruine ondergrond)
Hier komt aan de linkerkant een burcht op de berg die via een pad vanuit het dorp/stadje op laag 2 te bereiken is.
Aan de rechterkant komt dan een klein bergstationnetje met daaraan vast een dorpje.
Ook zijn hier nog 2 opstel spoortjes te vinden voor de diesel railbusjes of het elektrische treinstelletje.

mvg Barry
:)



Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Raymond (UK) »

Mooi baanplan Barry! Lekker groot, hoop mogelijkheden én analoog.

Ik gebruikte twee trafo's op één baanstuk zodat ik met twee treinen op het zelfde stuk kon rijden in elke richting.

Dat was voor ik al mijn bovenleiding had verkocht :oops:

Ook gelijk mijn vraag in je andere topic beantwoord mbt tijdperk.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Purple Botzy
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 sep 2014 21:51
Locatie: Heerhugowaard

Re: Mijn baanontwerp voor de n-baan

Bericht door Purple Botzy »

Dank je Raymond,

Het bied inderdaad genoeg mogelijkheden, mijn bedoeling is dat je daadwerkelijk ergens naar toe kan rijden voor zowel passagiers- als goederenvervoer en volgens mij heb ik dat aardig voor mekaar weten te krijgen met ook nog genoeg ruimte voor de nodige scenery ;)


Plaats reactie