Nieuw baan plan (eerste keer)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Vroeger altijd met treintjes gespeeld.

Nu eens kijken of het nog steeds leuk is.

Heb niet heel veel ruimte, maar probeer er het beste van te maken.
Ik zou zeggen schiet maar.
Bijlagen
idee.jpg
idee.jpg (121.28 KiB) 9706 keer bekeken


Gebruikersavatar

barryd
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 feb 2013 08:45
Locatie: Zandvoort

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door barryd »

Hallo Peter,

Leuk baanplan!

Ik zie alleen 1 dingetje, 4% hellingen :?, (bijna) alle locs kunnen maximaal 3% hebben.

Groet, Barry.


\/
hier nederlands duitse baan aan het bouwen.
/\

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door FidOo »

4 procent kan met korte treinen vaak wel. Alleen er zit gewoon een verschil in trekkracht tussen de ene en de andere lok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Gezien de ruimte is het niet de bedoeling om met lange treinen te gaan rijden.
naar het schaduw station heb ik iets gewijzigd zodat dit nu maar 3% is.

Waar kan ik instructie vinden over het een en ander het beste elektrisch aangesloten kan worden?


Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Timtrein85 »

Hoi,

Veel info is te vinden op http://www.nproject.org/nl/
En op de encyclopedie van beneluxspoor.


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door michael45 »

Hallo Peter.

Leuk plan!.

4% stijging is wel veel hoor.
Ik heb zelf ook een kleine baan i.v.m beperkte ruimte, maar ik ben in het banen plan niet hoger gegaan dan 3% en waar het kon zelfs nog minder. En toch merk ik dat het af en toe best "zwaar" kan zijn voor een locje om ook met een korte sleep naar boven te komen.
Wat ik zie in jouw plan, is dat tussen de lagen in 10 cm ruimte zit. Klopt dit?
Wat je kan doen is b.v. deze tussenliggende ruimte te verkleinen, waardoor je in je percentage ook wat zakt.
Ik heb zelf een hoogte van 6 cm aangehouden tussen de lagen in.


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Dat zou ik inderdaad iets kunnen verlagen.

Ik zit wel een beetje met de vraag: welke merk rails/treinen.
Vroeger altijd Fleishmann gehad, Maar wat zouden redenen kunnen zijn om voor een ander merk te kiezen?


Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Timtrein85 »

Over het merk treinen: eigenlijk is elk merk prima te doen en te combineren. Ik rijd zelf met Fleischmann, Rocky Rail, Piko, Minitrix en Arnold door elkaar heen. Gaat prima. Zelf vind ik Rocky Rail daarin een hele goede met zeer fijne rijeigenschappen. Nadeel is dat Rocky Rail (nog) vrij weinig modellen heeft.

Het merk rails: als je Fleischmann gewend bent, prima. Gewoon de standaard railgeometrie met ballast waarmee je vrij snel een baan hebt gebouwd. Of Peco wat enig maatwerk en geduld vereist maar wat wel een mooiere detaillering heeft. Ballast kun je dan naar eigen idee later zelf invoegen. Met andere railssystemen (Minitrix, Arnold, Kato) heb ik geen ervaringen.


Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

barryd
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 feb 2013 08:45
Locatie: Zandvoort

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door barryd »

En met peco kan je de rails leggen helemaal zoals je zelf wilt, dus geen railgeometrie :D

Minitrix is ook wel te doen, ook zelf je ballast neerleggen en zowel flexrail als vaste railgeometrie.

En qua treinen rijd ik ook van alles door elkaar: minitrix, fleischmann, arnold, etc...

Groet, Barry.


\/
hier nederlands duitse baan aan het bouwen.
/\

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door FidOo »

Idd wat hier boven gezegd wordt. Merk qua Loks en wagons maakt niet zo veel uit. Alleen de hele oude piko en Lima Loks zou ik van af blijven.

Qua rails zo ik meer voor minitrix of peco kiezen. Ik ben geen fan van flm vanwege de vaste bedding. Maar dat is puur esthetisch en niet vanwege de kwaliteit.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

In anyrail lijkt het wel alsof je minder scherpe bochten kan maken met peko, klopt dat, of is dat gewoon een instelling??



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door FidOo »

Dat is een instelling, waar die staat kan ik je helaas niet vertellen aangezien ik het programma niet gebruik.
Maar het is een instelling voor de minimale radius van flex-rails.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Het lijkt me leuk om het bovenste gedeelte in te richten als tandradbaan.
Nu wil ik echter alleen met stoom en diesel locs rijden.

Zijn er stoom of diesellocs beschikbaar voor tandrad?
Heb veel gezocht maar kan alleen elektrische vinden.



Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Bart51 »

Over het doorgangsstation:
Er zijn 3 sporen en al die sporen worden doorkruist door (kruis)wissels. Aan de rechterkant kan je de laatste wissel weghalen en het kruisspoor zover mogelijk naar rechts leggen. Aan de linkerkant kan je de tweede wissel op het onderste spoor ook veel meer naar links leggen. Hierdoor Krijg je wat langere sporen in je station zonder dat er een (kruis)wissel onder de trein staat. Waardoor dus ook wat langere treinen in het station kunnen pauzeren.

Succes met je baan.

Groet Bart



erik-n-fan
Berichten: 1041
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door erik-n-fan »

De meeste opmerkingen zijn al geplaatst. Ikzelf ben ook opnieuw begonnen en heb toen de "domme" keuze gemaakt om fleischmann rails te gebruiken. Ik ga de boel nu weer slopen en Peco rails gebruiken (code 55 voor zichtbare delen, code 80 op verborgen plekken ivm de strakkere gebogen wissel).
De wissels met een servo motor aansturen met de ESU Servo switch en een swtichpilot extension voor de hartstuk polariatie. Het is gepuzzel maar doe het wel. Peco 55 ziet er zo ontzettend mooi uit tov de fleischmann "bende".

Tip: Zet je plan in de ijskast. Koop een 61x122 plaat, maak een doodsimpel ovaaltje met 3 wissels van je merk naar voorkeur en ga rijden. Bouw een huisje, plaats wat scenery. Dan vervang je de spoelaansturing voor servo's. Rotzooi je er een bezetmelder in om digitaal te kunnen gaan rijden en als je dat onder controle hebt - 2 jaar later - begin dan aan een groter bouwwerk :)


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door epocheales denken »

Hoi Erik,

Betwijfel of Peter op zo'n advies wat jij beschrijft zit te wachten...Kan mij best voorstellen als je een Fleischmann rail naast Peco legt, dat je dan even achter je oor krabt :o
Maar om de Fleischmann rails als "bende" te bestempelen vind ik onzin. Zelf rijd ik al sinds 1988 al met deze rails en zijn zeer stabiel en bovendien heel goed te solderen. De Engelse wissels van Fleischmann heb ik ook afgezworen dat is een drama. De wisselspoelen toen ik nog analoog reed was regelmatig: doe ik het, of doe ik het niet :cry:
Nu ik digitaal rijd met MM-Pro en PC met Rocomotion en geprogrammeerde wisselstraten blijven ze gehoorzaam hun werk doen. En ja, sinds kort heb ik 2 meegebogen wissels met geleidend hartstilstand aangeschaft, een wereld van verschil..
Weet niet genoeg van Peco, maar zal toch ook niet perfect zijn toch? :mrgreen:
Vooral de flexrails van Fleischmann zijn heel prettig om aan te leggen, mijn baan ligt er vol mee.

Ben benieuwd wat Peter uiteindelijk gaat kiezen als rail materiaal.

Vriendelijke groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

erik-n-fan
Berichten: 1041
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door erik-n-fan »

Hans,

Okay "prut" is het niet. Technisch gezien werkt het prima, behalve die engelsman... die wilde bij mij nooit stabiel rijden.

Uiteraard is het totaal subjectief wat ik schrijf. Ik wilde wel zeggen dat de leercurve van peco materiaal, servo aansturing ipv een standaard spoel wissel, stroomdetectie / digitaal rijden e.d. flink stijl is. Dit schrok mij af waardoor ik jaren bezig ben geweest met stap voor stap toch de spoelen vervangen voor servo's, detectie aanleggen, flexrails ipv vaste bochten enz enz. Als ik niet zo huiverig was geweest en ipv een grote ingewikkelde layout eerst een kleine layout had gemaakt en meteen de in mijn ogen "mooiste" techniek had gekozen... dan was het een stuk sneller geweest en ook goedkoper. En nu moet ik zelfs nog beginnen aan serieuze scenery.

Maar dat is mijn persoonlijke verhaal. Ik kies nu voor peco 55/80, servo aandrijvingen, stroom detectie, DCC digitaal, computer besturing enz enz. Met wat geduld met een kleine layout had ik dat al lang kunnen hebben ipv 3 gesloopte grote layouts die telkens niet voldeden. Nouja lang verhaal, totaal subjectief.

Wat je ook kiest, het zal leerzaam zijn, leuk, soms frustrerend en nieuw zijn. Achteraf weet je pas hoe / of het werkt voor jou. Het blijft hobby he! :)


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Petertje82 schreef:Het lijkt me leuk om het bovenste gedeelte in te richten als tandradbaan.
Nu wil ik echter alleen met stoom en diesel locs rijden.

Zijn er stoom of diesellocs beschikbaar voor tandrad?
Heb veel gezocht maar kan alleen elektrische vinden.
In het echt wel, maar niet in 1:160 voor zover ik weet.

In het echt heeft men ook snel afscheid genomen van tandrad systemen waar dat kon. De tandradbaan stoomlocomotieven hadden veel onderhoud nodig en hadden last van veel slijtage. Ook konden deze locomotieven niet harder dan ongeveer 20km/u rijden, dus in model moet dat super langzaam gaan. De tandradbaan locomotief kreeg zijn vervanger in de BR 95 en BR 96, beiden ooit gemaakt door Arnold Rapido en tweede hands worden ze nog aangeboden in diverse kwaliteiten.

De BR 95 werd goed bevonden voor een helling van 70 0/00! Op een helling van 50 0/00 won de BR95 het op snelheid, tandradbaan locomotief 12,6km/u, BR95 16,8 km/u. Last 240ton=16 assen. Hellingen met 100 0/00 bleven domein van de tandradbaan locomotief (Honau-Lichtenstein). De BR95 kon daar niet meer trekken dan 127ton en dat was economisch niet rendabel. De tandradbaan locomotief kon 170ton trekken met een snelheid van 8,2km/u

Misschien kun je wat met deze info in jouw situatie.



Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Tja, ik ben er nog niet uit wat betreft rails en baanplan.
En digitaal of analoog overigens ook niet eigenlijk.
Het idee was om de treinen digitaal te laten rijden en de wissels ed analoog.
Zo leek het mij het makkelijkste om mijn zoon van nu 8 er ook mee te laten spelen.
Dan kan ie makkelijk op z'n tablet te trein laten rijden en aan de voorkant van de baan een bord van de baan en voor elke wissel een terugverende tuimelschakelaar.
Het leek mij niet verstandig om alles gelijk met de computer te doen.
Alhoewel het zomaar zou kunnen dat ie mij zo inhaalt wat betreft computer skills



Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Zo, een tijdje verder.

Nog steeds niet echt een concreet baanplan.
Ondertussen wel besloten dat het peco rails gaat worden.
Het is ook de bedoeling om volledig digitaal te gaan rijden.

Heb nu een klein testbaantje gemaakt.
Een dubbel ovaaltje, met 4 wissels aan 1 kant zodat je in dezelfde richting rijdend naar binnen en buiten kan.

4 wissels met servo van Digi werkt goed
ook een terugmelder set van Digi.

Als ik het zwikje alleen aansluit op de z21 met mulitmaus werkt alles naar behoren.
Alleen op het binnenste spoor stopt de loco bij 2 van de 4 terugmelders?

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door shoven »

Petertje82 schreef:Alleen op het binnenste spoor stopt de loco bij 2 van de 4 terugmelders?

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
Waarschijnlijk "stroomloosheid". Even met een multimeter kijken of er stroom/signaal op deze stukken staat.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Petertje82
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jul 2015 20:25

Re: Nieuw baan plan (eerste keer)

Bericht door Petertje82 »

Nou, dat was inderdaad stroomloos.
Maar dan niet omdat hier echt geen stroom op stond.
Hoogstwaarschijnlijk toch wat lijm op de rails terecht gekomen en daardoor geen contact.
Nu loopt het weer als een zonnetje.

Maar gelijk het volgende probleem.
Heb nu het zwikje aan de computer gehangen.
Eerst eens contact proberen te maken via de Z21 maintenance tool.
Dat werkt, de terug meld module word alleen niet meer herkend.
De eerste keer dat ik de tool opende werkt deze echter wel, daarna dus niet meer.
Ik heb de eerste keer wel de firmware geupdate.

Iemand enig idee?


Plaats reactie