4e baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

4e baanplan

Bericht door Bart51 »

Omdat mijn knie 2 trappen oplopen niet meer zo leuk vindt heb ik moeten besluiten de treinbaan maar opnieuw te ontwerpen die past in een kamer die een etage lager ligt. Lever veel ruimte in maar kan me tenminste nog bezighouden met onze hobby.

Hieronder zie je mijn plan. Het zit betrekkelijk eenvoudig in elkaar. Omdat alleen de loks op dit moment digitaal bestuurd worden zitten er nog wel een paar spannende plekken in, zoals rechts van het station en het schaduwstation.
De buitenste maten zijn 1.60x3.20x1.85
Op de ruimte na het schaduwstation probeer ik mijn Z21 en laptop te plaatsen.

Afbeelding

Schaduwstation is veranderd, zie bericht een stukje verder.

Groet Bart
Laatst gewijzigd door Bart51 op 30 jun 2016 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.



Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: 4e baanplan

Bericht door Sjors77 »

Hallo Bart,

Mooi plan. Alleen bij het schaduwstation heb je rechts maar een enkele bocht. Wellicht kan je er daar meer kwijt. Geeft extra blokken en kan je wellicht wat wissels besparen.

Ben benieuwd naar de bouw straks.

Groeten,
Sjors


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 4e baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Er zitten veel problemen in je plan. De oplossing is echter erg afhankelijk van het gebruikte railmateriaal. Dus wat ben je van plan te gebruiken?



Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@ Sjors: het schaduwstation heb ik juist zo gemaakt omdat de treinlengtes niet overdreven zijn en omdat er maar 8 tot 10 loks met sleepje in totaal op de baan staan.

@zaunkönigs baan: railmateriaal is Fleischmann Piccolo, ik zie geen problemen.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 4e baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het station op nivo 0 kan aan de rechter kant een stuk eenvoudiger als je de oranje en de grijze sporen voor het emplacement laat samenkomen. Aan de rechterkant zijn combinaties met wissels mogelijk die tot gevolg kunnen hebben dat locomotieven en/of wagons ontsporen. Het andere probleem is dat je vanaf de grijze of oranje sporen niet het gehele stations emplacement kunt bereiken.

Ik kan uit de tekening van het schaduwstation niet opmaken of de opstelsporen gelijke lengte hebben. Als de sporen geen gelijke lengte hebben krijg je een zekere voorkeur voor bepaalde treinen op bepaalde sporen. Dat kan lastig zijn, maar het kan ook een uitdaging vormen. Door de wissel combinaties aan de rechterkant anders te leggen kun je eenvoudig opstelsporen maken van gelijke lengte. Maar ik begrijp uit je antwoord dat je je materiaal reeds hebt.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: 4e baanplan

Bericht door Marksintpancras »

Bart,

;) twee scherpe kanten van de wissels tegen elkaar zonder een recht stukje geeft problemen.
Ga je digitaal of analoog rijden?


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@Mark: je hebt gelijk betreffende de wissels links van de kruising. Ik had dat even over het hoofd gezien. Uiteindelijk wordt het digitaal.
@Zaunkönigs baan: Bepaalde treinen zullen een bepaalde voorkeursplaats krijgen in beide stations. Ik vind het wel leuk als er een beetje spanning in het baanplan zit, daarom de kruising. Als je de sporen van het station even nummert van boven naar beneden dan zijn spoor 1 en 2 bestemd voor het bergbaantje met een mogelijkheid het hoofdspoor op te gaan; spoor 3, en 4 zijn voor de treinen die van rechts het station binnenlopen en de sporen 5,6 en 7 zijn voor de binnenkomende treinen van links. En ja soms moeten treinen even omrijden (lees nog een rondje maken) om op de andere sporen te komen.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 4e baanplan

Bericht door shoven »

Aan de rechterkant van je schaduwstation kun je tot 8 wissels besparen. Als je alle 5 sporen parallel de bocht om laat gaan heb je al die wissels niet nodig. Dat scheelt geld en ontsporingsrisico's...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@shoven:
Ik begrijp het idee, maar nu heb ik 8 opstelsporen en dan 4. En mijn digitalisering is dan nog niet zo ver dat ik van die 4 weer 8 opstelsporen krijg. Maar wel bedankt voor het meedenken (geld ook voor de anderen die gereageerd hebben).

Groet Bart



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: 4e baanplan

Bericht door Marksintpancras »

Bart51 schreef:@shoven:
Ik begrijp het idee, maar nu heb ik 8 opstelsporen en dan 4. En mijn digitalisering is dan nog niet zo ver dat ik van die 4 weer 8 opstelsporen krijg. Maar wel bedankt voor het meedenken (geld ook voor de anderen die gereageerd hebben).

Groet Bart
Bart,

Het is het opschuif idee, dan kan je op @Shoven zijn idee, wel 12 blokken maken.
Ik heb de schaduw stations op jouw manier, en de kans op ontsporen is groter. Als ik de tip van @Shoven had gehad tijdens de bouw van de schaduwstations dan had ik het op die manier gedaan


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 4e baanplan

Bericht door shoven »

Precies. Per spoor maak je gewoon meerdere blokken. Ik heb in mijn schaduwstation 50 blokken zitten, verdeeld over 5 sporen...
Dit gaat inderdaad wel het makkelijkst als je digitaal rijdt (hoewel je bij analoog ook gewoon op tijd moet stoppen).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@shoven: Ik ken het principe, maar zolang de baan zelf niet digitaal is is dit een gevaarlijk kunstje, er is een reële mogelijkheid die zich vaker zal voordoen, waar treinen tegen elkaar knallen. En de baan digitaliseren is natuurlijk ook nog eens een redelijk dure aangelegenheid, waarvoor ik althans niet zomaar de benodigde pegeltjes klaar heb liggen.



Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

Bijgaand het gedeeltelijk gewijzigde schaduwstation en zichtbaan:
In het schaduwstation is de kleinste bocht Fleischmann R2, de middelste is Roco R3 en de buitenste is een flex.

Afbeelding

Afbeelding

Groet Bart


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 4e baanplan

Bericht door maarten »

Bovenste spoor van het station is niet doorgaand?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@Maarten: ja dat klopt. is een onderdeel van het bergbaantje, net als spoor 1 en 2. Daar wil ik 3 kleine treintjes op laten rijden naar de keerlus bovenop de helix. In die lus komt een enkelsporig halteplaatsje.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 4e baanplan

Bericht door shoven »

Bart, nu moeten de treinen toch ook op tijd stoppen? (bijv. voor de wissel)
Hoe doe je dat dan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@shoven: ik denk dat ik de zelfdenkende functie van de wissel daarvoor gebruik, voor de tijd dat het niet digitaal is. Op de langere opstelsporen kan ik tijdelijk ervoor zorg dragen dat een stuk baanvak stroomloos komt door een momentschakelaar.
Het is dan niet wel niet netjes stoppen maar het werkt wel. En je moet er dan aan denken dat wanneer een stilstaande trein vertrekt dat je dan zorgt dat de functies weer ingeschakeld worden (in mijn geval de lokverlichting).

Groet Bart


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: 4e baanplan

Bericht door spoor65 »

Hoi Bart,

Wat ik mij als eerste afvraag, heb jij al het benodigde rail materiaal al in huis?
en dan doel ik vooral op wissels en aandrijvingen, aangezien die toch best kostbaar zijn.

en dan vraag ik mij, in combinatie met de bovenstaande vraag, af of je niet er beter aan doet, om eerst een stukje te investeren in digitaal.

nu wil je eerst diverse maatregelen nemen om analoog te rijden en de baan te bedienen, ook dat vraagt een investering.
Als je nog wissels e.d. moet aanschaffen, kun je ook overwegen, zoals Steven voorstelde, het schaduwstation te vereenvoudigen, minder wissels, meer treinen in blokken achter elkaar.

Van de euri die je bespaard hebt op de wissels, kom je al een heel eind voor een eerste investering in digitaal,
Multimaus, pakweg €80
rosoft setje met interface en eerste bezetmelder, €100 a €150 (ff ruw geschat)
dan nog wat decoders voor in jouw locjes (€25 per loc)

voor dus een pakweg €400 heb je al een leuke start, en hoef je niet nog eens achteraf die nietjes weer in jouw wissels te frunniken omdat ze bij digitaal niet zelf denken kunnen/mogen zijn. (om maar ff 1 van de nadelen van later alsnog ombouwen naar digitaal, te noemen)

gewoon ff een gedachten gang hoor.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: 4e baanplan

Bericht door Marksintpancras »

Freddy, helemaal met je eens :!: Gewoon meteen digitaal je baan maken, als je de centen er niet voor heb om al je dingen om te bouwen kijk dan eens of Dinamo wat voor jouw is. Ken je lekker analoog en digitaal door elkaar rijden :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@Freddy: Ook goedemorgen Freddy, hoe gaat het met jou?
Ik vind het fijn dat je meedenkt. Materiaal is ruim voldoende aanwezig, ook wissels en aandrijvingen (magneetspoel). Ik heb de Z21 (bijna identiek als Multimaus, alleen met meer overzicht). Er zit echter wel een verschil in het aansluiten van een digitaalsysteem als Dynamo of Rosoft of Digikeys en Multimaus/Z21. Bij de laatste heb je voor de voeding van de baan nog een ringleiding terwijl bij de anderen de blokvorming essentieel is. Mijn loks zijn voor het merendeel al digitaal, Ik moet er nog 2 laten digitaliseren. En dan zal ik de laptop nog moeten aanpassen, een programma als koploper of zoiets er op moeten krijgen (internetverbinding werkt nu niet op de computer). Er is dus voldoende te doen.
Het schaduwstation heb ik net aangepast, zie bovenstaand bericht.
Maar het allerbelangrijkste moet eerst gebeuren. De treinruimte inrichten, alles verhuizen naar deze ruimte (kastjes/huisjes/werkbankje/enzenz(staat nog op een verdieping hoger)) en dat gaat niet snel gezien mijn fysieke gesteldheid.

Groetjes Bart


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: 4e baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Bart,
In jouw schaduwstation zit linksboven nog steeds een wisselcombinatie met de scherpe kanten tegen elkaar. Dat zou problemen kunnen geven.
mvg
Joop



Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

Joop,
Dankjewel.
Zal er straks even een stukje tussen leggen.
Groet Bart


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: 4e baanplan

Bericht door Thrillseeka »

Of doe er een kruiswissel tussen :) ipv 2 wissels achterelkaar :)

Voor de rest vind ik het een leuk spoor plan ben benieuwd naar de uitvoering.
Mijn tip hierin is ga bij de uitvoering niet te te stellig van je baanplan uit, ga hiermee beginnen en zie hoe je uit komt.

Bij bouwen kan altijd nog.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

@Sander: I hate kruiswissels! Maar toch bedankt voor het meedenken.
De tekening geeft idd. alleen de hoofdonderdelen aan. Dankzij een flinke portie flexrails zijn evt. onvolkomenheden makkelijk weg te werken.

Mijn nieuwe ruimte is bijna bouwrijp en dan kan er met het frame worden begonnen.

Groet Bart



Onderwerp starter
Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: 4e baanplan

Bericht door Bart51 »

Inmiddels zijn we begonnen met het bouwen van het frame en het inrichten van de nieuwe ruimte

Afbeelding


Hierboven het frame waar mijn helix al in geplaatst is.

Afbeelding

En dit wordt/is de nieuwe werkplek (een aangepast computermeubel) met daarboven mijn vitrine met auto's en motoren.
Ik ga verder nu in Mijn N-baan onder de naam Bart's fantasiebaan 4.


Plaats reactie