Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Helemaal goed Erik!
Nog een laatste puntje: ik zou de 2 rangeersporen aan de rechterkant recht laten lopen ipv met gebogen railstukken. Dan zijn ze net iets beter te gebruiken omdat het aankoppelen van wagens dan beter gaat.
Wat betreft de centrale: ik ben geen digitaal expert, maar misschien is de Piko Smartcontrol Light iets voor je?
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/
Groet, Wim
Nog een laatste puntje: ik zou de 2 rangeersporen aan de rechterkant recht laten lopen ipv met gebogen railstukken. Dan zijn ze net iets beter te gebruiken omdat het aankoppelen van wagens dan beter gaat.
Wat betreft de centrale: ik ben geen digitaal expert, maar misschien is de Piko Smartcontrol Light iets voor je?
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/ ... rol-light/
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
nou, dan moet dit hem gaan worden
de twee rechter rangeersporen idd iets aangepast, hebben ook iets meer lengte nu.
nu rustig aan beginnen met materiaal verzamelen en gaan bouwen
erik
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Ik zie nu wel dat ik nog een uitdaging heb met het ontkoppelen....
Die ontkoppelrail achter de wissel gaat hem niet worden.
Zou het werken met een repa ontkoppelaar iets in de bocht?
Krijg nu wagons niet achteruit getrokken op het rangeergedeelte.
Dacht dat ik klaar was
Erik
Die ontkoppelrail achter de wissel gaat hem niet worden.
Zou het werken met een repa ontkoppelaar iets in de bocht?
Krijg nu wagons niet achteruit getrokken op het rangeergedeelte.
Dacht dat ik klaar was
Erik
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Hoi Erik,
Ik zie het initiele probleem met de ontkoppelaar niet...Waarom zou dat niet werken?
Ik zie ook geen verschil in concept tussen de twee versies, behalve dat het laatste met de 3wegwissel iets langere opstelsporen geeft.
Maar misschien mis ik iets en moet er eerst nog meer koffie in...
Groet, Wim
Ik zie het initiele probleem met de ontkoppelaar niet...Waarom zou dat niet werken?
Ik zie ook geen verschil in concept tussen de twee versies, behalve dat het laatste met de 3wegwissel iets langere opstelsporen geeft.
Maar misschien mis ik iets en moet er eerst nog meer koffie in...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Heb je gelijk in, ontkoppelaar zit op de zelfde plek...
Maar als hij daar zit vlak na de wissel, dan kan een andere loc vanaf het rangeerspoor dat spoor niet op om wagons de rangeersporen op te trekken en ze vervolgens naar de andere twee sporen te duwen.
Of zie ik iets over het hoofd? (Heb ook nog niet zoveel koffie op )
Erik
Maar als hij daar zit vlak na de wissel, dan kan een andere loc vanaf het rangeerspoor dat spoor niet op om wagons de rangeersporen op te trekken en ze vervolgens naar de andere twee sporen te duwen.
Of zie ik iets over het hoofd? (Heb ook nog niet zoveel koffie op )
Erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
3 koppen koffie verder en ik ben wakker...
Ok, je wilt met een andere lok gaan rangeren? Ik had gedacht dat je dat met de lok van de trein zou doen.
Het probleempunt is dat het wissel naar het rangeerdeel aftakt in het midden van het doorgaande spoor. Als je dat wissel nog verder naar links verschuift (dus tegen het meegebogen wissel aan) dan heb je meer opstelruimte voor je trein op het doorgaande spoor. Wel opletten dat je uithaalspoor niet te kort wordt.
Groet, Wim
Ok, je wilt met een andere lok gaan rangeren? Ik had gedacht dat je dat met de lok van de trein zou doen.
Het probleempunt is dat het wissel naar het rangeerdeel aftakt in het midden van het doorgaande spoor. Als je dat wissel nog verder naar links verschuift (dus tegen het meegebogen wissel aan) dan heb je meer opstelruimte voor je trein op het doorgaande spoor. Wel opletten dat je uithaalspoor niet te kort wordt.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
hier is de koffiepot ook leeg inmiddels
rangeren met de zelfde loc is iid wel handiger ja.
heb de rangeersporen even gespiegeld ivm het rechtsom rijden.
wederom super bedankt voor het meedenken wim!!
erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Ok, omgekeerd kan ook, maar je blijft nog redelijk in het midden van het doorgaande spoor aftakken. Als je met je laatste plan het rangeerwerk met de treinlok wil doen, moet die helemaal omrijden.
Ik zat zelf meer aan dit te denken:
Dus aansluitwissel verder naar links (direct aan het meegebogen wissel).
De lok van een goederentrein(tje) die van rechts het station binnen komt, kan dan direct 1 of 2 wagens op de sporen rechtsonder plaatsen (terwijl de rest van de trein op het hoofdspoor blijft).
De rode cirkels zijn trouwens ontkoppelsporen.
Groet, Wim
Ik zat zelf meer aan dit te denken:
Dus aansluitwissel verder naar links (direct aan het meegebogen wissel).
De lok van een goederentrein(tje) die van rechts het station binnen komt, kan dan direct 1 of 2 wagens op de sporen rechtsonder plaatsen (terwijl de rest van de trein op het hoofdspoor blijft).
De rode cirkels zijn trouwens ontkoppelsporen.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Waarom ontkoppelen met een rail?
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Omdat ik met profi-rails ga werken, en er achteraf gezien geen zin in heb om te gaan hakken en breken om er een repa in te knutselen.
Erik
Erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Het is geen schande om met de hand te ontkoppelen hoor Het is zelfs volledig volgens het grote voorbeeld; daar wordt het ook met de hand gedaan (op een enkele uitzondering met automatische koppelingen na). Neem gewoon een klein haakje om de koppeling te openen. Al je rangeersporen liggen aan de voorzijde van de baan dus ze zijn goed bereikbaar.
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Je kunt ook nog een speciale koppeling (digitaal aanstuurbaar) op je loc zetten. Mooier dan een rail lijkt me. Van de beschrijvingen op dit forum werkt dat mooi en simpel . Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee.
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
ik ben er wel uit voor mezelf, en heb besloten dat dit het gaat worden. (zal straks met leggen vast hier en daar nog wat aangepast worden )
ontkoppelen idd met de hand, scheelt ook nog wat centjes
en voor wat het rangeren betreft laat ik het zo. treinloc kan rechtsom de rangeersporen op, en vervolgens duwen naar de twee sporen.
heb er nog een spoortje bij aan geknutseld als verzorgingsspoor oid.
erik
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Hallo Peter,Peter Ruifrok schreef: ↑25 jan 2019 09:23 Je kunt ook nog een speciale koppeling (digitaal aanstuurbaar) op je loc zetten. Mooier dan een rail lijkt me.
Tussen lok en wagen werkt het dan wel, maar hoe ontkoppel je 2 wagens onderling? Bv als je de 1e wagen van een trein op een losspoor wilt plaatsen moet toch echt de koppeling tussen wagen 1 en 2 worden ontkoppeld... En om nou op elk wagentje een digi koppeling te plaatsen, wordt wel weer heel duur...
Erik: goed plan! Nu snel gaan bouwen (zegt degene die zelf heeeel langzaam bouwt...)
Ik bedacht me nog dat je de goederentrein ook gewoon op spoor 1 (dus het binnenspoor) kunt parkeren. Dan heb je alle ruimte om er wagens uit te halen en op de rangeersporen te plaatsen, onafhankelijk waar dat wissel nou aftakt...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Voor wat betreft het ontkoppelen van de wagons onderling is dit een leuke oplossing. ( vanaf 1:45)
Helaas kost het wel wat ruimte om in een baan te verwerken en niet voor kleine banen toepasbaar.
Helaas kost het wel wat ruimte om in een baan te verwerken en niet voor kleine banen toepasbaar.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 38
- Lid geworden op: 27 nov 2018 10:48
- Locatie: Apeldoorn
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Leuke oplossing idd.
Ik doe het maar gewoon met de hand straks
Ik doe het maar gewoon met de hand straks
Re: Kastplankbaan 60x75 (titel gewijzigd)
Heuvelen is zeker leuk om in model na te bouwen, voorwaarde is wel dat al je wagons stuk voor stuk heel soepel moeten lopen. En, zoals je ziet, is de rol-snelheid wel wat hoog. Dat is noodzakelijk om de wagons op het (eind van het) juiste spoor te krijgen.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.