Superlaag of supersmal

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door Wim H »

tv_man schreef:Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Dus als je er per ongeluk eens een fotootje van maakt..
Ik zal vanavond eens kijken of het lukt. Maar stel je er niet te veel van voor. Tot op heden heb ik alleen de ruwbouw klaar. En meerdere wilde plannen...
Groet, Wim



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door tv_man »

Laat maar komen :)

En ik heb zomaar het idee dat je niet de enige bent hier met wilde plannen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door Wim H »

Hallo, bij deze dan een paar fotos. Mits foto emmer goed werkt... Edit: inmiddels werkt fotoemmer dus niet meer, maar ik ben op Flickr overgestapt...
Ten eerste de onderbouw. Vrij simpel, een paar vurenhouten latjes die twee modules van elk 30 bij 60 cm vormen.
Afbeelding
raamwerk by Wim Hesselink, on Flickr

Ik heb geprobeerd nog 2 andere fotos te plaatsen maar die lijken te groot. Later nog een poging.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door Wim H »

En dit is foto 2, een bovenaanzicht van de 2e module. Hier komt een halte. Het haltegebouw is van Auhagen. Ik heb het in iets andere kleuren geschilderd. Momenteel ben ik bezig om het van binnen in te richten met wachtruimte, plaatskaartenkantoor ed. Er komt een simpel perron en een paar huizen om een gehuchtje aan te duiden. Naast de halte ligt een extra spoortje waar hout wordt overgeslagen op rongenwagens.

Afbeelding
top view halte2 by Wim Hesselink, on Flickr
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door Wim H »

Tenslotte een overzicht van de 1e en 2e module. Er liggen tijdelijk een paar losse platen triplex en MDF op om een beetje te proberen met rails en gebouwen. Op de 1e module gaat het enkelspoor verder via een vakwerkbrug over een beekje en verdwijnt in een tunnel. Op module 3 (nog niet beschikbaar) komt een overweg, een paar huizen (Gaststätte en Autowerkstatt) en wederom een brug over een beekje.

Afbeelding
totaal mod 1 en 2 by Wim Hesselink, on Flickr
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 03 aug 2017 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door tv_man »

Ziet er netjes uit! De plaat waar het spoor op ligt ziet er wel erg dik uit trouwens.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door Wim H »

Het is 9 mm multiplex, iets wat ik voor mijn halfnul baan ook gebruik. Het is voor N misschien iets aan de dikke kant, maar het geeft wel direct een stevige ondergrond voor het spoor en stevigheid aan de module. Juist omdat het modules zijn, wil ik het niet te slapjes maken. Gelukkig is het licht. In principe komt er alleen daar waar spoor ligt, multiplex. De rest wordt opgevuld met gaas/gips en piepschuim. Alleen op de 2e module heb ik vrijwel overal hout gelegd omdat het er vrijwel vlak wordt. Naast het laadspoor komt een losweg met ruimte voor de boomstammen. En aan de achterzijde komt een perron met daarachter een weg met een paar huizen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door tv_man »

Oud project tevoorschijn gehaald. De baan blijft tamelijk smal, 20cm, maar heeft wat meer lengte gekregen. Maandag een plaatje multiplex gehaald van 9mm en drie modulebakken in elkaar gezet, ze werden niet zo recht als ik gewild zou hebben, maar goed genoeg voor een baantje thuis. Heb de indruk gekregen dat men heel precies is qua modulebakken die volgens een bepaald standaard gebouwd worden. Misschien ook begrijpelijk. Heel gemakkelijk trouwens om op te bergen, rechtop naast de boekenkast. Valt nauwelijks op.

De baanplan niet te ingewikkeld gemaakt, ik geloof dat de gemiddelde Engelse baan zeker twintig wissels en opstelspoortjes zou hebben op dit oppervlak, maar liever heb ik geen onrealistische overdaad aan spoor. Misschien dat er een derde spoor mag komen op het station. Eentje om een tweetal goederenwagons op te stellen ofzo.

De wisselstraat aan de kant van het schaduwstation is nog niet definitief, overweeg om in plaats van wissels drie opstelsporen op een schuifplaat te bouwen, maakt iets langere sporen mogelijk. Of dat een van de wissels al op de middelste plaat ligt.

De rivier/kanaal komt redelijk diep te liggen, er moet een bootje van Artitec in komen te liggen. En er mag een mooie stalen brug in.

Qua plaats en tijdperk wordt het een beetje een mengelmoesje - vaag Europees, landelijk, maar wil toch misschien een bovenleiding op de baan hebben om ook met electrisch materieel te kunnen rijden. Een onbenullig stationnetje aan een doorgaande lijn dus waar lokale treinen stoppen en het doorgaand verkeer een beetje afremt vanwege de brug en het station. Tijdperk IV voor een goedeoudetijdsfeer met uitschieters naar III en V.

Zal er rekening mee houden om de mogelijkheid op en te houden om later misschien nog keerlussen bij te bouwen of om er een ovaal van te maken. Vooral voor het door laten rijden van sneltreinen zou dat wel zo mooi zijn.

Voor zover de plannen momenteel, mijn excuses voor de matige potloodschets. Commentaar is van harte welkom.

- Norm
Bijlagen
boekenkast_potlood.jpg
boekenkast_potlood.jpg (22.78 KiB) 8011 keer bekeken
boekenkast.jpg
boekenkast.jpg (40.89 KiB) 8011 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door tv_man »

Knutselwerk. Als je precies kijkt is het allemaal schots en scheef..
Bijlagen
toren.jpg
toren.jpg (78.43 KiB) 7956 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door Wim H »

Hallo Norm,

Dat ziet er leuk uit! Een mooi "Betriebsdiorama" zoals ze in Duitsland zouden zeggen. Ik zou een 3e spoor in je station nog wel aanleggen. Als je daar een losweg van maakt, heb je ook direct een reden om een goederentrein(tje) in te zetten. En een kopspoortje zal niet veel ruimte vragen, dus blijft het een mooi minimaal plan.
De wissels voor het schaduwdeel zou ik op de 3e module laten. Als je op module 2 al begint houd je minder over voor scenery. En je zult toch niet met lange treinen rijden dus wat je nu hebt is voldoende lang.
Dat het houten frame niet strak en kaarsrecht in elkaar zit, zou ik niet over in zitten. Als je de baan hebt afgewerkt met scenery, valt dat niet meer op. Mijn eigen 3 modules (die ik eerder in dit draadje al liet zien) vallen ook niet op door uitmuntende timmermanskunst. Die zitten ook scheef aan elkaar. Zo lang het maar goed rijdt, en de constructie stabiel is ben ik al blij.

Succes met bouwen!
Groet, Wim



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door tv_man »

Hallo Wim,
bedankt voor de feedback, moet eens nagaan of ik alle benodigde wissels en spullen heb (merk dat het baanplan momenteel vijf identieke wissels heeft) Ben van plan om zoveel mogelijk spullen van de oude enkele jaren geleden ontmantelde baan te gebruiken, dus moet daar een beetje rekening mee houden. Of gewoon meer spullen kopen. Daar gaan we weer.. :D
Zal het draadje verhuizen wanneer ik een naam bedacht heb en het eerste spoor erin ligt. Jaa..een mooie baan word dit..misschien.

Norm


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Hundert Jahre nach der Doppelmonarchie

Bericht door tv_man »

Zolang er geen rails ligt en ik nog geen briljante naam bedacht heb voor de baan verhuis ik niet naar het Mijn N-baan subforum. Een situatieschets.

In totaal 240cm lang, waarvan 160cm zichtbaar.

Overweeg om de modulebakken opnieuw te bouwen, met het verschil dat ik het hout op maat laat zagen. Kost dan weer een paar uurtjes en een paar tientjes extra, maar ik erger me nu al over hoe niet-recht het staat ten opzichte van de muur. En kan tzt van de mislukte modulebakken plantenbakken maken ofzo.
Bijlagen
bak.jpg
bak.jpg (26.42 KiB) 6914 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door maarten »

Houdt ook in je achterhoofd dat lang niet alle muren mooi recht zijn. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door tv_man »

Ja, dat van de niet rechte muren heb ik gemerkt, en het huis is tenslotte uit de jaren vijftig. Laat ik het anders formuleren: hij is heel erg niet-recht. Punt. :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Superlaag of supersmal

Bericht door spoor65 »

strak werk, maar ondertussen word het meer een topic voor "mijn N-baan/collectie"

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie