Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jowi

Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door jowi »

Nu mijn Startrain NS 1312 toch even open ligt ivm het vervangen van een decoder, meteen maar even het ding goed bestudeert. De 1312 heeft af fabriek 2 'goud/witte' nogal zwakke frontseinen onder de cabine, en 2 prima rode sluitseinen boven de cabine. Doel is om deze zaken te verbeteren:
- gele frontseinen, en een stuk feller
- wit topsein in omgekeerde L

De 1312 is aan beide kanten onder de cabine voorzien van een printje met daarop 3 ledjes, 2 aan de zijkanten voor beide sluitlichten, en 1 in het midden voor de frontlichten. Het licht gaat via een zeer lange omweg via lichtgeleiders, naar de daadwerkelijke 'lampen'. Hier zit met name voor de frontseinen, een probleem. Die zijn erg zwak, ik denk dat eea komt doordat de lichtgeleiders niet erg goed ontworpen zijn en/of veel hoeken hebben.

De sluitlichten hebben ieder een eigen, afgeschermde lichtgeleider, dus als we bij 1 van de rode een witte led bij kunnen plaatsen dan moet dat netjes werken.

Op het printje is genoeg plek om naast 1 van de rode led's, een witte te plaatsen, die tegelijk met de frontseinen aan moet gaan, en zo het toplicht voor het L sein vormt. Voeding pakken we af van de anode van het frontsein ledje, en via een 3k3 voor(na!)schakelweerstand die we gewoon met superlijm op de print plakken, gaan we terug naar de gele/witte aansluiting van de decoder.

Afbeelding

Hierboven is te zien hoe het extra ledje naast het rode ledje geplakt is met wat secondelijm, het extra weerstandje, ook gelijmd, en de verbindingen. De paarse draad is de voeding naar de anodes van de leds (de blauwe of zwarte draad van de decoder). Voor het witte toplicht ledje pakken we de voeding meteen af van de middelste (inmiddels door een gele vervangen) led. De kathode gaat naar de 3K3 weerstand, en vanaf daar gaat het naar de hoofdprint:

Afbeelding

De draadjes zijn koperlakdraad, en worden aangesloten achter de weerstanden resp. R1 en R4 (wit en geel van de decoder).

En dan het resultaat... en dat valt tegen >:( het witte toplicht is fraai, maar de gele frontlampen lijken wel oranje...

Afbeelding

De gele 603 led is toch ook niet fel genoeg om de buitenkant te bereiken... en dat terwijl het 402 witte ledje eigenlijk te fel is. De 3K3 had wel wat groter gemogen, en ik heb uiteindelijk het oppervlak van de witte 402 led met wat zwarte verf, kleiner gemaakt zodat nog maar 1/3 schijnt...
Laatst gewijzigd door jowi op 26 okt 2014 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
jowi

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door jowi »

Na wat geëxperimenteer heb ik dan toch de boel weer uit elkaar gehaald, en de gele leds vervangen door de hele felle witte. Dat gaat een stuk beter :) ik had eigenlijk mooie gele lampjes gewild, maar ik moet zeggen dat ik het zo ook wel weer netjes vind!

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

De sluitlichten lijken wat oranje op de foto maar zijn mooi vol rood in het echt. Ook de frontseinen lijken wat blauw, maar zijn in het echt mooi wit.
Laatst gewijzigd door jowi op 26 okt 2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
jowi

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door jowi »

*edit* kan weg
Laatst gewijzigd door jowi op 26 okt 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
jowi

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door jowi »

*edit* kan weg
Laatst gewijzigd door jowi op 26 okt 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door Ad_M »

Tijd voor fotoemmer of iets dergelijks?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
jowi

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door jowi »

Topic bijgewerkt met plaatjes van elders.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door maarten »

Knap gedaan met die SMD's solderen!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
jowi

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door jowi »

Het was wel flink priegelwerk... ik heb nog wel eens wat trillende handen en vingers en dan is het wel een frustrerend werkje, zo onder de stereo microscoop.

Het enige wat ik nog wil proberen is om de witte led voor de onderste frontseinen geel te maken met een gele marker of gele gloeilampen dompellak, al ben ik bang dat de helderheid dan weer te weinig is.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door FidOo »

Een gele marker werkt prima. Alleen even goed opletten dat je maar een enkele laag per keer aanbrengt en deze goed laat drogen anders veeg je de vorige laag zo weg.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 684
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Omgekeerd L sein op Starttrain 1312

Bericht door Paul_DMV »

een klein drupje helder geel van tamiya werkt ook. (X-24)

als je witte lampen wilt en je vindt ze te blauw dan werkt verdunde helder geel ook goed.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie