verwisselbare kolenlading

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

verwisselbare kolenlading

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ooit eens iets gelezen over kolenladingen en dat met de nodige eigen invulling eindelijk eens in de praktijk gebracht. Tot op heden bracht ik kolenladingen altijd direct aan in de wagon:

Afbeelding

Maar dat leidde in het ongunstigste geval tot kromtrekking van de lading, van de wagon of van beide:

Afbeelding

Omdat ik de lading verwijderbaar wil houden, heb ik het nu maar eens anders geprobeerd. Eerst passende stukjes uit PVC schuimplaat van 2mm dikte gesneden en die zwart geverfd. Daarna een stukje huishoudfolie en vervolgens het stukje schuimplaat in de wagon gelegd. Dat weer afgedekt met een laagje "kolen", bevochtigd met ontspannen water en vervolgens verlijmd met verdunde houtlijm:

AfbeeldingAfbeelding

Twee daagjes laten drogen met dit als resultaat. Een wagon die ook nog voor andere doeleinden beschikbaar blijft en een lading die eenvoudig in elke wagon met dezelfde afmetingen geplaatst kan worden:

AfbeeldingAfbeelding

De bovenste lading bestaat uit "eierkolen", gemaakt van maanzaad en zwart pigment (verhouding 1:10). De onderste lading is echte vetkolen. Aan de onderzijde van het stukje schuimplaat heb ik het type wagon geschreven, zodat ik de verschillende maten miniatuur kolenlading uit elkaar kan houden:

Afbeelding

Ik ben wel tevreden over het resultaat, dus ik ga dezelfde methode ook maar toepassing voor andere soorten lading, zoals ijzererts of houtstammetjes.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: verwisselbare kolenlading

Bericht door Bjor »

Harry,

Een praktische oplossing! Maar ik vraag me af of dat maanzaad niet gaat bederven?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: verwisselbare kolenlading

Bericht door BenQ »

Of gaat uitlopen, krijg je papaverplantjes. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: verwisselbare kolenlading

Bericht door martinb »



Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: verwisselbare kolenlading

Bericht door traiNiac »

Hallo Martin,

Bedankt voor de leestip. Leuk dat het op dezelfde manier gaat.


Plaats reactie