Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dit weekend tijdens de Lochemse Modelspoordagen lekker zitten hobbyen.

Zaterdags het grootste deel van de toeristen treintjes van de Oelder Bimmel Bahn gebouwd waarvan een aantal een plek krijgen op Oelde Landhagen:
Afbeelding

Afbeelding

Zondags nog 2 losse motorwagen voor de OBB gemaakt en daarna moest ik iets anders. Ik wilde al een tijdje caravans hebben, dus die ben ik eens gaan maken. Daarnaast inspireerde de 3 VW Transsporters op het parkeerterrein mij tot het bouwen van 2 VW Transsporters in Camper uitvoering met grote Westfalia opbouw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit alles gesneden uit gum, deels alleen beschilderd en deels ook bestikkerd.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door kees gorter »

Mijn naam is Kees Gorter en ik heb in Lochem jullie bezig gezien.
Ik heb ( Je vader) gesproken over zijn model van de poort in Nijmegen ( schaal 1:220)

Dit draadje heb ik bekeken en ik vind het erg leuk wat jij doet.
Graag wil ik ook meer werk van je vader zien, maar waar vind ik die?


Kees Gorter

Afbeelding
Hier ben ik zelf bezig ! 23 & 24 Maart 2013 Zutphen.
Achter mijn module banen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Kees, de beurs in Lochem was de eerste keer dat ik m'n pa echt iets zelf heb zien bouwen. Naast dat hij wel bouwpakket bouwt komt hij met z'n modelbaan al zolang als ik me kan herinneren niet verder als hout rails en draadjes en als de lijm of soldeer droog is gaat de zaak weer op de schop.

Naar meer werk van hem zul je dus tevergeefs zoeken. Deze demo was voor mij het bewijs dat m'n pa dus meer kan als alleen er over praten. M'n moeder en ik hopen dat dit hem motiveert eens meer met dit deel van de hobby gaat doen.

Als je contact met m'n vader op wil via mail stuur me dan even een PB, op forums is hij niet actief.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vorige week heb ik een nieuw stuk spoorlijn voor de Werse Angel Eisenbahn bedacht zie hier. Voor de mede daarop rijdende S87 heb ik ander materieel gepland als het eerder gebouwde WAE materieel.

Dit materieel wilde ik in model hebben dus heb ik 1 heel en 2 halve stellen gebouwd, spreekt voor zich dat die halve ooit op een diorama kunnen komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4116
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Ad_M »

Ik volg je al een tijd in stilte, maar kan nu niet meer zwijgen...
Je blijft mij echter verbazen omdat ik vermoede je op meerdere fora actief te zien
Dat is nu bevestigd, en petje af

Ieder zijn hobby, complete dienstregelingen en stammen plannen op dit niveau :shock:
Mijn complimenten, wat een detail :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Ad, bedankt voor je leuke reactie.

Sinds April ben ik een aantal Breng GTW's gebouwd voor enkele buschauffeurs die met de opleiding tot machinist bezig waren. In de powerpack's heb ik foto's van de betreffende mensen verwerkt zoals in het echt nu inmiddels ook is gebeurd. Wel heb ik het powerpack magenta gelaten omdat ik het blauw dat nu gebruikt word in het echt minder mooi vind als de magenta bestikkering die er eerst op zat.

Hier een foto verslag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Van de 3 waarvoor ik de GTW's gebouwd heb zijn er 2 inmiddels voor alles geslaagd en eentje is nog met de praktijk bezig.

Ik heb nu ook nog 2 voor vrienden in aanbouw.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3960
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door maarten »

Mooi gedaan Michiel!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4116
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Ad_M »

Koppie is goed gelukt Michiel, een mooie GTW!

Is een leuk idee van die foto's op de powerpack, "we" zijn ook aan zoiets bezig (heb hier kundige hulp bij gekregen ;) )
Zal ik ook wel laten zien als we zo ver zijn, ben echter niet zo snel... :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 853
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Jettuh »

Ik kijk altijd met veel plezier naar je foto's Michiel!

Heb je misschien ook meer informatie of een kleine tutorial hoe je die plaatjes nou maakt die je op de treinstellen plakt?


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik vind het altijd lastig uit te leggen want het tekenen is moeilijker uit te leggen dan te doen. Ik ga nog even na denken of hoe ik een uitleg voor het forum kan vorm geven.

Ik kom er dus zeker nog op terug.

Wat ik al wel gelijk kan vertellen is de basis, ik gebruik als basis traffic screensaver plaatjes die in veel gevallen van een heel uitgebreide site komen zie hier. Ik blaas de bak van zo'n tekening dan op naar 300% en ga dan aan de hand van foto's de details opnieuw in tekenen waarbij de oude tekening dient om de juiste plaats te bepalen en om deels de kleuren uit te halen. Daarna word het lastiger uit te leggen en hangt de manier van uitleggen af van de kennis die iedereen heeft van paint. Een gevoel voor kleur en het tekenen van diepte effecten moet je wel hebben of ontwikkelen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 853
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Jettuh »

Geweldig, bedankt voor de link!
Zoals je misschien weet doe ik ongeveer hetzelfde als jou in de schaal 1:450, alleen laat ik ze in 1 keer printen zonder dat ik de vorm nog moet maken.
(zie: dit plaatje)

Met die website die jij aangaf kan ik inderdaad een stuk verder komen en zoals jij doet de treinen vanuit die plaatjes overtekenen in hogere resolutie.


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Huh kan dat 3D printen ook al in kleur tegenwoordig :o , je krijgt wel leuk spul zo maar 1:450 is wel erg klein :mrgreen: .

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 26 aug 2017 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 853
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Jettuh »

Printen in kleur bestaat al heel lang :lol: maar de kwaliteit is niet heel hoog (niet glad, het is zandsteen).
Vandaar dat ik voor 1:450 gekozen heb omdat dat toch zo klein is en je niet hoeft te priegelen met de airbrush :mrgreen:


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag maar eens begonnen met de ombouw van een lade kastje tot vitrinekast. De lades zijn er al een tijdje uit en vandaag van dun vliegtuig triplex en latjes van 7x18mm de schapjes uitgebouwd tot helemaal achter in want dit waren slechts halve schapjes. Nu ben ik dit kastje aan het schilderen. Spuiten met spuitbussen liep op niks uit omdat ik te weinig verf had en geen geduld om te wachten tot ik nieuwe kan kopen. Daarop heb ik resten groene verf aangesproken en daarmee schilder ik het nu. De binnenkant donkerder de buitenkant lichter groen.

De binnenkant heeft nu deels 2 lagen verf gehad de buitenkant eentje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor dit kastje komt een deurtje van acrylglas, en de sluiting van dat deurtje moet ik ook nog bedenken want ik wil niet dat dat links of rechts van het kastje uitsteekt. Daarom denk ik dat ik iets aan de voorkant ga doen met koper staaf waar dan iets van een pin of beugeltje in moet vallen en dat dan 3 keer, boven, onder en in het midden.

Ps; Martin, bedankt voor het wijzigen van de instellingen, het probleem is opgelost.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 853
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Jettuh »

Michiel,

Zo ziet het eruit als het geprint is aan de hand van de website met plaatjes die je gaf:
klik hier


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Mitchell, ziet er van een afstand aardig, ingezoomd word het erg grof. Ik heb het idee het grove van de tekeningen en de korreligheid van het materiaal elkaar versterken en op zo'n foto zie je dat extra duidelijk. Hoe ziet het er naar jou mening van grotere afstanden uit?

Kan de printer het aan om ze groter en gedetailleerder te maken en dan zo klein te printen?( mits het zin heeft natuurlijk).

Ik heb veel Duitse rijtuigen al op groter formaat omdat ik ze zelf gebruikt heb en die zou je ook als basis kunnen gebruiken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De vitrinekast hangt sinds vorige week zondag op z'n plek, vast geschroefd zit hij (nog) niet maar hij zit wel geklemd en komt daardoor ook al niet meer los.

De sluiting is nu heel simpel door oogjes van 0,8mm koper staaf waar een stukje cocktailprikker in valt, simpel maar het werkt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag heb ik in Frankenberg nog 4 kartelscharen met afwijkende patronen gekocht. Deze wil ik gebruiken voor het knippen van sierlijsten uit papier en karton.
Afbeelding
Het model dat ik wilde hebben heb ik alleen nog niet dus daar moet ik nog achter aan.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 853
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Jettuh »

Michiel,

Het is inderdaad ietswat korrelig.
Maar de kleur is ongeveer 1mm dik, dus het is wel schuurbaar.

Zoals je op deze foto ziet (na 5sec schuren) is er wel verschil zichtbaar
hier

Let op he, het is 1:450 dus maar 5cm lange treinen ;)


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen 2 dagen ben ik niet met miniatuur materieel bezig geweest maar met het echte werk en speciaal trein onderdelen aanpassen voor gebruik in huis:
Afbeelding
plan V hoofdsteun rechtstreeks uit een werkplaats voorraad.

Afbeelding
1 van de 2 Rugleuningen

Afbeelding
1 van de 2 zittingen, deze zaten niet in plastic

Afbeelding
Aangezien de originele frames niet bleken te werken in huis heb ik eiken eethoekstoelen die ik toch kwijt moest gebruikt om de banken compleet te maken.

Afbeelding
De hoofdsteun zit aan het houten frame van de vitrinekast geschroefd en de bank staat er los onder.

Afbeelding

Afbeelding
De andere bank heb ik verrijdbaar gemaakt en van armleuningen voorzien. Deze zit wel wat hoog en is niet geschikt voor mensen met korte benen.

Afbeelding

Nu heb ik nog een tafeltje en 2 prullenbakken die ik op moet hangen maar ik moet die prullenbakken eerst schoon zien te krijgen.

Voor de rest ben ik op dit moment vooral druk op de pc bezig met een mega hobby klus waar ik nog wel de nodige dagen mee zoet ben. En morgen ga even inspiratie op doen in Frankrijk door een slagje Marseille te doen met de Zon Thalys.

Ps: ik ben hier via via legaal aan kunnen komen maar ben niet van plan te gaan uitleggen hoe dus er naar vragen heeft geen zin.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 15:23, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4116
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door Ad_M »

Leuk gedaan 8-)
Zit het ook een beetje?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja zit vrij aardig iets wat recht maar dat is bij een echte plan V ook, het zit een stuk beter als de houten stoelen die ze vervangen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 sep 2017 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De laatste tijd is er weinig gekomen van posten. Dit komt doordat ik hoofdzakelijk op de pc bezig ben geweest met een groot hobby project. Ik wil jullie nu gaan vertellen wat zoals gedaan heb maar alleen de post zelf schrijven en alle plaatjes erbij plakken kost uren dus vandaar dat dat nog niet eerder gebeurd is.

Aanleiding en uiteindelijk uitwerking liggen soms heel ver uit elkaar, zo ook in dit geval. De aanleiding was dat ik op station Arnhem Zuid zoals wel vaker een setje koplopers zag maar vooral hoorde binnen rijden en daarna weer vertrekken. Toen kreeg ik zoiets van dat spul wil ik in mijn wereld ook. Dat zou alleen kunnen als het bij mijn Werse Angel Eisenbahn zou rijden dus zou het daar moeten komen. Alleen treindiensten er voor had ik niet wat ik had al zat ander spul gepland en ook in model gemaakt. Dat idee bleef gedurende een paar dagen een beetje broeien. Uiteindelijk leidde dat er toe dat ik besloot het hele landelijke en/of licht stedelijke gebied rond/tussen Neu Beckum, Basel(westf.), Wadersloh, Soest, Unna en Hamm(westf.) om te vormen door een groot stedelijk gebied wat zo het gebied rond Neu Dalhausen zou verbinden met het Ruhrgebied.

Dit komt dan vooral neer op een schaal vergroting van alle plaatsen die ik er al had liggen. Dorpjes gingen naar kleine voorsteden, kleine steden of voorsteden heb ik vergroot grotere steden. Hier en daar zijn er nog enkele fictieve steden toegevoegd.

Afbeelding
Plattegrond Neu Beckum

Afbeelding
Plattegrond Soest

Afbeelding
Plattegrond Hamm(westf.)/Unna

Al deze bebouwde gebieden moeten ook per spoor ontsloten worden. Hiervoor heb ik een aantal fictieve spoorlijnen omgelegd of vervangen door nieuwe en er nieuwe aan toegevoegd. Bij de stations Soest( nu Soest Hbf) en Neu Beckum( nu Neu beckum Hbf) moest daarnaast door de nieuwe vervoersstromen en daarbij behorende spoorlijnen ook de lay-out van het station veranderd worden. Bij beide lopen de bestaande DB sporen op de boven verdieping van Oost naar West terwijl de rest er in Noord-Zuid ligging onder door loopt. De Werse Angel Eisenbahn speeld uiteraard via nieuwe spoorlijnen een rol in de bediening van dit gebied. Vanuit Neu Beckum loopt er een Oostelijke lijn via het al eerder bedachte tracé naar Basel(westf.) en van daar af via Sünninghausen, Diestedde, Herzfeld, Lippetal, Hultrop naar Krewinkel. In Krewinkel komt de lijn samen met de westelijke lijn die vanaf Neu Beckum via Guissen, Dolberg, Uentrop, Vellinghausen en Lippborg naar Krewinkel loopt. Vanaf Krewinkel loopt het dan als 1 lijn weer verder naar het zuiden naar Soest hbf. Dit was in eerste instantie het eindpunt en vanaf daar liepen dan 2 diesellijntjes verder naar Zuid/Oosten(NDS) en Zuid/Westen(Ense Soester Kleinbahn), in fase 2 zou dit nog gaan veranderen maar daarover later meer. De locale spoorse bediening van het hele gebied moest plaats gaan vinden in S-bahn vorm. Op de 2 WAE lijnen gebeurd dat met 2 S-bahn lijnen van de WAE maar op de overige verbindingen heb ik dit toe bedacht aan mijn eerder al bedachte Unna Hammer Regiobahn. Het hele oude UHR net ging daarvoor wel uit het raam want alles moest wat oostelijker komen te liggen en op andere verbindingen gericht worden.

Het bestaat uit een mix van 5 lijnen die elkaar regelmatig op allerlei plekken treffen en deel parallel lopen. Alle lijnen rijden een 20min dienst en vormen op sommige stukken samen weer een 10min dienst.

Afbeelding
Lijnenkaart UHR

Aan het materieel is bij de UHR niets veranderd, het meeste materieel heb ik ook al in model en wat ik nog niet heb komt er nog wel bij.

Ook de treindiensten op de DB lijnen rond Soest heb ik gewijzigd. Ik wilde op Soest Hbf vooral van alle kerende treinen af. Daarom heb ik de RB89 Soest-Rheine en RB108 Bad Sassendorf-Ohstein-Erwitte samen gevoegd tot een RB89 Rheine-Erwitte. Daarnaast heb ik de RE70/76 via een nieuwe niet geheel fictieve spoorlijn door getrokken via de 2 fictieve steden Oberbreitlingen en Unterbreitlingen naar Unna Königsborn.

Doordat ik de fictieve DB lijn Soest-Uentrop-Hamm Werries heb vervangen door een WAE en UHR lijn vervielen de 2 oude treindiensten op dat traject die deels door nieuwe diensten van de genoemde vervoerders worden vervangen. Alleen de RE41 die tot voorbij Altenbeken doorliep word niet vervangen omdat er genoeg overige verbindingen zijn.

Dan terug naar het WAE materieel en de link naar de Koplopers. Door deze nieuwe verbindingen moesten het bestaande WAE net ook op de schop. De beide RE/SE diensten op Münster(westf.) gaan nu beide vanaf Neu Beckum over Basel(westf.) naar Soest. De oude tak van de SE87 naar Versmold kwam in eerste instantie samen met de RB88 als SE88 in de boeken en zou vanaf Neu Beckum over Uentrop( zonder stop) naar Krewinkel en Soest gaan. Mijn eerder bedachte S86 Neu Beckum-Basel(westf.) werd omgevormd tot S35 Neu Beckum-Basel(westf.)-Diestedde-Lippetal en er kwam een nieuwe S-bahndienst S36 Neu Beckum-Uentrop-Krewinkel die tussen Uentrop Mitte en Krewinkel non-stop rijd omdat de parallel lopende UHR lijn daar de haltes bedient en keren op Uentrop Mitte minder praktisch was als op Kwewinkel Mitte ivm de vele overstap mogelijkheden die daar zijn ontstaan.

Met de nieuwe WAE verbindingen moest ik het materieel gaan herschikken. Het park aan ET/ES444 wagens moest ongeveer gelijk blijven maar de inzet op de RE's/SE's was niet echt aan de orde alleen rond Warendorf moest het blijven rijden omdat ik daar al een diorama van heb met dat materieel er op. Dit bleek niet echt handig op te lossen en daar kwam bij dat de vervoersstromen in het vernieude gebied veel groter zouden zijn als tussen Ennigerloh, Warendorf en Versmold. Hierdoor ontstond de behoefte de SE88 te kunnen knippen omdat anders er op iedere rit gecombineerd of gesplitst moest gaan worden. Daarop heb ik de SE88 ingekort tot Ennigerloh en omdat deze hiermee geen stoptreinfunctie mee hoefde te vervullen heb ik het lijnnummer naar RE88 gewijzigd. De RB99 Oelde Landhagen-Ennigerloh heb ik hierop verlengt naar Versmold. Een ander pad heb ik samen met het vrij gekomen lijnnummer 108 gebruikt voor een RE108 die Ennigerloh-Warendorf-Versmold als sneltrein rijd. Deze beide dienst keren in Versmold op elkaar om niet te lang te hoeven keren en rijden beide met ET444, evt. versterkt met een ES444.

De S35 had ik in eerste instantie gedacht met de zelfde ET481 stellen die ik daarvoor al voor de S87 en S86 gepland had( zie ook eerdere posts). De S36 heb ik met de oudere meuk de ET/ES444 wagens gepland. Later heb ik dit omdat dat met diorama plannen beter uitkomt deels omgedraait en rijd nu de S36 geheel met ET481 en de S35 met 4 stammen ET/ES444 en 1 stam ET481.

Voor de RE/SE diensten ging verder kijken naar materieel, koplopers zijn gaaf maar was dat wel het meest geschikte materieel. Ik heb m'n zoektocht uitgebreid en al het Europese gelijkstroom materieel heb ik bekeken. In 2e instantie ben ik daarbij ook rekening gaan houden met of het materieel goed in model te bouwen is. Koplopers vielen uiteindelijk om die reden als nog af. DDM/DDAR is ook nog een serieuze optie geweest maar uiteindelijk viel ik voor Belgisch spul. Na een lange zoektocht vond ik toch dat de diensten met M4 rijtuigen en een aangepaste versie van de Reeks 21 moesten gaan rijden. Daar kwam bij dat mijn tripje naar Marseille mij er( na de hele rit Marseille-Amsterdam in de bar te hebben doorgebracht) overtuigde dat "mijn" WAE RE's/SE's toch wel van een soort van bar( incl. muziek) voorzien moesten zijn. Het eerste klas stuurstandrijtuig dat M4 kent kon deze rol mooi vervullen omdat er op het WAE net geen 1e klas is.

Afbeelding
RE86/88/SE87 stam

Aangezien de Reeks 21 locs bij mij alleen met die trek/duw stammen rijden is de 2e cabine een hulp cabine met rechte kop geworden zodat die goed tegen de rest van de trein past. De kop van de M4 stuurstandrijtuigen is een beetje jammer en ik vond het mooier die te vervangen door een Reeks 21 kop het geheel heeft dan net wat meer uitstraling.

Toen ik had besloten welk materieel ik wilde hebben ben ik gaan rekenen hoeveel ik er van nodig had. Daarbij kwam aan het ligt dat de rijtijd van de RE88 Ennigerloh-Neu Beckum-Soest v.v. met 40min per rit wel wat kort was voor de inzet van een bar rijtuig. Dat leidde weer tot een nieuwe idee en het hele proces van de 1,5 week ervoor begon weer opnieuw.

Bij mij kwam het idee op te kijken of ik die RE88 niet kon verlengen naar het Zuiden en een doel stond wel snel vast. Ik moest en ik zou die dienst verlengen naar Iserlohn. Voor de gene die Iserlohn niet kennen, het is een leuke stad ten zuid/oosten van Hagen met zo'n 100.000 inwoners. Het voormalige Iserlohn West is al jaren een kopstation en is in de afgelopen 7 geheel vernieuwd. De voormalige spoorlijn naar het Oosten door de stad naar Iserlohn Ost en verder via Westig naar Hemer is opgebroken en nu fiets en wandelpad. De spoorlijn Hemer-Menden(Sauerland) ligt er nog maar is buiten gebruik. Meer info over die lijn is hier te vinden. Dit moest dus het einddoel worden……

Om zover te komen moest ik weer het nodige uitwerken. De plattegronden tekenen van weer een gebied van 70 bij 40km al het ik de buslijnen daarin niet geheel uitgewerkt. Dat is a; niet direct noodzakelijk omdat ik het echte net grotendeels wil laten zoals het is en b; ik er even geen zin in heb. Bij het plannen van de spoorlijnen voor die verbinding was stap 1 Soest uit zien te komen. Dat ging heel makkelijk door de ESK lijn uit te breiden naar 2 sporen met waslijn tot aan Günne.

Afbeelding
Plattegrond Ense-Neheim-Arnsberg

Vanaf hier kon de ESK dat diesel en enkelspoor blijven en via Niederense-Höingen naar Neheim lopen. De nieuwe WAE lijn loopt dan over de heuvelrug naar het westen naar Ense-Bremen. Vanaf daar gaat de lijn slingerend vrij steil naar beneden om bij Wickede(ruhr) naast de Obere Ruhrtalbahn uit te komen. Hierna volgt de WAE lijn enkelspoors het zelfde tracé tot aan de oost rand van Fröndenberg waar de WAE lijn eerst de Obere Ruhrtalbahn en daarna de Ruhr kruist en naar het Zuid/Westen afbuigd onder Fröndenberg langs.

Afbeelding
Plattegrond Fröndenberg-Menden-Iserlohn

Via Schwitten komt de lijn dan ter hoogte van de Kekulastraße in Menden(Sauerland) uit op de Hönnetalbahn. Op het gedeelte Fröndenberg-Menden van de Hönnetalbahn hangt in mijn wereld ook waslijn……uh bovenleiding. Vanaf Menden rijden mijn WAE treinen dan over het tracé van de eerder genoemde spoorlijn via Hemer-Westig naar Iserlohn. Deze spoorlijn heb ik gebruikt zoals hij was en met de bestaande kruisingsplaatsen bleek ik vrij aardig uit te komen voor een 30min RE dienst aangevuld met een S-bahn trein die omdat keren in Menden lastig bleek door moet rijden naar Fröndenberg.

Met deze verbinding heb ik mijn RE88 een uur verlengd en daarmee komt ook het barrijtuig beter tot z'n recht en het is gewoon een leuke nieuwe verbinding die in mijn wereld ook echt wat toevoegd.

Als materieel voor de S38 Iserlohn-Menden-Fröndenberg heb ik gekozen voor verbouwd 2e hands materieel. In dit geval omgebouwde accu motorwagen Br515 die nu wel stroom die bovenleiding krijg en in het WAE park als ET511 aangeduid worden( aan de had van de nummering van de eerste wagen).

Afbeelding
S38 2x ET511

Na al het tekenwerk heb ik inmiddels ook de dienstregelingen en sporenbezettingen gepland en ben ik nu met de materieel omlopen bezig. Voor dat dat allemaal klaar is ben ik nog wel een tijd verder maar ik ben nu ook begonnen met het bouwen van materieel.

Screen shots van de dienstregelingen sporenbezetting laat ik nu ff achterwege maar als er behoefte aan is wil ik dat later nog wel posten.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 16:04, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen dagen heb ik maar eens doorgewerkt aan de WAE M4 rijtuigen en E211(Reeks 21) locs en vandaag heb ik ze af kunnen ronden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze E216 is bestemd voor een diorama en heeft daarom een beweegbare pantograaf gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was door de voorraad onderdelen om de rijtuig overgangen mee aan te kleden heen. Van strookjes karton van 3mm breed heb ik stukjes van 6,5 a 7mm gesneden en deze verder in model geknipt en ze met een watervaste stift zwart gekleurd:
Afbeelding

Voor de buisbalgen heb ik een paar staafjes spaghetti zwart geschilderd en een korte met de watervaste stift gekleurd maar dat niet zo'n succes.
Afbeelding

Daarna heb ik ze in stukjes van eerst 12mm en later 11mm gesneden wat een betere maat is.
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nadat ik het spul uit de post hier boven af had wilde ik ook graag 2 nieuwe WAE treinstellen in model hebben. Die stellen is een eigen variatie op de Zwitserse RBDe566(NPZ) die voor o.a. de MThB gereden hebben. Bij de WAE zijn er 2 versies:

Een 3delige 3kv versie (ET541);
Afbeelding

En een 4delige 3kv/15kv versie (ET531);
Afbeelding

Gister ben ik al begonnen met de bakken in model te schuren, daarbij heb ik gekozen voor een iets rondere kop vorm omdat ik dat er net even wat beter uit vind zien.
Afbeelding

Daarna ben ik ook de wanden gaan tekenen waarbij ik ook in de front en sluitseinen en ramen wat wijzigingen heb aangebracht.
Afbeelding

Vanmorgen moest ik dan even een lading hout zagen en knippen om de draaistellen van te bouwen:
Afbeelding

En nu zitten de draaistellen er inmiddels onder:
Afbeelding

Vandaag hoop ik onder het genot van wat Defqon 2012/2013 mixen aardig meters te maken met dit spul.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 16:36, 3 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5576
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De bouw van de stellen hier boven hier de afgelopen 2 weken een tijd stil gelegen omdat ik de griep had. Inmiddels zijn ze aardig opgeschoten en moeten alleen de buisbalgen en loopplaten er nog op voor ze verouderd kunnen worden.

Onder tussen zag ik nog kans een DBz749 die ik nog moest maken even er tussen door te doen zodat die nu in het zelfde stadium verkeerd.

Verder ben ik begonnen met voor een vriend van mij als verjaardag cadeautje 2 treinen te maken. Dit worden 2 MaK motorwagens die voor een klein deel de blauw/groen/groene ESK huisstijl krijgen. Voor een groot deel zitten er foto's in verwerkt:

De eerste heeft al thema Müngstener brücke;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 2e heeft als thema "Köln bei nacht";
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat was het weer even voor nu, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 mei 2019 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie