Hallo Allemaal,
Net terug uit Houten en ik kan jullie zeggen dat het een geweldige dag was. Veel bij de stand van Mitchell geweest en veel gepraat met evenzoveel mensen. De reacties waren allemaal positief. Dus we gaan door.
Maar nu eerst maar eens dat geheim.
We zijn een week verder en het model heeft zich goed gehouden. Zelfs na vandaag nu er zoveel mensen geweest zijn die het model in de handen gehad hebben.
Wat heb ik nu precies gedaan.
Ik heb het model met industrielijm van Olba bewerkt. Gewoon een beetje industrielijm er in laten trekken. Drupje voor drupje het model bewerkt tot het model niets meer opnam. Niet teveel en de details niet vol laten lopen. 15 min. werk. Daarna met waterproof schuurpapier er even over heen en klaar. Spuitplamuur er over en nogmaals even nalopen met waterproof schuurpapier. Een uurtje later was ik tevreden.
Het resultaat was vandaag te zien in Houten.
Dus geen bakken vol er over maar druppelen
Nu Bas,
Bas bedankt voor je complimenten. En dan het antwoord op je vraag.
De meeste CNC freesmachine's hebben 3 assen, X Y en Z as.
Daarmee kun je niet om het model heen komen. Dus werkt het niet. Dit is wat kort door de bocht.
De X as gaat vooruit en achteruit, de Y as gaat opzij en terug en de Z as gaat de diepte in en weer omhoog. In dit geval heeft het model schuine zijkanten die halverwege het model weer naar binnen lopen. Daar kan je dan niet bijkomen met de Z as, Die gaat alleen maar up of down en niet om een bochtje.
Dit kun je oplossen door een 4de as die kan roteren cq ronddraaien. Daarmee ben je er nog niet om een model te maken, want je moet ook de kop en kont nog doen. Daarvoor kom je in de gigantische dure oplossing door een beweegbare 5d as toe te voegen. Zeg maar zo'n robot arm die alle kanten op kan.
Die arm monteer je op de Y en X as, De ene knie van de robot arm wordt dan de Z as en en de andere knie wordt de 4de as, de pols wordt dan de 5de as.
Als je dan gaat frezen kom je een heel eind, maar nog niet overal. Want je moet het model wel ergens aan vastzetten.
Voor de buitenkant zal het dan geen punt meer zijn. De binnenkant zul je apart moeten frezen om zo een mal te kunnen maken.
Als je over een cnc machine beschikt met zo'n robot arm, dan maken de details niet meer uit. Je begint met het groffe werk en gaat steeds verder tot de kleinste details. Dit soort machine's wisselen automatische de frezen als ze er aan toe zijn om fijner te gaan werken.
Nou ja automatisch, dit wordt verwerkt in de tekening (GCode) die naar de machine gestuurd wordt.
Groeten Frits