N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu do nov 27, 2014 06:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 29, 2012 18:02 

Naar aanleiding van het bericht over de TaCO/THS bollenwagens in Vraag en Aanbod heb ik mijn prototype bollenwagens met knikkers laten zien:
Die had ik met 2 knikkers van mijn zoontje en een stukje balsahout op basis van een Arnold silowagen in elkaar gefabriekt. Lichtgrijze primer en een NS vishaken logo maken de boel af.
Bijlage:
IMG_0217.JPG
IMG_0217.JPG [ 89.11 KiB | 1471 keer bekeken ]

:
Bijlage:
IMG_0216.JPG
IMG_0216.JPG [ 85.17 KiB | 1471 keer bekeken ]

De insteek was om een idee te krijgen van de verhoudingen en eigenlijk ziet het er (zo simpel als het is) geeneens zo slecht uit.

Daarom ben ik vandaag eens gaan 3Den op basis van datzelfde Arnold chassis. Ik had al een compleet archief van foto's op de PC waar ik voluit kon putten...
2 ijshoorntjes op een chassis:
Bijlage:
THSbol.jpg
THSbol.jpg [ 89.78 KiB | 1471 keer bekeken ]

Ladders en bordessen wil in 1e instantie van de donor hergebruiken. De bollen worden uitgehold zodat daar niet teveel materiaal in gaat zitten. De ijscohoorntjes laat ik nog eraan zitten om te zien of ze mogelijk op de bodem van het chassis een plekje kunnen krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Mvrgr

Fred

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 05:16 

Geweldig Fred!

mvg Bouwe

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 13:24 

Gaaf!!!

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 17:46 

Ziet er goed uit, Ga ik er niet meer aan beginnen. Ga je alleen de ijsjes maken en de rest zelf laten regelen of komplete karretjes?

Rick

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 20:37 

Ik ben behoorlijk opgeschoten de afgelopen dagen. Hieronder staan een paar screenshots zoals ik het model heb geupload naar shapeways.
De 2 "ijscohoorntjes" moeten over de KK's heenpassen, het leidingwerk onder het chassis wil ik met messingdraad uitvoeren (messing = lekker stevig, zodat het niet bij het minste of geringste afbreekt). Het hele model is uitgehold op een wanddikte van 1mm zodat de kosten binnen de perken blijven.

Het model is zo gemaakt dat het zo in zijn geheel op/over het arnold chassis zou moeten passen: schroefje los, DB silo's los, NS bollen erop. Dus met heel weinig werk kun je dan van een DB silowagen een NS bollenwagen maken. Als je de eerste foto's ziet (met de echte knikkers) krijg je een aardig idee hoe het eruit zou moeten gaan zien en hoe het als concept zou moeten gaan werken.

Ik heb nu zelf 2 stuks in FUD bij Shapeways besteld. Zogauw ze binnen zijn zal ik ze passen en hier het resultaat op het forum laten zien!

Mvrgr

Fred

Bijlagen:
NSpoor4.jpg
NSpoor4.jpg [ 19.42 KiB | 1275 keer bekeken ]
NSpoor3.jpg
NSpoor3.jpg [ 21.64 KiB | 1275 keer bekeken ]
NSpoor2.jpg
NSpoor2.jpg [ 18.81 KiB | 1275 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 20:54 

Fred, ziet er heeeeel goed uit!

Als je foto's van de THS exemplaren kunt gebruiken dan hoor ik het graag van je, haal ik het setje graag voor uit het doosje :D

Grtz.
Peter

Analoog en Digitaal met Dinamo, iTrain, Peco 55

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 21:00 

Top Fred!

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 21:02 

Super,ga al eens op zoek naar onderstellen. Worden de leidingen aan de boven kant niet te dun en te breekbaar?
Heb je al een idee over de prijs?
Rick

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 02, 2012 21:25 

@Peter,

dankjewel voor het aanbod, maar het is niet zo dat ik de THS/Taco bollenwagen heb nagebouwd. Dit is een compleet nieuw model wat ik in 3D heb gebouwd aan de hand van tekeningen en foto's die ik op het WWW heb gevonden. Een schone lei zogezegd.

@Rick,

De leidingen op de bollen zitten aan de bol vast, dus dat zou goed moeten gaan, die gaan zeker niet kapot. als ik in 3D teken, dan teken ik ook echt op schaal N zodat ik rekening kan houden met de "beperkingen" van 3D printen. Een stevige wand moet b.v. minimaal 0,7mm zijn, een vrijstaand detail (een "wall") moet minimaal 0,3 mm zijn enz. enz. De truc zit hem in de karakteristieke details laten zien zodat het duidelijk is dat het een Bollenwagen betreft maar tegelijkertijd een acceptabel compromis vinden met de kwetsbaarheid van 3D printtechnieken. Vandaar dat ik ook nog steeds gebruik maak van messing details.

@allen,

Bedankt voor de +ve feedback en de interesse! Ter info: de donor waarop alles is bemeten staat hier, de Arnold HN6121: http://www.lokmuseum.de/shopartikel.php?SWg1=Spur%20N%20Arnold&SWg2=&SArt=1008025&SBez=HN6121%20Arnold%202-teiliges%20Set%202%20Silowagen%20Ucs%20908%20D&Seite=4&SID=mjzwypzorhfzfkh 30 eur voor 2 stuks nieuw. De ladders en de platforms kun je dan ook mooi gebruiken. (Qua prijs bij Shapeways is het nog niet 100%, maar ik verwacht zo rond de 21 eur in FUD bij Shapeways voor 1 kapje)

Mvrgr

Fred

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr feb 03, 2012 08:27 

Fred,

Prima dat je met een "verse" start begint.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Anders mijn THS setje maar snel van de hand doen, nu levert het nog iets op :-)

Grtz.
Peter

Analoog en Digitaal met Dinamo, iTrain, Peco 55

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur