NS Veewagen FCS 72400

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Ipharra »

Zoals een aantal mensen weten ben ik bezig met de opbouw van een baan met als thema station Franeker rond de zestiger jaren, echter met het baanplan van voor 1942. Er waren toen nog twee sporen voor het afhandelen van goederen en als veelading. Ben eens gaan zoeken wat voor soort veewagen er mogelijkerwijs daar zou kunnen hebben staan laden en lossen. Kwam op internet foto's tegen van de veelading in Leeuwarden waarop veewagens van het type FCS werden geladen met koeien. Deze wagens zullen ongetwijfeld ook in Franeker zijn geweest. Dan rijst de vraag hoe kom ik aan een veewagen FCS, en de oplossing is er maar een, zelf modelleren in 3D. Dus Fusion 360 geïnstalleerd en maar eens aan de slag gegaan, na een tijdje en wat foute tekeningen de slag wat te pakken gekregen met het onderstaande model als resultaat. Laat hier nu een proefprint van maken om te kijken wat ik er van gebakken heb. Voor het onderstel gebruik ik de veewagen van Minitrix 13525, deze heeft namelijk een treeplank welke de veewagen ook had. Ook kan van Minitrix de 15534 of hiervan afgeleide wagens worden gebruikt. Zodra de print binnen is hou ik jullie op de hoogte van het vervolg.

Veewagen FCS
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ipharra op 31 mei 2020 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Veewagen FCS

Bericht door Ronald2016 »

Gaaf Guus. Ben zeer benieuwd naar het resultaat.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Veewagen FCS

Bericht door Hoontje »

Dat ziet er veelbelovend uit. Ben benieuwd.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Veewagen FCS

Bericht door Ipharra »

Zo het pakje is boven water. Uitgepakt en even een half uurtje laten badderen in de wasbenzine en na een behandeling met de tandenborstel een eerste laagje primer erop. Ik ben redelijk tevreden voor een eerste keer ontwerpen in 3D maar ik zie nog een aantal verbeterpunten. Tijdens het tekenen toch in mijn enthousiasme de maten uit het oog verloren t.o.v. van de schaal. Dus er gaat eerst een aanpassing komen van de planknaden. Ook zie ik dat er nog wat vereenvoudigingen moeten komen i.v.m. het printen, zodat de zijwanden beter uit de verf komen, Zo te zien zijn de kopwanden nog redelijk geprint.

M.a.w. terug achter de computer met de Paasdagen en een aantal wijzigingen doorvoeren en dan maar weer een proefprint laten maken.

Afbeelding
Kopwand ziet er redelijk uit qua detailering

Afbeelding
Zijwand heeft nog wat aanpassingen nodig, vooral de iets uistekende delen buiten de dakrand


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Ipharra »

Hier weer een update over de vorderingen met de veewagen. Hier de definitieve versie welke goed past op het onderstel en de goede lengte heeft.

Afbeelding
Hier na de primer en de eerste laag jaren 50/60 grijs op het dak. Tweede laag ligt nu te drogen en morgen gaan we de wanden in het wagenrood zetten. Dat zullen wel 4 of 5 hele dunne lagen worden om de ruimtes tussen de planken goed dekkend te krijgen, maar ik heb de tijd dus geen probleem.

Afbeelding
en zo straks te vinden in mijn SW shop.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Ipharra »

Hier dan mijn eerste resultaat om een 3D model te tekenen. Nu alleen nog de belettering uitzoeken, dan kan die gelijk met nog wat andere opschriften worden besteld. Verder nog de bij deze wagens karakteristieke witte kalk aanbrengen bij de openingen aan de onderkant van de zijkanten.
Ondertussen op SW een shop aangemaakt en daar is deze nu te vinden, samen met de kippenwagen.

Afbeelding
NS veewagon FCS 72400 kant met verzorgingsluik rechtsboven

Afbeelding
De andere kant echter zonder luik , deze zat maar aan een kant

Zo het vee kan nu vervoerd worden vanuit Franeker, moet echter alleen nu nog een verhoogde veelading aanleggen


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Ipharra »

De wagen is voorzien van een kalklaag en de eerste koeien kunnen worden opgehaald voor de veemarkt

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Nico Essers »

Dat is een heel mooi wagonnetje geworden Guus. De 3D print techniek brengt steeds meer uniek materieel op de banen. Love it.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door mikey »

Gaaf gemaakt!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Hugo »

Goed werk hoor, past helemaal in het landschap van je baan. Hou je het bij 1 exemplaar of komen er nog meer?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door RieX »

Heel gaaf gemaakt hoor, die laatste foto is echt een plaatje zo in dat landschap.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Veewagen FCS 72400

Bericht door Ipharra »

Dank aan iedereen voor de complimenten voor mijn eerste poging iets in 3D te tekenen, heb de smaak te pakken gekregen en ben alweer aan het zoeken geweest wat er zoal meer Franeker passeerde. De geelbanders en groentewagens zijn bijna klaar en van het volgende wagentype heb ik alweer de nodige info en tekeningen alsmede een geschikt onderstel , maar dat wordt nog even afwachten.

@Hugo Ik denk dat er in totaal een stuk of drie veewagens gaan komen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie