Zelfbouw 3D ontwerpen

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4076
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ad_M »

Pas op wat je vraagt bij mij :mrgreen: :lol:
Denk dat ik mij hierbij HEEEEEL erg schuldig gaat maken aan vervuiling van een draadje... :roll:

De tanks van Roosendaal heb ik niet zo goed gefotografeerd, dit is voornamelijk een betonnen bak waar 4 tanks in kunnen en een pomp huis
Ik wilde eigenlijk de tankplaat van Roosendaal en de opslag tanks van Venlo gebruiken

Komen ze:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Dompie »

@Ad
Hartstikke bedankt voor de foto's. Ja nu snap ik wat ik nodig heb en wat het inhoud een tankplaats en dat is duidelijk heel veel meer als een tankje met pomp. Dat wordt weer heerlijk klussen!
Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Top, bedankt!!
Hier kan ik wat mee.

In de tussentijd heb ik nog wat spul gemaakt voor de detaillering van het emplacement. Ik vind het spoor nog wat te kaal en wil wat interessante lijntjes leggen zonder te veel aandacht te trekken:
*Mijn verzameling "gele kastjes langs het spoor", wisselaansluitkastjes (WAK's) en aansluitkastjes voor assentellers en dat soort spul.Afbeelding
*Betonnen kabelgoot 3 mm breed met hoekstukjes en betonnen kabelgoot 1,5 mm breed


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4076
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ad_M »

Ngineer,

Brutale vraag, je maakt leuke 3D zaken, ideeën te over
Maar waarom maak je ze zo "grof" en niet meer op schaal?
Denk dat je hier juist in zou kunnen excelleren en toevoegen

Ben hard bezig zelf de technieken te (her)leren om zelf ook producten te maken die er niet zijn, maar ik vind juist de vele details die je kan terugvinden in onze schaal het leukste
Ik zou zelf zo proberen te zijn zoals Mark produceert (van Markenburg), op schaal of barst :lol:
Hoe denk jij hier over / zie jij dit?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Ad_M schreef:Ngineer,

Brutale vraag, je maakt leuke 3D zaken, ideeën te over
Maar waarom maak je ze zo "grof" en niet meer op schaal?
Denk dat je hier juist in zou kunnen excelleren en toevoegen

Ben hard bezig zelf de technieken te (her)leren om zelf ook producten te maken die er niet zijn, maar ik vind juist de vele details die je kan terugvinden in onze schaal het leukste
Ik zou zelf zo proberen te zijn zoals Mark produceert (van Markenburg), op schaal of barst :lol:
Hoe denk jij hier over / zie jij dit?

Mvg,
Ad
Ik ben ook nog alles aan het verkennen en aan het leren. Ik ben na bijna 15 jaar weer een baan aan het bouwen en het 3D-printen is in feite in de plaats gekomen van het bouwen (dat was niet mijn sterkste kant). Alle tips en opmerkingen zijn van harte welkom, daarom kom ik hier op dit forum.

In principe is alles wat ik maak op schaal. Ik probeer tekeningen e.d te vinden en schaal dingen af van foto's. Af en toe kies ik er bewust voor om wat af te wijken. Het gaat er bij mij ook om wat ik wil verbeelden en waar zo iets op of bij de baan komt te staan.
Een kabelgoot van 1,5mm is in het echt 24 cm breed. Normaal zijn ze vaak ca 30 cm. De goten van 3mm zijn in het echt 48 cm. Ik heb het verschil iets opgerekt zodat het wat meer opvalt. Verder probeer ik de grotere objecten te maken zodat ze in Polished White Strong&Flexible geprint kunnen worden. Zo heb ik bij de dieseltank de buizen voor de ladder en valbeveiliging 0,7mm gemaakt, ofwel 11cm in het echt. Normaal zou dat ca 5 cm zijn. Voor mij is dat zeer acceptabel, want dunner printen is veel kwetsbaarder en dubbel zo duur. Het verschil tussen 0,7mm en 0,5 mm valt nauwelijks nog op. Overigens maken faller en consorten dat soort details ook vaak 0,8mm (ik heb wat spul liggen wat ik eigenlijk net niet vind passen qua uitstraling, maar ik meet dan na hoe zij dingen maken en ik kom vaak een maat van 0,77mm tegen). Als je een treinstel print dan valt zo iets veel meer op omdat de verhoudingen sneller zoekraken.
Stevigheid vind ik ook wel belangrijk, want ik bouw de baan met mijn zoontje van 9. Het spul moet natuurlijk ook het printen en vervoeren overleven.

Mijn kabelhaspels en diverse andere modellen hebben details van 0,1mm, het kleinst haalbare. Dat pakt in FUD goed uit, en zelfs in WSF, maar zie je het nog terug als je op een normale afstand naar je baan kijkt? Als je een foto maakt dan zie je dat er een haartje van de kwast in de verf is blijven hangen, dat was me zelfs onder een goede lamp nog niet opgevallen.
Afbeelding
Foto: links WSF, rechts FUD



Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Ik heb mijn Shapeways bestelling binnen en ben vrolijk aan het schilderen geslagen.
Ad tipte mij om de "Preiser-test" te doen om de modellen op schaal/realisme/proporties te testen en die tip wil ik hierbij, met dank aan Ad, delen met de rest. Het enige nadeel is dat die poppetjes niet graag willen blijven staan en al helemaal niet lekker op de foto gaan (ivm belichting, diepte en detail, maar dat zal wel aan mijn camera en de belichting liggen), maar het resultaat wil ik toch even delen.
Ik heb mijn IBC's geverfd en dat viel verbazingwekkend genoeg heel erg mee. Eerst met zilver de metalen delen, dan met wit het hele ding onderkliederen en gelijk met een doek het overschot afvegen. Dan de bovenkant wit en als dat droog is het pallet-deel aan de onderkant.
Afbeelding
Als je alle knopjes ingedrukt hebt en je het niet met duct-tape kunt maken, probeer dan gewoon een moker... als dat niet werkt koop je een nieuwe!
Afbeelding

Nog wat plaatjes (klik voor groot):
Afbeelding
Generator:
Afbeelding
De Atlas Copco compressor met een Wiking minigraver als vervanging voor de Preisertest:
Afbeelding

Bedankt voor de tip Ad!



Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Voor mijn volgende project heb ik een Shell-station gemaakt. Fase 1 is de kap met het pompeiland, fase 2 wordt een kleine shop
Afbeelding
Het prototype bleek makkelijk te verven en de letters zijn ook echt scherp geworden in FUD:
Afbeelding



Wimhoo
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 mar 2015 07:07
Locatie: Wageningen

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Wimhoo »

Heel knap hoor, zou zelf ook graag met een 3d printer aan de gang gaan. Maar ja soms moet je keuzes maken.

groetjes wim



Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

De tankplaats vordert nog niet echt, maar de tanks wel. Ik heb een volgende versie gemaakt met twee tanks. Tevens heb ik een inspectieplatform gemaakt en een perron voor treinpersoneel. Omdat ik toch al trappen getekend had heb ik een serie trappen van 3 tot 9 treden gemaakt en per 7 op Shapeways gezet voor wie interesse heeft. Ook heb ik ze in een set met alle 7 maten per 3 er neer gezet:
Afbeelding

Inspectieplatform:
Afbeelding

Perron voor treinpersoneel
Afbeelding

https://www.shapeways.com/product/MTNBY ... stairs-3pc
Afbeelding

Verder ben ik bezig met een set onderdelen voor leidingbruggen (zoals ook hierboven te zien):
Afbeelding



Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

De tankplaat zelf wil nog niet opschieten, maar de tanks heb ik al wel rond.
Afbeelding

Verder heeft mijn infra-aannemer er weer wat spul bij. Zoals je ziet is mijn spoorwegbedrijf nogal gemengd qua samenstelling. Of je kunt stellen dat men al naar een efficiënter systeem overgestapt is, met zonder buffers en zo.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4076
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ad_M »

Goed bezig :D
Wat zijn die prijzen stevig geworden bij sjeepways... :roll:

Ben zelf nog heel erg op zoek naar de juiste verhouding tussen schaal en de limitatie van de 3D printers op de markt

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Ad_M schreef:Goed bezig :D
Wat zijn die prijzen stevig geworden bij sjeepways... :roll:

Ben zelf nog heel erg op zoek naar de juiste verhouding tussen schaal en de limitatie van de 3D printers op de markt

Mvg,
Ad
Geworden? Ze waren al vrij duur en dat is niet veranderd. Ze hebben Frosted Detail er uit gegooid en Frosted Extreme Detail toegevoegd (+€€€).
Die juiste verhouding is inderdaad lastig. Als ik zie wat jij bouwt dan ben jij behoorlijk perfectionistisch en wil je het uiterste van de machine vergen om nog net niet tevreden te zijn... :)
Ik denk dat je het ook in perspectief moet zien met wat een Faller of Kibri aanbiedt. Zet daar maar eens een schuifmaat op en je ziet dat zij grover bouwen dan wat we met Shapeways kunnen realiseren. Aan de prijs kun je echter niet tippen. De Kibri diesel tanks kosten bijvoorbeeld de helft van wat ik gemaakt heb (in FUD dan) en dan verdien ik er niets op, Kibri en de winkelier willen ook nog een broodje verdienen.
Een traptrede van staal die in het echt nog geen 2cm dik is aan de rand kun je simpelweg nooit in schaal N maken, geen enkel materiaal is met 0,1mm dikte sterk genoeg om te hanteren, verven, (ver)plaatsen etc. Ik snap je punt maar laat vooral zien wat je wel goed kunt maken. Ik vind dit een leuk forum om allerlei dingen te leren en ik vind het gewoon gaaf om te zien wat anderen voor elkaar krijgen in 3D.



Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Jettuh »

Ad_M schreef: Wat zijn die prijzen stevig geworden bij sjeepways... :roll:
Prijs van FUD is nooit omhoog gegaan.
probleem ligt dat de euro niet mee werkt :( aangezien de prijzen vanuit de $ komen lijkt het of de prijzen elke maand omhoog gaan.
Hopen dat binnenkort de euro er wat beter voor staat :D


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Jettuh schreef:probleem ligt dat de euro niet mee werkt :( aangezien de prijzen vanuit de $ komen lijkt het of de prijzen elke maand omhoog gaan.
Hopen dat binnenkort de euro er wat beter voor staat :D
Dat klopt, in een jaar tijd is het door de stijgende dollarkoers 22% duurder geworden...



Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Voor mijn werkplaats wilde ik een opslagruimte hebben voor allerlei overtollige spulletjes, hier is 'ie dan:
Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3594
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door maarten »

Mooi en voor vele bestemmingen toepasbaar. Leuk heftruckje ook. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

maarten schreef:Mooi en voor vele bestemmingen toepasbaar. Leuk heftruckje ook. ;-)
De heftruck is van Wuttermelon, ook op Shapeways.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door JohoMapi »

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik het Station 5e Klasse laten printen bij Shapeways.
Het modelletje is er alleraardigst uitgekomen.

Afbeelding
Afbeelding

Nu vroeg ik me af wat nu een realistische kleurstelling zou zijn. Het model wat ik heb gemaakt is een SS 5e klasse station in de oorspronkelijke staat, zoals die doorgaans tot ca. 1915 was. Daarna werden veel van deze stations vergroot.
Omdat ik uitgegaan ben van een gepleisterde versie, is er van alles mogelijk. Uitgaande van fotomateriaal lijkt het er op dat dergelijke stations na de 2e wereldoorlog geheel wit zijn geschilderd. Bij foto's van rond 1910 blijken deze stations echter beduidend donkerder te zijn. Wit lijkt daarmee niet de meest voor de hand liggende kleur voor een dergelijk onaangepast 5e klasse station. Ik heb een ingekleurde ansicht gevonden. Hier zijn de muren grijs, en is de daklijst geel/oranje.
Weet iemand welke kleurstelling in de periode 1860 - 1915 dergelijke stations zijn geweest?

Groet,
Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Gaaf gedaan Maurice! Ik neem aan dat je al op Stationsweb.nl hebt gekeken voor plaatjes?
De gebouwen lijken eerst inderdaad grijzig te zijn, en later wit. Op sommige plaatjes is het pleisterwerk donkerder dan de plint.

Erik


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door JohoMapi »

Hallo Erik,

Thanks! Ja, daar heb ik gekeken. Ik denk dat de stations aanvankelijk alleen aangesmeerd waren, en dus grijze muren moeten hebben gehad. Met stoomtreinen sta je ook niet echt te springen op een spierwit gebouw.
Pas na elektrificatie zal de witte verf er bij gehaald zijn.
Maar goed, als iemand meer weet over de oorspronkelijke kleurstelling, dan houd ik me aanbevolen.

Groet,
Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door JohoMapi »

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik het station beschilderd en heb ik het model ook in de Shapeways-winkel staan: viewtopic.php?f=55&t=9390
Afbeelding

Groet,
Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Zelfbouw 3D ontwerpen

Bericht door Ngineer »

Dit draadje is al weer heel stoffig, maar ik vond het toch wel op zijn plaats om "de draad weer op te pakken". Graag wil ik de bijdragers hier namelijk toch wel even bedanken, met jullie hulp heb ik toch uiteindelijk wat in elkaar kunnen knutselen. Helaas heeft photobucket het internet kapot gemaakt waardoor we de voorgaande plaatjes niet meer kunnen bekijken...
Ik heb inmiddels mijn tankplaat, die twee pagina's terug beschreven is, wat verder uitgewerkt en het lijkt zowaar wat te gaan worden. Hieronder een foto van de testopzet. Ik heb de tankzuil inmiddels ook bijna klaar, verder komt er nog een bak met absorptiekorrels bij. De kliko staat er wel alvast bij.

AfbeeldingIMG_3190 by Civilengineer_nl, on Flickr


Plaats reactie