Sluiswachtershuisje in Haverud (Zweden)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Sluiswachtershuisje in Haverud (Zweden)

Bericht door Erwin »

Afbeelding

Bij het bestuderen van Zweedse huizen vielen 2 dingen op, nl:

A: Dat veelal van hout zijn gebouwd dat wisten al. Dat de planken verticaal zijn gebruikt, terwijl wij hier over het algemeen de planken horizontaal bevestigen.
Dit betekend dat huisjes van onze bekende leveranciers (Vollmer, Valler, Pola, etc.) eigenlijk niet voor gebruik in aanmerking komen.
Een uitzondering vormt een enkel schuurtje of loodsje die voldoet aan de Zweedse bouwwijze. Kortom en moet veel zelf worden gebouwd.

Afbeelding

B: De kleur, rood (rood/bruin/oranje) In Zweden heet dit Falurood (Zweeds: faluröd). De ralkleur is: 3011. Nu gebruiken onze modelverf-fabriekanten maar weinig RAL nummers.
Ze maken hun eigen kleurtjes. Gelukkig heeft het merk Vallejo de kleur ‘Cavalry Brown’ en dat is ralkleur 3009. Deze kleur komt aardig overeen met Zweeds-rood.

Voor zelfbouw van de huizen heb ik dus verticale planken nodig. Ik vond deze van ‘Evergreen’. Dan het rood uitproberen, dit lijkt voldoende goed.

Afbeelding

Nu maar eens het eerste huisje proberen. Dit is het sluiswachtershuisje dat onder het treinspoor staat.

Het huisje meet ongeveer 2,5 x 4 meter, klein maar fijn.
Eerst heb ik het een op schaal uitgetekend, vervolgens op de geschilderde plasticcard getekend.
Afbeelding

Deze uitgesneden de vier losse wandjes laten zich straks prima verlijmen. De naden op de hoeken worden met hoeklatjes (zoals in het echte model) weggewerkt.
Om de raampjes op de juiste positie in het model te krijgen heb ik de wand doorgesneden op de hoogte van de onderzijde van de raampjes.

Afbeelding

Zodoende kon de opening voor de kozijnen gemakkelijk worden gemaakt. Het opmaat vijlen van de openingen doe ik met zgn. zandvijltjes.
Afbeelding


De deuropening is op dezelfde manier gemaakt. Nu de ramen en deur wit gemaakt, de wanden nogmaals in de juiste kleur gezet.
Na het drogen erin geplakt en dan het dak, dakgoot en regenpijpen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor dit soort zelfbouw klusjes is het handig om onderdeeltjes te bewaren. Ik koop ook oude huisjes op beurzen, waarna ik de onderdeeltjes los maak en gesorteerd bewaar.

Afbeelding


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Sluiswachtershuisje in Haverud (Zweden)

Bericht door maarten »

Leuk gedaan Erwin! Ik heb nog wat vraagjes: ;)
Welke dikte styreen heb je gebruikt voor het boeiboord?
Is het dak gerecycled van een bestaand huisje?
En hoe heb je anders de nokvorsten gemaakt?
Welk nummer van Evergreen is de muurplaat?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Erwin
Berichten: 278
Lid geworden op: 30 okt 2008 16:43
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Sluiswachtershuisje in Haverud (Zweden)

Bericht door Erwin »

Hallo Maarten,

Bedankt voor je reactie :D

Het Styreen is 1mm dik is van Evergreen, naam: Clapboard art.nr: 4081 Dit laat zich goed met een scherp hobbymesje verwerken.
Zelf gebruik ik het "modeler's knife" van Tamiya, deze ligt lekker in de hand (als een pen/potlood)
Voor het boeiboord heb ik iets stevig papier gebruikt (120gr).
Voor het dak heb ik dakpannen van Kibri gebruikt. Dit is een plaatje met 2 soorten dakpannen art.nr:7970.
Voor het opmaat maken gebruik ik het Roco railzaagje.
Bij deze plaatjes van Kibri zitten de nokvorsten bijgevoegd.
De dakpannen zijn erg rood ik heb ze een tikkeltje oranje gemaakt, door wat rode en oranje verf te mengen.

Erwin.


het zit hem in de details

Haverud in N: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8705
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Sluiswachtershuisje in Haverud (Zweden)

Bericht door maarten »

Bedankt voor je antwoorden Erwin, daar kan ik wat mee! ;) Vooral die boeiboorden leken me al erg mooi schaal-dun voor styreen. Papier heb ik zelf ook wel eens succesvol gebruikt bij styreen-huisjes.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie