Even voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton1949
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2014 12:15

Even voorstellen

Bericht door Ton1949 »

Goedenavond,

mijn naam is Ton en ik woon in Almere, samen met mijn vrouw Wil. De kinderen zijn al een tijdje het huis uit en de zolder wacht uitnodigend op een treinbaan. Tenminste, dat heb ik begrepen...... :D
Inmiddels ben ik gepensioneerd en mijn zoon kwam met het idee samen op zolder een baan te bouwen. Vroeger heb ik een Trix Express baan gehad, maar daar is niets meer van over.
We zijn al een jaar of twee bezig met brainstormen, baanontwerpen maken, enz. Tot een daadwerkelijk begin op zolder is het nog niet gekomen. Bij mij heerst grote twijfel over de schaal. H0 of N. Het eerste zou Märklin worden, het tweede in principe Fleischmann Piccolo. Märklin is wat makkelijker te begrijpen (keerlussen, e.d.), maar met N kun je zoveel meer op een beperkte ruimte. Één van de vragen die we hebben is, en misschien moet die hier niet gesteld worden, maar we doen het toch maar: Is het met het twee-rail systeem mogelijk de ene trein vooruit naar rechts te laten rijden en een andere vooruit op hetzelfde spoor in tegengestelde richting? (tegemoetkomend dus). We willen digitaal gaan rijden.
Ik hoor graag waar deze vraag dan wel thuishoort.

Tot zover, we hopen veel van jullie te leren en tzt zal ons baanplan (als het N wordt) geplaatst worden, met alles wat daar bij hoort.

met vriendelijke groeten,
Ton1949



Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: Even voorstellen

Bericht door Nighthawk »

Hallo

Welkom bij het spoor forum

op een 2rail kan je digitaal 2 treinen op elkaar af laten rijden op het zelfde spoor
ik ben ook sinds kort weer begonnen met n-spoor
en heb een hele hoop geleerd in dit forum

er zijn betere techneuten die U het werk van digitaal kunnen uit leggen
veel succes en hou ons op de hoogte

gr Fred


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Even voorstellen

Bericht door Marcel »

Welkom Ton,
leuk dat jouw zoon met dat idee aankwam,samen bouwen aan een baan is iets dat ik vroeger ook met mijn pa deed,totdat ik het huis uit ging,toen heeft hij alles tot grote spijt verkocht.
Met digitaal is bijna alles mogelijk,dus ook wat jij graag wilt.
Het is veel lezen en uitproberen,maar als je dan de mogelijkheden ziet wil je niet anders meer.
Alvast veel plezier met ontwerpen,lezen en rondneuzen op dit forum.



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Even voorstellen

Bericht door Wablo »

Ton en zoon,
Welkom op het n-spoor forum, spoor N doet echt niet onder voor Ho, maar neemt slechts een kwart van de ruimte in, ik ben zelf in mijn jonge jaren begonnen met Ho doch al na een paar jaar omgeschakeld naar het N-spoor formaat, ik heb een huis van behoorlijk formaat doch in Ho valt er nog weinig geloofswaardigs te bouwen, daarom zelf blij te zijn omgeschakeld naar N-spoor.
Gr.
Bert


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Even voorstellen

Bericht door Ad_M »

Welkom op het Forum Ton

Leuk om weer een vader / zoon combinatie welkom te kunnen heten hier op het forum uit "mijn" regio
Welk tijdperk en land willen jullie gaan rijden?
Dat maakt de keuze een stuk makkelijker, al ben ik super gekleurd met mijn mening over N spoor, gewoon N rijden joh :mrgreen:
Neus maar eens de draadjes door op dit forum, ik kan je beloven dat je enthousiast wordt 8-)
Alvast veel lees, schrijf, rij en bouwplezier

Mvg,
Ad en Geordie


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4484
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Even voorstellen

Bericht door spoor65 »

Welkom Ton en zoon.

Leuk dat jullie samen aan een baan willen gaan beginnen.
Begrijp uit jouw verhaal dat er nog veel oriëntatie nodig is voor wat betreft de mogelijkheden, zowel in keus materiaal,
als ik keus van schaal en daarnaast vooral in informatie over digitaal.

Dus dat jullie nog steeds geen baan bouwen op de zolder is helemaal niet erg, integendeel zelfs, wat nu hebben jullie nog volop de kans om de juiste info te vinden, die het beste aansluiten bij jullie wensen, want er zijn ongekend veel mogelijkheden op modelspoor gebied.

Eigenlijk kan ik jullie op dit moment maar 1 ding aanraden.

Kijk en lees eens de Nproject site,

http://www.nproject.org/nl/

Links en rechts in de kollommen staan zeer veel directe linkjes naar de diverse onderwerpen met erg veel info,
zeer duidelijk omschreven, en daarmee een pracht stuk documentatie.
en aan de hand van die info, word het ineens veel makkelijker om gerichte vragen te stellen over wat nog onduidelijk is,
waar op fora dan weer makkelijker antwoord op te geven is.

En of jullie nu kiezen voor H0 of N, baanplan is natuurlijk altijd leuk om te zien.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Even voorstellen

Bericht door Pruts3r »

Wekom Ton!

Gewoon lekker LGB baan op die zolder doen. 8-)

hahaha.

Nee ff zonder dolle. Beide, H0 en N hebbenvoordelen:
H0: - makkelijker om te bouwen voor digitaal (letterlijk meer ruimte). Bij N zijn er veel loc waar een decoder er in gooien flink hannesen is.
- meer keus en uitvoeringen in rollend materiaal
- meer keus in apparte accessoires en scenery items.

Voor N (en dan vooral voor mij):
- meeste rijtuigen hebben correcte lengte. In H0 zijn de meeste te kort en gedrongen zodat de trein niet te lang wordt en je toch meer dan twee rijtugen kunt rijden
- geen getop met wagens die je gekocht hebt en voor het andere systeem blijken te zijn en omgebouwd moeten worden (3rail <=> 2rail).
- in principe 1 standaard koppeling type waar alles meestal standaard mee uitgerust is
- meer baan, lekker veel landschap, ruime bogen en lange rechte stukken zonder dat je de complete opervlakte van de jaarbeurs hallen nodig hebt
- realistische stammen te realiseren qua lengte en aantal wagens. Je kunt doordat er minder ruimte nodig is makkelijker een 'lang' perron bouwen en dus ook lange treinen laten rijden.

Verder weet ik het niet precies maar ik ben gewoon gek op N! Mn vader rijdt H0 (Fleischmann) en heeft echt een heel mooie baan maar zit bijvoorbeeld wel eens een keer met rijtuigen die niet overal kunnen komen door de bogen en heeft eigenlijk een simpel baanplan wat wel een complete kamer beslaat...

My two cents....

Suc6


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7392
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Ton op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Even voorstellen

Bericht door JanCK »

Ton,
Welkom op het forum. Ik rij niet digitaal, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar we hebben voldoende experts in ons midden, zoals je al hebt gemerkt.
Groet,
Jan


Plaats reactie