Even kennismaken

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
The railwarrior
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2014 12:33

Even kennismaken

Bericht door The railwarrior »

Hoi iedereen,

Ik ben een 34jarige belgische treinbestuurder. Al sinds erg jong was ik al geboeid door treinen en alles daarrond. Ik beon dan ook samen met mijn vader met modelbouwen rond mijn 11de. We hadden een dubbel ovaaltje gebouwd in de kelder en al kind was dat prima. Later begonnen ook andere gemotoriseerde dingen zoals auto's en vliegtuigen mijn aandacht te trekken. Ook begon ik met modelbouw meer naar deze onderwerpen toe te groeien. Ik begon op zolder aan een niuwe modelbaan maar helaas is deze nooit afgeraakt door tijdsgebrek (studies en kartsport waarin ik actief was/ben). Daarna ben ik uit het ouderlijkhuis weggetrokken en op een flat gaan wonen maar hier had ik helemaal geen ruimte om te modelbouwen. Als alleenstaande is een huis bijna onbetaalbaar. Nu ondertussen woon ik met mijn vriendin in een huis wat we weliswaar gekocht hebben maar we zijn er niet helemaal uit of we hier ook effectief willen blijven wonen. Ikzelf wil weer gaan modelbouwen maar ben er nog niet helemaal uit hoe dit alles aan te pakken. Ik heb nog wat materieel in ho maar dit is allemaal analoog en blijkbaar erg moeilijk om te bouwen naar digitaal. Sommige treinen zouden zelfs helemaal niet mooi rijden dan. Althans zo heeft men mij vertelt op diverse clubs, beurzen en winkels. Vanddar overweeg ik het om toch naar schaal n over te stappen. Ik twijfel wel nog tussen schaal n, h0, 0 en 1. Ik heb slechts een diepte van 75cm ter mijner beschikking. Ik weet dat enkel schaal n een draaicirkel kan maken op deze kleine ruimte. In de andere schalen zou het dan gaan om een pendelbaantje. Ik heb echter wel een lengte van ongeveer 7 meter ter mijner beschikking. Ik hoop hier op het forum wat wijzer te worden over schaal n met zijn voordelen maar ook de nadelen en zoiezo wat ideeën op te doen.

Mvg bjorn


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Even kennismaken

Bericht door Hoontje »

Welkom Bjorn,

Uitgebreid verhaal. Stel rustig je vragen op forum.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Even kennismaken

Bericht door traiNiac »

Welkom Bjorn,

Ik denk dat je hier genoeg inspiratie op kunt doen. V.w.b. verhuisperikelen en kleine ruimtes: al eens aan een baan in segmenten of modules gedacht? Ik bouw zelf in segmenten (baandelen die niet onderling uitwisselbaar zijn en telkens in dezelfde volgorde aan elkaar gekoppeld worden) na te vaak een baan afgebroken te hebben vanwege verhuizingen. Het voordeel van segmenten of modules is ook dat je slechts een dele van je baan kunt opzetten, voor het geval je te weinig ruimte hebt. Het voordeel van N is natuurlijk het ruimte beslag, maar de detailleringsmogelijkheden in grotere schalen zijn natuurlijk navenant. Maar op dit forum zul je hebben gezien dat ook in N enorm veel mogelijk is. Succes met je plannen en bouw.



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Even kennismaken

Bericht door Wablo »

Bjorn,
Welkom op de site, treinbestuurder, moeten we dan denken aan schaal 1 op 1 ???
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
The railwarrior
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2014 12:33

Re: Even kennismaken

Bericht door The railwarrior »

Het was zoiezo al het idee om modulair of met segmenten te gaan werken.
Wablo schreef:Bjorn,
Welkom op de site, treinbestuurder, moeten we dan denken aan schaal 1 op 1 ???
groetjes,
Bert
Dat klopt. Ik ben effectief treinbestuurder, weliswaar op de belgische sporen met af en toe een uitstapje naar maastricht.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Even kennismaken

Bericht door Hoontje »

Nu begrijp ik dat je een Minitrix setje gekocht hebt, neem aan met een Duits modelletje. Ben eigenlijk benieuwd of je niet liever je 1:1 voorbeeld in 1:160 na zou willen bouwen?

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
The railwarrior
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2014 12:33

Re: Even kennismaken

Bericht door The railwarrior »

wel neen, ik heb in feite nog wat restanten van de baan die ik ooit ben beginnen bouwen in H0 op zolder, voornamelijk wat rails van Roco en locomotieven naar Belgisch voorbeeld. Aanvankelijk was het een beetje het idee om een baan te bouwen in die richting maar aangezien ik met roco tegen het plaatsgebrek aanloop in de diepte dan alvast lijkt dat geen optie te zijn. Ik ben echter wel van plan om een of 2 diorama's te bouwen met dit materieel welke ik in een vitrinekast zou kunnen plaatsen achteraf. Voor de baan die ik wil bouwen wil ik echter vanaf 0 beginnen. Het zou mooi zijn om een voorbeeld uit 1 op 1 in schaal 1:160 na te bouwen maar het is niet per se een must. waar ik naar op zoek ben is enkele ideeën om een mooie gevarieerde baan te bouwen op een lengte van +/- 7.2m x 0.75 m (maximale diepte) zonder echter de realiteit al te veel geweld aan te doen.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Even kennismaken

Bericht door Krab »

Welkom Bjorn op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Even kennismaken

Bericht door Pruts3r »

Lekker laaaaaange ruimte :mrgreen:

Welkom!


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Plaats reactie