Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Hier is ruimte voor Polls.

Wat is je leeftijd

1: 10 - 20 jaar
20
8%
2: 21 - 30 jaar
56
24%
3: 31 - 40 jaar
45
19%
4: 41 - 50 jaar
58
24%
5: 51 - 60 jaar
42
18%
6: 61 - 70 jaar
15
6%
7: 71 - 80 jaar
2
1%
8: 81 - 90 jaar
0
Geen stemmen
9: 91 - 100 jaar
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 238

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2337
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door H@Ns »

Hallo,

Modeltreinen is een hobby voor 40 plussers wordt vaak beweerd.

Jeugd heeft geen interessse meer.

Maar is dat zo?

Laten we eens peilen wat de leeftijd is van onze forumleden.

groetjes

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door OBBinN »

Al sinds mn 6e met modelspoor bezig! Ben nu nog 20, maar heb op 21-30 gestemd. Pas ik meer bij :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Wesley »

Deze poll of een soortgelijke discussie komt vaker voorbijwaaien op modelspoorfora, dus hier ga ik hetzelfde zeggen als wat ik elders zeg: hij telt niet 8-) . Ik ben ervan overtuigd - en dat is ook niet zo moeilijk in te zien, ga maar eens naar een willekeurige beurs - dat het leeuwendeel van de hobbyisten in de categorie 'grijs' valt. Een Internetpoll geeft een ander beeld omdat het juist vaak de jongeren zijn die actief van dit medium gebruikmaken voor de beleving van de hobby. Anders gezegd: er zijn relatief minder ouderen actief op (model-)spoorfora ten opzichte van de totale groep oudere hobbyisten dan het geval is bij jongeren. Daarom krijg je hier een overweldigend aantal stemmen in de jongere categorieën en dus een vertekend beeld.

Uiteraard is het wél bemoedigend dat die jongeren actief zijn in de hobby, dat staat als een paal boven water.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Jacob »

Hoi,

ik ben 38 jaar oud en mijn zoon is 10 jaar ook trein lief hebber dus de hobby is nog vrij jong.

Mvg.
Jacob


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Rob Fongers »

@Wesly,

Als ik op de beurzen kijk zie ik toch ook heel wat jongeren <40 lopen. Je moet niet vergeten dat de jongere generatie vaak veel minder hebben te besteden. Huis, gezin in opbouw, kinderen naar school crèche en wilde haren verliezen.

Als ik het op mezelf betrek zie ik dat ik de laatste 5 jaar veel meer geld te besteden heb gekregen als vroeger, kinderen uit huis, huis vrij, geen kosten meer aan schoolgeld en meer vrije tijd om dit soort dingen te doen. Wat leeftijd en internet betreft ben ik het niet zo eens met je opvatting maar ja is maar goed ook anders is er geen discussie meer

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

verzameldirk
Berichten: 223
Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door verzameldirk »

vanaf mijn 18e modelspoorder, nu meer verzamelaar

Dick (61)


Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Gebruikersavatar

1op160
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:36

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door 1op160 »

Ik denk inderdaad dat Wesley gelijk heeft... deze uitslag is een klein beetje vertekend ?

Er is een redelijke kans dat juist "jongere" mensen meer op internet zitten. Ik ken in elk geval genoeg "oudere" mensen die geen computer hebben of niet internetten.

Ik geloof overigens wel dat er genoeg jongeren zullen zijn en blijven die met deze hobbie bezig zijn... alleen gezien de prijzen en manier van kopen zal dit misschien meer verschuiven naar 2de hands (via beurzen of marktplaats) en naar winkels die via internet verkopen. Zou een reden kunnen zijn waarom steeds meer winkels verdwijnen en de internet shops het steeds beter doen. Heb ook van verschillende winkeleigenaren gehoord dat ze niet veel weten van digitaal rijden of er niets mee doen... dan is het ook aflopende zaak denk ik... maar goed... dit gaat afwijken van het topic.

Gr, Michel (26)
(http://www.1op160.nl)


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Hookies »

Ik word over een dikke maand al weer 45 jaar, dus behoor tot de grijze muizen. Dat ouderen niet veel op internet zitten, vraag ik me wel af. Definieer eerst ouderen eens. Als je daarmee doelt op zeventigers, dan geef ik je gelijk. Mocht je veertigers en vijftigers bedoelen, dan waag ik je mening te betwijfelen. Maar dat maakt verder niet uit, een poll is toch nooit steekhoudend.

Mvg,
Martin (bij wie thuis twee veertigers vrijwel de hele dag online zijn)


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

1op160
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:36

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door 1op160 »

Hallo Martin,

Ik denk bij grijze muizen aan 60 plus.
Onder die leeftijd zou ik niet durven zeggen hoeveel mensen online zijn.
Maar boven de 60 zijn veel mensen niet online... maar wel bezig met deze hobbie.
Maar goed... wel leuk om te kijken wat er uit de poll komt...

Gr, Michel
(http://www.1op160.nl)


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Wesley »

Dat is altijd wel mooi, dat iedereen dan kom met tegenvoorbeelden... ik zeg natuurlijk niet dat geen enkele oudere hobbyist (of dat nu 40+ is of 65+) op Internet te vinden is of dat er nooit jongeren op een beurs rondwandelen. Het algemene beeld is echter dat op de Internetfora vooral de jongere hobbyisten hun hobby delen en dat de poll daarom vertekend zal zijn.

Het persoonlijke vermoeden dat ik aan die constatering toevoeg is dat het wel degelijk een 'grijze' hobby is, maar dat is dus slechts een vermoeden, dat openstaat voor tegenbewijs :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding

Raymon
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 sep 2008 18:47

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Raymon »

Ik ben nu 29 maar ik was al bezig met deze hobby op mijn 15de.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Rick »

De baan die mijn vader ooit heeft gemaakt moest worden afgebroken omdat de kamer nodig was als babykamer, mag ik dan -1 stemmen? :D



janspoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2008 16:14
Locatie: hellevoetsluis

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door janspoor »

ik ben een grijze muis die nog elke dag met PC moet werken en dat wordt alleen maar meer
en modeltreinen doe ik al heel lang 48 jaar .
denk dat de jongere van zelf wel weer wat meer met de handen wil doen dan met zo'n
stom digitaalding wat PC heet is zogoed als de gene die er mee werkt.

groetjes jan


Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Dirk »

Op beurzen zie je idd wel de jeugd maar die zijn meestal met pa mee naar de treintjes kijken. Mijn vrouw en kinderen zien dat ook wel graag maar er daadwerkelijk mee bezig zijn. Natuurlijk zijn er hier en daar jongeren met deze geweldige hobby bezig maar ze zijn dun bezaaid door de kostprijs van al dit moois. Voor die prijs hebben ze een vette pc met games en daar hebben ze niet zo veel plaats voor nodig want dat is volgens mij zowat de hoofdreden dat men niet met deze hobby gaat beginnen.
Vergeet niet dat je voor 1000 euro een geweldige pc hebt maar met moeite een paar wissels met loc en wagons voor die prijs. Reken het hout en het gereedschap dat je nodig hebt er nog bij...
Zal maar stoppen met het opsommen van het kostenplaatje of we zouden er nog depressief van worden :roll:


Tot op de trein.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Jos »

En games kun je op veel plaatsen downloaden zonder dat het je op kosten jaagt. Dat is met locjes een stuk lastiger :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Wesley »

Ik download mijn rollend materieel altijd via iLocs, gaat prima :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door apk »

misschien is een virtuele modelbaan wel goedkoper maar is het ook leuker???
ik zie het maar als voordeel dat mijn andere hobby nog veel meer geld kost.
dan kan je een modelbaan nog wel financieel verantwoorden.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door Chris83 »

ik ben nu 26 en vanaf mijn 10e al bezig met n spoor
Maar wanneer ik ben begonne zou het niet weten, het enige wat ik weet is dat mijn baby kamer in een modelbaan veranderd is toen ik die kamer niet meer nodig had. klein H0 baantje met een bakie 2 goederen wagons, een groene fleishman loc uit startset met 2 personen wagens en een mooi station.

Met de paplepel ingegoten dus :) en tja woon dicht bij het station, kan vanaf mijn huis de opstelsporen zien, dus dat verklaart ook de NS


Groeten Chris
Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door mmhajvth »

Ik val nog in de catagorie 21-30

Ik vind het ontwerpen wel heel gaaf maar het in de handen hebben van dingen behalve de muis vind ik toch ook essentieel.
Dus vandaar dat ik denk dat deze hobby mits hij up to date gehouden word wel een toekomst heeft.

m.v.g.

Mark
Laatst gewijzigd door mmhajvth op 17 apr 2009 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door apk »

De hobby word toch up to date gehouden?

Wie kon er een aantal jaren geleden bedenken dat nu de meeste modelspoorders hun systeem digitaal zouden hebben en de pc de treinenloop laten regelen.

Er zullen steeds nieuwe modellen en ontwikkelingen komen.
En kijk eens naar de 3d print techniek waar op bnl zo uitgebreid over word geschreven,
hoe lang duurt het nog dat de modelbouw niet meer in je hobbykamer maar op je pc gedaan wordt?


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

mark v sas
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 apr 2009 11:06
Locatie: Dordrecht

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door mark v sas »

ik ben opgegroeid met n-spoor eerst de hobby van mij pa en opa
en nu pa en ik dus een grijze hobby zal ik het niet noemen :D


op 8-10-2010 is onze zoon geboren STEPHANO

michiel1995
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
Locatie: leiden

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door michiel1995 »

Hoi

Ik heb gestemt op 10-20.

Want ik ben 14

Groet michiel


Gebruikersavatar

vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door vriend »

Toen ik ongeveer vanaf mijn achtste over treinen begon, heb ik mijn vader ook aangestoken.
Die vond treinen ook van jongs af aan machtig mooi.

Groeten van Jarno & Jaap


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door vantongeren »

Ik ben 38 jaar jong en spendeer gemiddeld 120 euro p/mnd aan deze hobby.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

stooj
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mar 2010 18:13

Re: Modeltreinen "Grijze" Hobby?

Bericht door stooj »

Ik ben 42 en eindelijk begonnen met iets wat ik al jaren wil; een modelbaan.
Het leuke is dat mijn zoon van 16 en dochter van 12 het ook leuk vinden. Zij kopen ook modellen en bouwen hun eigen huizen e.d. Ze denken ook mee met het ontwerp van de baan. (doet mijn vrouw trouwens ook :D ).


Plaats reactie