Aansluiting diode

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Aansluiting diode

Bericht door Maurits71 »

ok Fred in Jip en Janneke taal

_________|______________|_____________|______________|________________|__________
inrij sectie|____ diode_____|__stop sectie__|___inrij sectie__|_____diode_______| stop sectie

Dus de sectie's die aangesloten zijn op de bezet melder - GEEEEEEEN diode

heb je een ongededecteerde sectie tussen stop en inrij dan moet je hier dus ook de diode aansluiting maken.
Laatst gewijzigd door Maurits71 op 24 okt 2014 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

talent
Berichten: 94
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting diode

Bericht door talent »

Fred,

Je hebt het volgens mij wel begrepen. Van de onderbroken rail sluit je gedetecteerde secties aan via een bezetmelder en ongedetecteerde secties via de diodeschakeling. De niet-onderbroken rail komt inderdaad geen diodeschakeling tussen. Het antwoord van martinb is dus niet juist!

Ik heb mijn schaduwstation (eigenlijk een ovaal met 8 inhaalsporen, totaal 35 blokken en 2 wisselstraten) aangesloten zoals ik hierboven (en eerder in dit draadje) beschreef, en dat werkt 100% perfect met mijn Intellibox, in zowel iTrain als Koploper.


Groeten, Marcel


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Aansluiting diode

Bericht door Marcel »

Ik heb het ook aangesloten zoals op de tekening van Maurits71,als je het zo doet klopt het. ;)


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Aansluiting diode

Bericht door martinb »

Één rail loopt overal op je baan niet onderbroken door.
De andere rail zitten de bezetmelders tussen, maar ook stukken rail die niet deel uit maken van een blok (dus niet gedetecteerd). Daar moet die tussen.

Waarom? Je bezetmelder bevat zelf diode's. Die diode's snoepen iets van de spanning af. Oftewel, waar er een detectiestuk zit in je rail is de spanning dus iets lager dan de originele voedingsspanning. Dat kan betekenen dat je treinen er harder rijden of er storingen gaan optreden. (de boel wordt dan niet netjes gedetecteerd).

Je wilt dus op de stukken die niet gedetecteerd worden de spanning ook iets laten zakken. Dit doe je met die diode's. Daardoor is de spanning op die rail (of er nu een bezetmelder zit of niet) dan overal 100% gelijk.

De doorlopende rail laat je met rust.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Aansluiting diode

Bericht door Lemland »

AlcoPost schreef:Over welk e-book hebben we het hier?
Over het boek op http://www.modeltreinen.com/e-boek/ van Koen Kuijpers. Het is een ebook volgens het affiliate principe, de schrijver maakt de content en een publisher, ook bijvoorbeeld bekend van http://koikenner.nl/handboek/ (herken je de opmaak?), http://www.derijkestinkerd.nl/affiliates/ of http://www.vliegangstcursus.com/categor ... nformatie/ De publisher zorgt voor verwerking van betaling en het mailen van het pdf-je en houdt daarvoor een deel van je betaling in.

Dat klinkt shady maar dat hoeft natuurlijk niet, het gaat om de inhoud van die pdf en die is prima voor de echte beginner. De wat meer gevorderde modelbouwert leest veel (voor hem inmiddels) open deuren. Da's niet erg, voor iedereen is er weer andere info.

Laat je overigens niet overhaasten door de 'aanbieding', die is er altijd want dat is automatisch. :-)

Bart



Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Aansluiting diode

Bericht door Joopst »

Vraagje, de diodeschakeling van rosoft, wordt deze warm? Kan ik hem vastzetten met een schroefje via het gaatje in het midden?



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Aansluiting diode

Bericht door piksov »

@Joopst

Ga je nu elk oud draadje opnieuw activeren door er iets nieuws in te zetten?

Doe dat alsjeblieft niet ...

Kies 1 draadje, (of maak er zelf 1, maar nu maar niet meer doen, want je vragen zijn nu al verdeeld over minimaal 3 onderwerpen ...)

De diode schakeling hoort niet warm te worden, en vastzetten met een schroef zou moeten lukken...

Guus



Joopst
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:55

Re: Aansluiting diode

Bericht door Joopst »

Guus, ik ben een leek op het gebied van digitaal rijden. Ik krijg zoveel verschillende antwoorden op mn vraag. Vandaar een beetje onzekerheid. Inmiddels ben ik er wel uit denk ik. Ik ben bezig met het aanleggen van een proefbaan welke ik later uit ga breiden. Ik rij met fleischmann n spoor, digikeijs centrale , schakeldecoders en bezetmelddecoders.
In elk geval bedankt voor de reactie.
Groet, Joop


Plaats reactie