IJkspoor en windigipet

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

IJkspoor en windigipet

Bericht door Thrillseeka »

Hoi,

Zit me rot te zoeken maar kan niet echt een antwoord vinden dus vandaar maar even een topic gemaakt.
In de Nederlandse handleiding staat het volgende( ook de engelse en duitse geprobeerd en staat na genoeg hetzelfde):
Lokgegevensbank: Lok inmeten
In instellingen(Einstellungen) wordt de meetafstand aangegeven. Er zijn 5 gebieden A tot E. Bij A en E wordt gekeerd, bij B en D wordt versneld of geremd en C is de eigenlijke meetafstand. C moet eigen- lijk een recht stuk zijn, zonder wissels en ongeveer 150 cm lang zijn (voor HO). De andere gebieden mogen ge- rust in bochten liggen. B en D moeten zo lang zijn dat de lok met de hoogste snelheid nog kan remmen.

In een ander topic last ik het volgende:
Uitlopen 30 á 40 cm. bezetmelders 11 cm. en tussenstuk 80 á 100 cm. dus totaal ± 200 cm. Dit is dan wel voor itrain.

Echter lijkt mij 11 cm wat weinig om op hoge snelheid te remmen?

Dus wat zou ik voor windigipet het beste kunnen doen en hoe zit het met treinstellen? Ik bedoel als ik kijk naar mijn liliput flirt die is ongeveer 55cm lang en mijn ice (minitrix met stroomdoorgevende koppelingen) treinstellen zijn ongeveer 90 cm lang.

Zou ik dan een ijkspoor moeten maken van:
A 1m
B 1m
C 1m
D 1m
e 1m

Of is dit voldoende:
a 40
B 11
C 80
D 11
E 40

alvast bedankt voor de hulp.

Sander


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: IJkspoor en windigipet

Bericht door BenQ »

Sander,
Ik werk met iTrain en gebruik een lat van 2 m. en daar heb ik 2 bezetmelders opzitten van 11 cm en een tussenstuk van 49 cm en dan hou je ongeveer 2x 65 cm over en dat is voor N-spoor genoeg.
In het begin was het tussenstuk langer maar dat is helemaal niet nodig, wel nodig is een schone rails en een goed lopende loc.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie