N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu wo jul 30, 2014 18:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: kato thalys kortsluiting
BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2010 20:48 

vandaag ben ik aan de hand van de handleiding op 1zu160.net begonnen aan het digitaliseren van men thalys (kato)
eerst moest ik wel even de grijze trix decoder kabeltjes omzetten naar de juiste kleuren, want het was de eerste keer dat ik een trix decoder ging inbouwen.

ik heb alle stappen netjes gevolgd, was niet zo moeilijk eigenlijk, zeer duidelijk beschreven en achteraf bekeken zijn de aansluiten zo klaar als water, een beetje logisch inzicht had er eigenlijk voor kunnen zorgen dat dit had kunnen gebeuren zonder de handleiding op 1zu160, maar kom, ze staat toch online dus waarom niet daar beroep op doen...

probleem: alles ingewerkt, loc op programmeerspoor en dan kortsluiting melding op men pc...

hieronder enkele foto's van de print:

Afbeelding

Afbeelding

ik heb alle solderingen nagekeken en ook gechecked of er toevallig nergens een kabel meer zou verbinden dan enkel hetgeen de bedoeling is.

Kan iemand misschien tips geven of aan de hand van de foto's of eigen ervaring?

groeten
stijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2010 21:16 

Op je foto's zijn de onderbrekingen van de printbaan niet te zien. Ik neem aan dat ze er wel zijn. Heb je ze na het doorsnijden/slijpen doorgemeten of ze echt onderbroken zijn?
Je foto's zijn niet echt duidelijk :)

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2010 21:47 

Jos schreef:
Op je foto's zijn de onderbrekingen van de printbaan niet te zien. Ik neem aan dat ze er wel zijn. Heb je ze na het doorsnijden/slijpen doorgemeten of ze echt onderbroken zijn?
Je foto's zijn niet echt duidelijk :)

Groetjes,
Jos

jos,

op de foto met de omgedraaide print zie je netjes de onderbreking in de bovenste rode printbaan. de onderbreking aan de leds is ook gebeurd. netjes geslepen met dremeltje. dus daar kan probleem niet zitten. enig ander idee?

stijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2010 22:13 

Als ik naar de print kijk (onderzijde, 2e foto) lijkt het of daar klodders soldeertin op de strips zitten die contact met de motor maken. 1 van die klodders lijkt wat uit te steken. De 2 stripjes op het frame mogen geen contact maken met de lange koperbanen. Meet eens of daar geen verbinding is gemaakt.

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 24, 2010 22:35 

Jos schreef:
Als ik naar de print kijk (onderzijde, 2e foto) lijkt het of daar klodders soldeertin op de strips zitten die contact met de motor maken. 1 van die klodders lijkt wat uit te steken. De 2 stripjes op het frame mogen geen contact maken met de lange koperbanen. Meet eens of daar geen verbinding is gemaakt.

Groetjes,
Jos

dat ga ik eens checken! alle tips zijn welkom! ik hou je op de hoogte

thanx
stijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2010 19:38 

heb net de print nog eens goed bekeken, de solderingen nagekeken. Alles doorgemeten, alles ok.
Maar nog steeds kortsluiting

Ik ga straks de eurostar ombouwen. Deze heeft dezelfde print dacht ik. Dan kan ik zien of deze wel werkt. indien ja, dan steek ik die print in de thalys en weet ik minstens al of het effectief aan de print ligt of misschien iets fout zit in het onderstel...

hoop doet leven :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2010 20:46 

Wat heb je allemaal gemeten?

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2010 23:36 

eerst en vooral gezien of er geen leidingen kort liggen door weerstand te meten tussen ieder paar leidingen.
de stroomtoevoer nagekeken. Alle solderingen opgekuisd indien nodig. Er staat nog 1 weerstand op de print, 561 ohm, deze ook even nagemeten en dat is nog steeds een weerstand.

stijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2010 23:41 

Heb je op het frame (zonder print) ook doorgemeten of 1 van de motorpolen contact maakt met de lange koperen banen?

Groetjes,
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 25, 2010 23:49 

jeps, en dat is allemaal ok

ik snap er niets meer van.

Morgen de eurostar op dezelfde manier onder handen nemen. Dan kan ik printen wisselen en verder testen.

stijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur