Viessmann decoders en IB

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Frans Rutgers
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 okt 2009 14:37

Viessmann decoders en IB

Bericht door Frans Rutgers »

Op een of andere manier heet mijn IB zich reset met als resultaat dat mijn Viessmann wisseldecoders niet meer werkten. Na de IB opnieuw te hebben ingesteld werkt alles eigenlijk weer normaal. Omdat i.v.m. de modules niet iedere aansluiting op de wisseldecoders worden benut wilde ik ze toch achter elkaar hebben staan. Ik ben alleen vergeten hoe dit moet. De situatie is als volgt: decoder 1(4 wissels) decoder 2 (2wissels), decoder 4 en 5 (4 wissels) en decoder 6 (2 wissels) Programeer ik ik ze nu in IB dan krijg ik een aantal lege toetsen. In koploper heb ik gemerkt dat ik alleen de adressen van de IB kan gebruiken. Zo als gezegd heeft het gewerkt, maar ik ben zo dom geweest om het niet op te schrijven



Wim Ros

Re: Viessmann decoders en IB

Bericht door Wim Ros »

Dan heb jij wel een heel bijzonder systeem. Wisseladressen zijn per decoder in groepen van 4 vastgelegd.

Dus wisseldecoderadres 1 staat altijd voor wisseladressen 1..4
Wisseldecodersadres 2 staat altijd voor wisseladressen 5..8
Enz. enz.

Dus als jij je wisseladressen aansluitend wil hebben, dan zul je die ook zo moeten aansluiten op je decoders.

Verder zal het koploper verder een worst zijn welk nummer hij moet omzetten. Alleen moet het nummer wel overeenkomen met het nummer van het wissel op die plek van de baan. Dus tot zover klopt alles van je verhaal, en is dit de enigste en de juiste manier.

Behalve natuurlijk als je in plaats van een IB een TC hebt.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Frans Rutgers
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 okt 2009 14:37

Re: Viessmann decoders en IB

Bericht door Frans Rutgers »

Bedankt voor je reactie.
Het probleem heeft zich inmiddels na wat zoek werk opgelost. Er was een draadje van de decoder los geraakt. Inmiddels de nummering in koploper gemaakt zo als ik die hebben wil.
Voor die het intereseert nog het volgende: schrijf op wat je gedaan hebt anders zoek je je weer een ongeluk naar de oplossing.
De Viessmann decoders programeer je nadat je de wissels hebt aangesloten als volgt. Controloor op de IB of je wisseldecoders op DCC staan ingesteld. Vervolgens druk je op de rode knop van de decoder. De wissel klikt een paar keer heen en weer. Nu toets je op je IB de eerste toets van de groep in. Dus 1-4 toets 1, 5-8 toets 5, etc. De wissel klikt nog een paar keer en dat is het.


Plaats reactie