Niet herkennen van de trein.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Detlev »

Black Pirate schreef:Maar waarschijnlijk maakt 1 van de wissels sluiting. (aldus de winkel)
Blijkbaar is hij intussen al naar de winkel geweest, Martin ;)


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door martinb »

Ernstige twijfels aan deze kant...
Maar waarschijnlijk maakt 1 van de wissels sluiting. (aldus de winkel)
Dus je staat in de winkel met de hele handel..... de winkel kijkt, voelt en doet iemand magisch en stuurt je de winkel uit met de mededeling dat er waarschijnlijk sluiting in de wissels zit..... heel vaag verhaal waar ik geen touw / stroomdraad aan vast kan knopen. :lol:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Black Pirate
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
Locatie: Brabant

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Black Pirate »

Nee ben niet bij de winkel geweest inderdaad, ik heb ze gebeld. Toen zeiden ze dat, dat waarschijnlijk het probleem is.
Mag ermee terug komen er staat een notie over. Maar door mijn werk vroeg weg laat thuis en zaterdag werk nog geen tijd gehad.

Maar de trein rijdt wel hoor, maar niet over de rails die in het startpakket zaten ;)


MZZL,
Raimond

Het gaat dan wel niet snel maar ;-)
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5189
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Hookies »

Dan zou ik dat hele startpakket maar eens terugbrengen en kijken of je een bekwamere winkel kunt vinden als ze de 'schuld' leggen bij een wissel.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door FidOo »

Ik vind het overigens geen slechte aanname dat de wissel zoiets veroorzaakt. Maar dan nog ben ik van mening dat je terug zou moeten gaan met het hele zooitje en dan de winkel maar laten uitzoeken en oplossen wat het probleem ook is.

Als je lok het wel doet op een ander rondje dan zit het waarschijnlijk in je rails.
Maar bij kortsluiting zou je.centrale dat toch moeten aangeven lijkt mij. Ik zou eens een goed kijken naar je aansluitrail. Zit daar geen condensator tussen?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Jelle »

FidOo schreef:Ik vind het overigens geen slechte aanname dat de wissel zoiets veroorzaakt. Maar dan nog ben ik van mening dat je terug zou moeten gaan met het hele zooitje en dan de winkel maar laten uitzoeken en oplossen wat het probleem ook is.

Als je lok het wel doet op een ander rondje dan zit het waarschijnlijk in je rails.
Maar bij kortsluiting zou je.centrale dat toch moeten aangeven lijkt mij. Ik zou eens een goed kijken naar je aansluitrail. Zit daar geen condensator tussen?
Precies wat ik ook al eerde zei. controleer de aansluitrails. Als ik naar de foto kijk op de link die je eerder gaf en dan specifiek kijk naar de aansluitrail. Dan is dat een analoge aansluitrail, dus met condensator. Ik blijf dan ook vooralsnog van mening dat dat de oorzaak is.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
Black Pirate
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 apr 2012 15:32
Locatie: Brabant

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Black Pirate »

Als de condensator zo'n blauw dingetje is die tussen de rails zit, dan was dat inderdaad het probleem.

Met andere woorden het probleem is opgelost.
Ben bij de winkel geweest ze hebben daar alles bekeken en nagekeken en nu werkt het ook op alles wat in het startpakket zat :D


MZZL,
Raimond

Het gaat dan wel niet snel maar ;-)
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5189
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Jelle »

Is inderdaad dat 'blauwe dingetje'.

Als je de aansluitrail toch wilt gebruiken, gewoon even die condensator er uit solderen/knippen.

Maar in ieder geval mooi dat dat is opgelost. ;)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

TAC
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012 20:39

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door TAC »

Hallo!

Ik heb ook deze startset gekocht om te beginnen met het digitaliseren van mijn baan. En wat blijkt: precies dezelfde startset, precies hetzelfde probleem en gelukkig ook precies dezelfde oplossing. Alleen blijf ik nu wel zitten met een aansluitrail waar ik niks mee kan, terwijl ik een bochtstuk te weinig heb om een deel van mijn baan helemaal te sluiten.
Jelle schreef: Als je de aansluitrail toch wilt gebruiken, gewoon even die condensator er uit solderen/knippen.
Dat kan ik wel doen, maar: waar dient die condensator voor? Is er een kans dat ik hem misschien in de toekomst ooit nog nodig heb? Dan laat ik hem liever zitten. Of kan ik dit helemaal ongestraft doen?

Groeten,
Martijn


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door martinb »

Die gebruik je voor de ontstoring van een niet digitale baan. Bij een digitale baan kun je die eruit halen.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Jelle »

TAC schreef:Dat kan ik wel doen, maar: waar dient die condensator voor? Is er een kans dat ik hem misschien in de toekomst ooit nog nodig heb? Dan laat ik hem liever zitten. Of kan ik dit helemaal ongestraft doen?
Zoals Martin al schrijf, is enkel voor ontstoring van een analoge baan.
Maar naar mijn mening tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer nodig omdat je apparatuur waarop een analoge baan vroeger kon storen tegenwoordig haast niet meer tegen komt. (of je moet toevallig verzamelaar zijn van antieke radio's) ;)

Dus als je in de toekomst om wat voor een reden dan ook terug zou willen gaan naar een analoge baan, dan nog heb je de condensator niet echt nodig.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

TAC
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012 20:39

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door TAC »

Dank voor de reacties!

Dan zit ik nog even met een ander probleem. Ik heb namelijk twee chips (van Lenz) gekocht om mijn analoge locomotieven (een Minitrix en een Pico) te digitaliseren, maar met allebei lukt het niet om ze aan te melden op het Mobile Station. De chips zitten er volgens mij goed in, ik heb geen andere locs op de baan staan tijdens het aanmelden, ik heb ze nog even verwisseld om te kijken of er misschien een defect is, maar het Mobile Station ziet ze niet. Aan het Mobile Station kan het niet liggen, want de loc uit de startset werkt wel. Enig idee wat ik over het hoofd zie?

Groeten,
Martijn


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door Jos »

Misschien staan ze allemaal op hetzelfde adres? Kun je de adressen uitlezen?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

TAC
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012 20:39

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door TAC »

Hoe kan ik dat dan uitlezen? Het Mobile Station ziet de hele loc immers niet.

Groeten,
Martijn



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door dentheo »

Als je één lok op het spoor zet moet uitlezen met MS1 lukken , dat is "zien"
MS1 begint met lezen, daarna kun je aanpassen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

TAC
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012 20:39

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door TAC »

Hallo!

Het probleem is opgelost! Ik ben maar even naar de winkel teruggegaan, en het bleek te zitten in een onduidelijkheid in de gebruiksaanwijzing. Ik ben ook maar een beginner op digitaal gebied ;) Maar bedankt voor het meedenken.

Groeten,
Martijn


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door eercb »

Hoi TAC,

Wellicht een idee om die omissie in de handleiding te delen? Er zitten meerdere beginners op het forum die deze draadjes dagelijks bezoeken op zoek naar antwoorden....

Groet


Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

TAC
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012 20:39

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door TAC »

eercb schreef: Wellicht een idee om die omissie in de handleiding te delen?
Prima. Een echte beginnersfout waarschijnlijk, maar goed...

In de handleiding van Trix Mobile Station 2 staat dat je de loc als enige op de rails moet zetten. Je selecteert een lege positie, roept dan het menu op en selecteert "Herkennen". De loc wordt dan automatisch herkend. In theorie althans, want wat er niet bij staat is dat dat alleen geldt voor Märklin MFX locs. Je moet de loc dus met de hand invoeren, zoals in de handleiding staat (maar wel DCC gebruiken en niet MM2 zoals in het voorbeeld staat). Indien nodig na het toevoegen van de loc opnieuw het menu openen, "Loc programmeren" kiezen en CV-waarde 1 (locadres) wijzigen.

Groeten,
Martijn


Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Niet herkennen van de trein.

Bericht door eercb »

Prima.... zou fijn zijn als de fabrikant dat soort info online zou delen.....

Niet alleen in modelspoor, maar in vele handleidingen gaan dingen mis....
Vanmorgen in mijn lesboek me het schompus gezocht naar logica... blijken ze een heel klein foutje te hebben gemaakt. Het foutje is niet tekstueel dus daar tackle je het niet op. Toen toch maar stiekem bij het antwoord gekeken.... en voila!

Succes met de volgende programmeringen....

Groet,

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Plaats reactie