Piko 2200 bruin

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Piko 2200 bruin

Bericht door Haes2006 »

Hallo,
Ik mis hier een bericht van de vele liefhebbers van de 2200 van Piko.Of ben ik de enige die hem gekocht heeft? :)
Ik heb het model(nog wel analoog) laten inlopen en het rijdt fantastisch met heel goede seinen en goede details(pas wel op met oppakken, een keer raden hoe ik dat weet ). De lok is zwaar en trekt gemakkelijk een lange trein van meer als 40 assen. Jammer alleen dat er antislip bandjes op zitten, volgens mij heeft deze lok met zijn relatief hoge gewicht dit echt niet nodig

Kortom een aanrader en ik hoop er minimaal nog een te bemachtigen in de tweede levering van de bruine modellen

gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Heb er maanden geleden 2 besteld, zullen komende week wel opgestuurd worden. Ben erg benieuwd :) Rijdt ie lekker stil? Want die hondekop, hoe mooi ook, is wel een beetje een koffiemolen.



Onderwerp starter
Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Haes2006 »

Echt heel weinig geluid komt er vanaf

Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door bisschop »

Hallo,

Nu heeft iedereen het wel over een bruine 2200 die nu uit is maar eigenlijk klopt dit niet de lok is in een ral rood tint gespoten,
namelijk roodbruin.
Wat wel een erg mooie kleur is voor de lok.

Verder is het een mooie lok rijdt lekker.
trekkracht heb ik nog niet gemeten maar dat komt wel goed. gewoon in dubbel of trippel tractie dan maar.
Waar ik niet uit kom is waar ik die extra slangen moet plaatsen in de bufferbalk.

Wat een klein minpuntje is voor de echte zijkerts is dat er veel ruimte tussen de draaistellen en onderkant bak zit.
En dat de nummer schilden niet uitsteken maar er plat op zitten.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Nu 2 stuks een paar dagen in bezit, uiteraard zien ze er fantastisch uit 8-) maar... ook wel een paar minpuntjes. Zoals eerder al genoemd zit er veel ruimte tussen de draaistellen en het chassis, echter dit is alleen te zien op ooghoogte, zodra je iets hoger kijkt is het niet meer te zien.

Daarnaast vind ik de verlichting niet helemaal geslaagd. De leds voor de frontseinen moeten door lensjes in de behuizing schijnen, en die behuizing is best dik. Daardoor zie je niet alleen het lampje, maar ook een reflectie in de koplamp van de dikke rand in de behuizing. Daarnaast vind ik het licht te wit, dat zou geler moeten, maar dat is wel aan te passen met wat lampenlak etc. Eens proberen. Dat spul haal je er zo weer af. Ook zou de reflectie in de 'lampenkap' misschien op te heffen zijn door een drupje kristal klear er in te druppelen als een soort concaaf lensje... maar nu nog even niet :)

De (rode) sluitseinen hebben verschillende sterktes voor en achter doordat ze aan de voorkant direct achter de lensjes van de behuizing zitten, en in de cabine loopt eea via een lange lichtgeleider die veel licht wegneemt, waardoor ze aan de voorkant dus harder schijnen dan aan de achterkant. Dit moet op te lossen zijn door achter iets kleinere weerstanden te zetten (of voor iets grotere...)

Ander nadeel vind ik de motor. Die maakt nogal geluid, goed hoorbaar bij het kruipen...njg njg njg njg njg njg.... heeft de Piko Hondekop ook last van. Ook rijdt de lok uiteraard veel te snel met de default setting. Ik zet cv5 op 18 met de Uhlenbrock 73140.

Maar voor de rest... een prachtige verschijning op de baan uiteraard! Dank je wel Piko! Kom maar op met meer variaties en andere NS modellen!
Bijlagen
IMG_4774.jpg
IMG_4774.jpg (74.68 KiB) 12200 keer bekeken


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Jeroen »

Sorry, wát voor geluid maakt dat ding tijdens het kruipen? 8-)


Afbeelding

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

njgnjgnjgnjgnjgnjgnjjjngjnjg :mrgreen:


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Maurits71 »

geef dat ding maar eens goed op zijn donder een paar uur, dan wordt hij veel stiller


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Rtoonen »

Ik ben het wel met Jowi eens. Het geluid van de motor lijkt verdacht veel op die van de Hondekoppen. Als je daar 4 van hebt rondrijden komt het lawaai aardig in de buurt van het origineel ;)
Dus meer NJGNJGNJGNJGNJGN.....


Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door bisschop »

Hoi,

Van die bijgeluiden heb ik geen last vreemd.
Mag ik vragen welk merk decoder jullie er in hebben zitten?
Ik heb in 1 hondenkop een zimo zitten en die maakt wel herrie omdat dit een geluids decoder is en als je het geluid uit zet is ze gewoon stil.
En in de rest zitten tran decoder en nergens last van.

Daar bij heb ik het al eerder gelezen dat de uhlenbrock decoder spontaan kapot gaan en meer bijgeluiden geeft dan andere merken.
Mijn tip is dan om van die geluiden af te komen koop een decoder die 10 euro duurder is en de problemen zijn weg.

@maurits,
Analoog is de motor stil dus digitaal op z'n dondergeven heeft dan geen efect. Licht gewoon aan de decoder.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Zou zomaar aan de Uhlenbrock 73140 kunnen liggen, zou me niets verbazen. Dat is een beetje een simpele, volgens mij inmiddels flink gedateerde decoder... zo kun je ook de frequentie van de motoraansturing niet veranderen. Als ik wat met CV53 speel wordt het gejammer al wel wat minder bij kruipen maar dat komt de rij eigenschappen weer niet ten goede bij normale snelheden.

Overigens was deze decoder geen kwestie van geld, ik heb de leverancier opdracht gegeven er 2 decoders bij te doen die volgens hem het beste waren... maar ik ga hier zeker wat mee doen, want de Piko hondekop maakt dus hetzelfde geluid, en daar zit ook die Uhlenbrock in.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Ad_M »

Opmerking was niet relevant, lezen is ook een vak :lol:

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 28 nov 2014 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

bisschop schreef: Van die bijgeluiden heb ik geen last vreemd.
Mag ik vragen welk merk decoder jullie er in hebben zitten?
Ik heb in 1 hondenkop een zimo zitten en die maakt wel herrie omdat dit een geluids decoder is en als je het geluid uit zet is ze gewoon stil.
En in de rest zitten tran decoder en nergens last van.
Rob, welke plux12 Tran decoder gebruik je?
Ik heb deze gevonden: Tran Locdecoder DCX51-P12 ?

Moet zeggen dat als ik de documentatie zie, dat wel lekker compleet is, uitvoerig beschreven en veel mogelijkheden tot tweaken en tunen. Dat is bij de Uhlenbrock wel anders :shock:


Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door bisschop »

Ad_M schreef:Even een stapje terug

Heeft iemand dat ding wel eens analoog laten rijden, en dan op het geluid gelet? :idea:

Mvg,
Ad
Welk "ding"?

Beide heb ik analoog laten rijden en ze zijn stil vooral de nieuwe.
kom anders naar de beurs in Houten of Zutphen dan heb ik een r1 ovaaltje met 9 volt batterij bij me en dan kan je luisteren.

@ jowi

De tran DCX-12p of zimo MX623P12
Beide van een betere kwaliteit dan de uhlenbrock vindt ik persoonlijk

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Ik heb zojuist een Tran Locdecoder DCX51-P12 besteld, ben benieuwd!


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Rtoonen »

Ik heb in alle Hondekoppen en in de 2297 de Uelhenbrock 73140 decoder zitten. Ik ben niet in de gelegenheid om ze analoog te laten rijden, maar ben eigenlijk wel benieuwd.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

firetruck
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 apr 2013 11:08

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door firetruck »

Ik rij analoog maar die van mij rijd fluisterstil , binnen een week of twee ga ik digitaal rijden ( gaat er denk ik een nieuwe wereld voor mij open ) en ben dan benieuwd wat voor geluid dat hij dan maakt.



jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Ik heb even een kort filmpje gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is. Dit is zo bij beide loks, en het geluid is exact hetzelfde als bij de Piko Hondekop die ik heb. Alle drie hebben de Uhlenbrock 73140 decoder. Als de loks eenmaal op gang zijn is het stukken minder, maar fluisterstil worden ze nooit.

https://www.youtube.com/watch?v=iew9chY ... e=youtu.be



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Nijboer »

Dit geluid herken ik ook van de TRAN (CT elektronic decoders)!
Die kun je nog iets aanpassen met de frequentie.
Als je deze in theorie zou vervangen door een Kuehn, dan was het
geluid weg. Dat experimentje heb ik eens uitgevoerd met een locje.

Collin


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Ad_M »

Exact het zelfde bij ons met een Ub decoder
Zo te horen zit hier dezelfde motor in als in de hondenkop

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Rtoonen »

jowi schreef:Ik heb even een kort filmpje gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is. Dit is zo bij beide loks, en het geluid is exact hetzelfde als bij de Piko Hondekop die ik heb. Alle drie hebben de Uhlenbrock 73140 decoder. Als de loks eenmaal op gang zijn is het stukken minder, maar fluisterstil worden ze nooit.

https://www.youtube.com/watch?v=iew9chY ... e=youtu.be

extact hetzelfde geluid als de Hondekoppen en de 2200 met een Uhlenbrock.

Rob
Laatst gewijzigd door Rtoonen op 29 nov 2014 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door FidOo »

Motorfrequentie aanpassen...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

En dat gaat dus niet met de Uhlenbrock... daarom graag, wie heeft er een ANDERE decoder dan de Uhlenbrock?


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door Maurits71 »

Johan, zet er een Kuehn in zo ik haast zeggen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

jowi

Re: Piko 2200 bruin

Bericht door jowi »

Er moet een plux12 decoder in... zo te zien heeft Kuehn die niet. Er zijn sowieso niet veel plux12 decoders lijkt het.


Plaats reactie