3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Thanks!!

Nu de houtgasgenerator klaar is kan ik doorgaan met de kraanversie van de SIK...

Afbeelding

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Er kwamen toch weer genoeg vragen binnen voor een nieuwe groepsaankoop dus ik heb opnieuw een aanbieding van SB-Modellbau gevraagd en kregen en kan nu aangeven wat deze keer de prijs van een zelfbouwkit van een SIK in N gaat zijn (de prijs is helaas 5 eur omhoog gegaan omdat volgens info van SB het bijbehorende Maxon motortje duurder is geworden).

Voor de prijs hieronder krijg je een aandrijving Nr. 42015 met Maxon motor van SB-Modellbau + 1 onbewerkte FXD 3D print + 4 metalen buffers. Bij de kraanSIK zal er bovendien ook een ge-etst stuk gaas voor het werkplatform op het dak worden meegeleverd.

Afhankelijk van hoeveel belangstellenden er voor de aandrijvingen zijn voor de SIK gaat de basisSIK:
- bij 2-4 stuks 245 Eur/st kosten,
- bij 5-10 worden ze goedkoper: 235 Eur/st,
- bij 11 of meer stuks worden ze: 225 Eur/st

In de kit is de SIK leverbaar in alle 4 beschikbare varianten te weten:
• 1e generatie SIK in het groen met gordijn i.p.v. lamellen
• 2e generatie SIK in groen of geel/grijs
• 2e generatie SIK met houtgasgenerator (meerprijs van 1,50 eur tov basisSIK)
• SIK met kraan zonder werkplatform in groen en geel/grijs (meerprijs van 1,50 eur tov basisSIK)
• SIK met kraan en werkplatform in groen en geel/grijs (meerprijs van 5 eur tov basisSIK incl. ge-etst gaaswerk voor het werkplatform)

Voor diegenen onder jullie die hebben aangegeven dat ze de SIK niet zelf willen of kunnen bouwen heeft Rob Bisschop (van Bisschop Modelbouw http://www.n-spoorforum.nl/viewforum.php?f=50) aangegeven dat hij ook deze keer voor 50 Eur/st het verven en bouwen voor zijn rekening wil nemen. Voor de houtgasgenerator komt daar 5€ bovenop (voor het messing werk) en voor de kraan komt daar 10€ bovenop.

Bij Rob kan de SIK ook worden voorzien van een dummy zwaailicht (zonder meerkost), of voor 5€ van een werkend zwaailicht en voor 10€ (+kosten decoder) van een digitale decoder.

Alle genoemde prijzen zijn exclusief verzendkosten, afhalen kan natuurlijk en Rob staat regelmatig in Houten (en ikzelf ben er soms…)

Jullie kunnen tot 10 december aanstaande met een PB aangeven of jullie belangstelling hebben voor een SIK of een losse aandrijving.

De geëtste locomotief nummerschilden en opschriften voor een SIK in schaal N worden ook in het Phildie assortiment opgenomen en gaan vooruitzichtelijk einde van dit jaar beschikbaar komen onder http://phildie.nl/Phildie/bestelformulier_p_N.htm Prijzen bij Phildie zijn nog niet bekend.

Een goed begin van de week!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Peter »

Fred, de Sik met kraan en werkplatform...... MOOI!

Ik denk er nog even over na, maar het is wel heel verleidelijk natuurlijk.... :?

Grtz.
Peter

P.s. ik vind ze allemaal erg mooi.... keuzes.... :roll:


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

@Peter: ik vind hem zelf ook wel heel leuk!

De kraanSIK is binnen, hieronder een foto van de 3D FXD print voordat hij de wasbenzine in gaat...

Afbeelding

Let wel: de kraan is los positioneerbaar, en zoals hij geprint wordt geleverd is dus NIET de uiteindelijke positie.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

En hier een foto van de kraanSIK, na zijn wasbenzinebad, in de primer, vanuit verschillende hoeken met de kraan in verschillende standjes:
Afbeelding

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Oei... nieuwe draadjes solderen aan de wielopnemers is erg tricky... de slepers komen dan ook meteen los :(


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Idd slechts heel kort aantikken met de soldeerbout, heb je ze weer vast kunnen zetten?

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Ja, is wel gelukt, maar het moet nog een keer, de decoder die ik had liggen doet het niet...
Zijn het trouwens per kant 2 losse slepers, of is het 1 per kant?

Beste is denk ik eerst even alles fixeren met een stukje tape, dan pas solderen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Bij mijn aandrijvingen hier thuis is het 1 sleper per kant, fixeren helpt zeker, succes!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Net een nieuwe decoder gesoldeerd, heel kort tikje en het draadje zat vast. Echter... bij de 1e cm rijden schoot de sleper los uit het soldeeroppervlak... ik krijg het niet meer vast gesoldeeerd. Dat wil zeggen, het zit vast, maar zodra je er ook maar een beetje kracht op zet, zoals de wrijving van het draaiende wiel, schiet ie weer los. Het metaal wil niet meer 'pakken' in de soldeer lijkt het op... krijg de soldeer ook niet meer over het metaal gevloeid, ook niet met vloeimiddel.

Eens kijken of ik iets anders kan verzinnen. Heb nog 0.3mm messing draad liggen, misschien dat ik daar iets van kan maken...



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

gelukt :) messing soldeert een stuk fijner. Meteen de andere kant ook even vervangen door een wat strakkere, steviger 0.3mm messing sleper.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Top! Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Nou... alles wat mis kan gaan, gaat mis zo te zien. Nu is de motor losgekomen van het chassis... zo goed mogelijk teruggelijmd, maar hij ratelt nu enorm... zit dus duidelijk niet goed. Ook denk ik dat ik de weerstand van het knipperlicht te laag heb genomen, die is me te fel (8K weerstand, ik had beter 20K kunnen nemen)...

Ik denk dat ik hem weer helemaal uit elkaar haal... wel een gedoe want ik had na het plaatsen van de decoder ook alle raampjes er in gezet. Moeten er ook weer uit... pfff... je moet wat over hebben voor een mooi sikje zeg :shock:



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Fred, hoe loopt het motortje + aandrijving bij jou? Ik verwacht een gelijkmatig, rustig geheel maar er komt een hoop geknars en geratel uit als het rijdt...?

*edit* ik denk dat ik het opgelost heb, motor zat duidelijk niet goed. Ik heb nu een stukje fosforbrons van 0.2mm op het chassis gelijmd om een nette verhoging te krijgen voor de motor, nu lijkt ie netjes te zitten. Hij loopt nu ook mooi stil en soepel, als de snelheden normaal blijven, dus realistisch langzaam. Nu de boel weer opnieuw opbouwen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

@Kees: het motortje zit idd niet direct op het chassis maar "zweeft" net iets erboven

Afbeelding

Op dit filmpje hoor je hoe mijn SIK knort: https://youtu.be/ghA8QOL5Eg4

Hou vol!!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Ja ik heb de perfecte hoogte nu, hij loopt als een zonnetje nu. ALS ie loopt... dat is nog een probleem; als ie eenmaal stilstaat wil ie vaak niet meer van z'n plek en heeft een duwtje nodig. Niet omdat de motor de boel niet rond krijgt, maar waarschijnlijk omdat ie geen spanning krijgt... ik heb het idee dat het ding net iets te licht is en niet zwaar genoeg met z'n wielen op de rails drukt...

Zou het mogelijk zijn om de kap in metaal/brons te printen bij shapeways? Dan wordt ie wat zwaarder. Ik weet dat ze dan een negatief printen en metaal gieten. Ik vermoed alleen dat de minimale wanddikte etc dan te groot wordt... weet jij wat er mogelijk is?

Ook wil ie niet echt langzaam kruipen; de motor kan wel langzaam draaien, maar de overbrenging is ongunstig; er zit juist een versnelling in door de tandwielverhouding (wormwiel naar groot tandwiel, groot tandwiel naar de as met een kleiner tandwiel), en geen vertraging. Dat is wel jammer...

Overigens heb ik kunststof tandwielen en geen messing zoals op jou foto...


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Ad_M »

Volstorten met plak of wat voor lood dan ook zou ik voorstellen, is nog betaalbaar ook ;)
Metaal printen is veel te duur en je bent al je details kwijt

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Er is amper plek voor lood wat substantieel verschil kan maken... het is een sik :)
Ik heb wel loodkorrels van 0.1mm, er is misschien een beetje ruimte over in de motorruimte, maar ik betwijfel of dat effect gaat hebben.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Ik heb een plakje bladlood van 10mm x 12mm x 1,5mm dik in het machinistenhuis tegen het dak aangeplakt, de doorkijk blijft gehandhaafd maar het maakt wel 3 gram verschil, het kapje gaat van 2 naar 5 gram!!

Qua overbrenging is de totale overbrenging (combinatie van wormwiel naar groot tandwiel naar kleiner tandwiel) overigens wel degelijk een vertraging van ~1:2 en zoals je op het filmpje ziet kan hij met een decoder ook langzaam rijden...

Ps de aandrijving die je op de foto ziet is de allereerste proefaandrijving van SB, ik heb hier zelf ook 2 nieuwere aandrijvingen staan, gelijk aan die van jou, ook allebei met messing wormen en kunststof tandwielen.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Het wormwiel naar het 1e tandwiel is een vertraging, maar daarna is het weer een versnelling. Dat het geheel een vertraging is dat geloof ik wel, het is echter niet optimaal. Nu is eea zo klein dat het waarschijnlijk ook niet echt anders kan, dat is het nadeel.

Uiteraard rij ik met een decoder, een Kuhn N45. Op het filmpje rijd ie bij jou wel langzaam, maar dat is niet wat ik onder kruipen versta... misschien ligt het aan de decoder, maar bij de N45 zit er een groot 'gat' tussen stilstand, en de langzaamste snelheid. Veranderen van CV2, CV53/54 heeft geen effect. Hij komt feitelijk met een sprong van zijn plaats. Het vliegwiel draait zichtbaar heel langzaam, maar door de overbrenging is die langzaamste snelheid gewoon te hoog. Dat kun je geen kruipen noemen. De motor heeft ook moeite om de overbrenging in beweging te zetten lijkt het, de motor heeft net een te laag koppel lijkt het, of de overbrenging is wat te zwaar, ik denk dus het laatste :)

Helaas is bij mij de motor weer losgekomen :( dus ik moet hem weer opnieuw plaatsen... de secondenlijm die ik normaal gebruik om zo'n maxon te fixeren is nooit een probleem geweest, maar bij dit ding... pfff... misschien moet ik wat anders zoeken.

Bij mij komt de decoder precies in het dak... dus daar kan ik niets kwijt qua lood. Maar als ik het goed heb gemeten zit er nog 2.5 a 3mm ruimte boven de motor en de bovenkant van de motorhuif. Daar kan wel wat lood in.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door FidOo »

Misschien een andere decoder proberen Kees, de Kuhn N45 staat niet bekend om de beste kruip-eigenschappen. Een tran 76z 77L ofzo zal misschien zelfs een stuk beter zijn.

Kijk maar eens naar deze kof die met een moderne motor (die uit de Hornby/lemke wiebe Köf) en een tran 76z op fabrieksinstelling rijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=Hac8-0PZ7YY (PS let even niet op de geweldige kwaliteit van het filmpje)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Jaaa dát is kruipen :)

Ja die N45 kan het wel hoor, ligt een beetje aan de combi decoder/motor. Met andere maxon's die ik heb kruipt ie wel netjes. Ik ga eens een andere decoder proberen.
Wat ik wel fraai vind aan de N45 is de mogelijkheid tot een mooi zwaailicht, niet domweg knipperen, maar het licht zwelt aan- en af. Dat heb ik nog geen andere decoder zien doen?

*edit* ik heb hier nog een Tran DCX51-Plux12 liggen. Die hang ik er wel even aan... eens kijken of dat mooier rijd, en kan ik meteen Tran's zwaailicht proberen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door 3dbuildr »

Qua lijm zou ik het eens met ouderwetse bison-kit of met dikke 2 componenten-lijm van de bison-kit proberen? Die zijn wat minder star in de lijmverbinding en zorgen mss voor een wat soepelere overbrenging?

Ik zal van het weekend eens kijken of die van mij kan kruipen als de Köf ;)

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door nspoorkees »

Met de tran kan ie inderdaad heel mooi langzaam kruipen! Dat is wel fraai. Helaas is het geheel zo nog wat te licht, dus hij stopt er vaak mee... moet je hem weer een zetje geven.

Ik krijg de motor nu niet meer goed op de tandwielen na de laatste keer dat ie los kwam; de ene kant op rijd ie perfect, de andere kant ratelt het. Op gezicht zitten beide wormen op gelijke afstand van de tandwielen... wordt er nu een beetje moedeloos van.


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: 3D/RM: NS Sik 200/300 Locomotor

Bericht door Dompie »

Overigens de decoder die in de Minitrix Köf zit (deze dus), kan je ook gebruiken en wordt her en der verkocht. Is wel voor een 6V motor. Maar kruipen lukt dan uitstekend vooral met de nieuwste D&H firmware erin. Hier heb je nog wat detail info over de DH06A.

Groetjes
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Plaats reactie