Schwarzwald
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Schwartzwald opbouw na verhuizing
Hoi Brendo,
Jij ook de allerbeste wensen voor 2016. Goed bezig met jouw geluidsdemping en de wissel aandrijvingen. Leuk dat je weer wat post, werd een beetje stil rond Schwartzwald
Zie op jouw foto's een Fleischmann Engelse wissel, mag ik vragen hoe deze wissel in de praktijk voldoet met oog op betrouwbaarheid van schakelen en stroomgeleiding voor de locomotieven?
Alvast bedankt,
Groet,
Hans
Jij ook de allerbeste wensen voor 2016. Goed bezig met jouw geluidsdemping en de wissel aandrijvingen. Leuk dat je weer wat post, werd een beetje stil rond Schwartzwald
Zie op jouw foto's een Fleischmann Engelse wissel, mag ik vragen hoe deze wissel in de praktijk voldoet met oog op betrouwbaarheid van schakelen en stroomgeleiding voor de locomotieven?
Alvast bedankt,
Groet,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
@Adriaan:
De aandrijvingen doen het prima na het omdraaien, ook na herhaaldelijk testen. Ik heb wel de spoeltjes iets aangepast voor het digitaal schakelen ervan.
Er zit binnenin een dun metalen stripje (alleen nodig bij de klassieke trafo) die niet nodig is bij digitaal aansturen. Dit vergroot wel de betrouwbaarheid voor het schakelen ervan. Op de website van N-project kun je er alles over lezen hoe en wat te doen.
@Hans:
Deze wissels hebben een prima geleiding mits je er niet teveel "rotzooi" opsmeert voor het verouderen en roesten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Gedoseerd aanbrengen en goed uitkijken bij de wisseltongen is mijn advies. Daarbij heb ik aan de wissel, voor de zekerheid, extra aansluitingen gesoldeerd voor de voeding. Voorheen had ik dit niet en dan gebeurde het nog wel eens dat in een wisselstraat locomotieven, met name kleine, niet willen kruipen of zelfs stilstaan.
En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!
Bij mij werkt dit laatste als een trein!
Groet Bren
De aandrijvingen doen het prima na het omdraaien, ook na herhaaldelijk testen. Ik heb wel de spoeltjes iets aangepast voor het digitaal schakelen ervan.
Er zit binnenin een dun metalen stripje (alleen nodig bij de klassieke trafo) die niet nodig is bij digitaal aansturen. Dit vergroot wel de betrouwbaarheid voor het schakelen ervan. Op de website van N-project kun je er alles over lezen hoe en wat te doen.
@Hans:
Deze wissels hebben een prima geleiding mits je er niet teveel "rotzooi" opsmeert voor het verouderen en roesten. Tenminste, dat is mijn ervaring. Gedoseerd aanbrengen en goed uitkijken bij de wisseltongen is mijn advies. Daarbij heb ik aan de wissel, voor de zekerheid, extra aansluitingen gesoldeerd voor de voeding. Voorheen had ik dit niet en dan gebeurde het nog wel eens dat in een wisselstraat locomotieven, met name kleine, niet willen kruipen of zelfs stilstaan.
En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!
Bij mij werkt dit laatste als een trein!
Groet Bren
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Hallo Bren,
Dat Schwartzwald revisited gaat er weer goed uitzien. NB dat ATF is die versnellingsbakvloeistof toch? Ik lees daar zoveel goede ervaringen over, ik ga het ook maar kopen. Specifiek merk gebruikt?
Dat Schwartzwald revisited gaat er weer goed uitzien. NB dat ATF is die versnellingsbakvloeistof toch? Ik lees daar zoveel goede ervaringen over, ik ga het ook maar kopen. Specifiek merk gebruikt?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Hallo Harrie,
Het is inderdaad ATF olie wat garages gebruiken voor versnellingsbakken. Ik zou het niet kopen maar vragen bij je lokale dealer of garage. Je hebt namelijk zo weinig nodig dat je aan een vingerhoedje vol jaren vooruit kunt.
Groet Bren
Het is inderdaad ATF olie wat garages gebruiken voor versnellingsbakken. Ik zou het niet kopen maar vragen bij je lokale dealer of garage. Je hebt namelijk zo weinig nodig dat je aan een vingerhoedje vol jaren vooruit kunt.
Groet Bren
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Hallo Bren,brendo schreef:En als laatste tip........ATF geprobeerd and this is amazing! (zie diverse forums en internet) Maar let wel op: wel met beleid en zeker niet teveel! 1 druppeltje op een wattenstaafje, ca. 2cm poetsen, is voldoende voor ca. 8 meter!
Bij mij werkt dit laatste als een trein!
Groet Bren
Hoe bedoel je dat met ca. 2 cm poetsen en dat dat dan voldoende is voor 8 meter?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Hoi Martin,
Druppel op een wattenstaafje en vervolgens op een stukje rail van ca. 2 cm aanbrengen. Ik bedoel met poetsen dat je het staafje enkele keren, heen en weer, over de rails veegt zodat er iets olie achterblijft. Het blijft een bizar verhaal om met olie op de baan te smeren maar het werkt echt!
Groet Bren
Druppel op een wattenstaafje en vervolgens op een stukje rail van ca. 2 cm aanbrengen. Ik bedoel met poetsen dat je het staafje enkele keren, heen en weer, over de rails veegt zodat er iets olie achterblijft. Het blijft een bizar verhaal om met olie op de baan te smeren maar het werkt echt!
Groet Bren
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
- Locatie: Ermelo
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Erg mooi dit. Ik ga zeker volgen!!
Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Hallo Martin,
Ik gebruik het nu een dik jaar en het is geweldig spul.
De loks maken ook beter contact overigens.
mvrgr Bob
Ik gebruik het nu een dik jaar en het is geweldig spul.
De loks maken ook beter contact overigens.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Ja geweldig spul Bob!
Ben eigenlijk wel benieuwd wie hier op het forum ook ATF gebruikt en wat hun ervaringen is......
Wij zijn er in ieder geval blij mee!
Groet Bren
Ben eigenlijk wel benieuwd wie hier op het forum ook ATF gebruikt en wat hun ervaringen is......
Wij zijn er in ieder geval blij mee!
Groet Bren
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Ik heb een dubbelspoor.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.
Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.
Goeie groet van een heer.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.
Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.
Goeie groet van een heer.
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Hallo,
Ik gebruik het nu zo`n vier maanden en heb afgelopen week de boel weer eens laten rijden , na een aantal weken stilstand en het reed als vanouds.
dus ik ben er zeer tevreden over .
Gr Jan
Ik gebruik het nu zo`n vier maanden en heb afgelopen week de boel weer eens laten rijden , na een aantal weken stilstand en het reed als vanouds.
dus ik ben er zeer tevreden over .
Gr Jan
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Gebruikservaring ATF.
Op blokken waar de treinen al goed reden, geen verschil, lijkt me logisch.
Op plekken, bepaalde wisselstraat waar oude wissels liggen, die problemen gaven, ATF gebruikt, verbeterde geleiding.
Oude loks die problemen hebben met rijden, schoongemaakt en de metalen stukken behandeld met Atf heeft een positiever resultaat dan loks die ik zonder Atf heb schoongemaakt.
Ik ben positief over Atf!!!
Met vriendelijke groet,
Mark
Op blokken waar de treinen al goed reden, geen verschil, lijkt me logisch.
Op plekken, bepaalde wisselstraat waar oude wissels liggen, die problemen gaven, ATF gebruikt, verbeterde geleiding.
Oude loks die problemen hebben met rijden, schoongemaakt en de metalen stukken behandeld met Atf heeft een positiever resultaat dan loks die ik zonder Atf heb schoongemaakt.
Ik ben positief over Atf!!!
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
ATF. Dat had ik tien jaar geleden moeten ontdekken. Ik rijd hier met lange goederentreinen, die af en toe heel langzaam moeten optrekken. De lampjes knipperen nog niet eens nadat ik het heb gebruikt. Dankzij de vele assen is het spulletje ook snel verspreid over de hele baan. In het begin op de 'natte' stukjes wil de boel nog wel eens een beetje slippen, maar na een kwartiertje is het over. Dus nu is het 'baan aan-rijden maar'. Heerlijk!
Jeroen
Jeroen
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4944
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Ik kan niet anders dan inmiddels de woorden van Jeroen kracht bij zetten. Ook bij mij is de gum al 6 maanden niet aangeraakt en is het iedere keer starten-lopen met de modelbaan!!!!
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Hallo allen,
Zoals ik al eerder heb aangegeven gebruik ik ook al lang ATF.
Ik heb echter wel een vraag die me interesseert: hoe vaak gebruiken jullie ATF (1x per maand 1x per jaar ?)
Lijkt me leuk om te weten.
Zelf gebruik ik het z'n 1x per 2 maanden ca. 8 druppels op 4 verschillende plaatsten (= per plaats 2 druppels {links en rechts dus 1 druppel} op mijn baan.
mvrgr Bob
Zoals ik al eerder heb aangegeven gebruik ik ook al lang ATF.
Ik heb echter wel een vraag die me interesseert: hoe vaak gebruiken jullie ATF (1x per maand 1x per jaar ?)
Lijkt me leuk om te weten.
Zelf gebruik ik het z'n 1x per 2 maanden ca. 8 druppels op 4 verschillende plaatsten (= per plaats 2 druppels {links en rechts dus 1 druppel} op mijn baan.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Wat ik mij afvraag, maken jullie de baan tussentijds nog schoon? Rijden er eventueel schoonmaakwagons rond?
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Soms maak ik een heel klein beetje schoon op bepaalde plekken, en dat is dan wat zwarte tjak op wissels die ik verwijder. Laatst had ik effe de polijstwagen meegestuurd met een sleepje. En daarna weer wat verse ATF op de baan. De boel rijdt écht soepeler dankzij de ATF. Ohja, en ik doe de ATF er om de 2 mnd op zo'n beetje. Als ik merk dat er wat lampjes gaan knipperen, hoppa kleeeiin beetje ATF (wattenstaafje in de ATF dopen, 'uitknijpen' en dan 2 cm spoorstaaf aan beide kanten aanraken) Om de paar meter. In mijn geval vóór het wisselstraatje van het station, en aan de bovenkant en onderkant van de spiraal bij de inrit en uitrit.
Beetje experimenteren, maar.... (en ik bespaar je hiermee 45 pagina's wellesnietesechtwelechtniejonguhmitropaheerschtenjijsnapterniksvan-gebakkelei van 'de buren')....doe het extreem spaarzaam. Aantippen, niet insmeren. Dat werk.
Succes!
J.
Beetje experimenteren, maar.... (en ik bespaar je hiermee 45 pagina's wellesnietesechtwelechtniejonguhmitropaheerschtenjijsnapterniksvan-gebakkelei van 'de buren')....doe het extreem spaarzaam. Aantippen, niet insmeren. Dat werk.
Succes!
J.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Schwarzwald opbouw na verhuizing
Beste Adriaan,Adriaan schreef:Ik heb een dubbelspoor.
Op één baan ATF gedaan.
Resultaat: absoluut geen verbetering.
De locs reden al heel goed, maar je hebt goed, beter en best.
Dus het flesje ATF blijft dicht.
Ik vraag me ook af of het op den duur geen vervuiling aantrekt.
Ik hoef geen discussie hierover hoor.
Dit is mijn ervaring en daar zult u het mee moeten doen.
Ik vraag mij af of ze dat spul ook op modelspoorclubs gebruiken, dat zijn dé experts.
Goeie groet van een heer.
Heel jammer dat het bij jou niet werkt, vreemd want je leest alleen maar positieve berichten over ATF.
Zelf kan ik dit ook onderschrijven, het werkt gewoon. Met die vervuiling aantrekken heb ik niet zo veel gemerkt, wel toen ik vroeger lekker zat te gummen met een railreinigingsgum, ja toen kreeg je heel fijne krasjes boven op de railstaaf....
Waar ik graag nog op wilde reageren is jouw stelling dat modelspoorclubs de experts zijn...
Nou Adriaan ik kan je vertellen hoe vaak ik in Nederland, maar ook in Keulen en Stuttgart op beurzen heb staan kijken naar modulenbanen met gekromde tenen. Vooral in ons landje kunnen ze er vaak wat van, een 1200 in knalgeel in een Alpenlandschap tijdperk III, treinsamenstelling die kant nog wal raken en allerlei tijdperken door elkaar gebruiken. Let wel, ieder zijn ding maar je doet heel wat mensen hier op het forum met prachtige modelbanen te kort door te zeggen dat alleen modelclubs de echte experts zijn.....
Hoop dat je toch dat ATF flesje eens open maakt!
Groet,
Hans.
Laatst gewijzigd door epocheales denken op 06 jan 2016 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Waar koop je dat spul? Of even bedelen bij je garage?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Ik heb gewoon even bij mijn garage een beetje geregeld.
want als je een liter fles koopt kun je daar wel jaren mee voort .
Gr jan
want als je een liter fles koopt kun je daar wel jaren mee voort .
Gr jan
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Bij de garage te krijgen.
Ik dacht zo: de model clubs zullen het weten, zij rijden veel over de rails, nietwaar?
En treinsamenstellingen hebben niets te maken met het gebruik van ATF.
Of zou je een sublieme samenstelling krijgen als je wat over het rijdend materieel spuit.
En ik doe niemand te kort hoor.
Mijn baantje gum ik en af en toe, en er rijdt een wagon met een gum eronder.
Ook af en toe.
En stofzuigen hè. Veel stof zuigen.
Het spul rijdt prima.
Dan heeft ATF geen zin als eerder gesteld.
Maaruh, niemand last van ongeregeldheden op de rails met gebruik van ATF?
Ik kan me zo voorstellen dat er op het film laagje wat stof blijft hangen.
Mijn pot blijft dicht.
Groetjes.
Ik dacht zo: de model clubs zullen het weten, zij rijden veel over de rails, nietwaar?
En treinsamenstellingen hebben niets te maken met het gebruik van ATF.
Of zou je een sublieme samenstelling krijgen als je wat over het rijdend materieel spuit.
En ik doe niemand te kort hoor.
Mijn baantje gum ik en af en toe, en er rijdt een wagon met een gum eronder.
Ook af en toe.
En stofzuigen hè. Veel stof zuigen.
Het spul rijdt prima.
Dan heeft ATF geen zin als eerder gesteld.
Maaruh, niemand last van ongeregeldheden op de rails met gebruik van ATF?
Ik kan me zo voorstellen dat er op het film laagje wat stof blijft hangen.
Mijn pot blijft dicht.
Groetjes.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Hoi Adriaan,
Sorry, had je verkeerd begrepen, je doelde alleen op ATF met modelspoor clubs.
Met dat gummen moet je toch een beetje voorzichtig zijn, mits het roco/Fleischmann gum betreft,
wat vrij grof is. Er zijn ook gum soorten die wat "gladder" zijn, waar je iets vaker over 1 plek moet gummen, maar die je railstaaf niet beschadigen.
Zelf werk ik buiten ATF nog met de beide Lux-reinigingswagens stofzuigen/poetsen, geweldige dingen,
niet goedkoop helaas.
Kan niet merken door gebruik van ATF dat het stof e.d. aantrekt. Wel hoor ik het materieel soepeler door wissels en kruisingen rijden en weinig tot geen problemen meer met wissels met geisoleerd hartstuk.
Probeer anders ATF eens op een proefbaantje uit, bevalt het niet kan je de pot definitief dicht houden
Groet,
Hans.
Sorry, had je verkeerd begrepen, je doelde alleen op ATF met modelspoor clubs.
Met dat gummen moet je toch een beetje voorzichtig zijn, mits het roco/Fleischmann gum betreft,
wat vrij grof is. Er zijn ook gum soorten die wat "gladder" zijn, waar je iets vaker over 1 plek moet gummen, maar die je railstaaf niet beschadigen.
Zelf werk ik buiten ATF nog met de beide Lux-reinigingswagens stofzuigen/poetsen, geweldige dingen,
niet goedkoop helaas.
Kan niet merken door gebruik van ATF dat het stof e.d. aantrekt. Wel hoor ik het materieel soepeler door wissels en kruisingen rijden en weinig tot geen problemen meer met wissels met geisoleerd hartstuk.
Probeer anders ATF eens op een proefbaantje uit, bevalt het niet kan je de pot definitief dicht houden
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Net bij Eurami een busje meegenomen. Kostte een tientje.Waar koop je dat spul? Of even bedelen bij je garage?
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Pak FF een leeg potje creme......van de vrouw in huis. Maak t FF schoon, en ga even naar de garage en vraag daar voor wat ATF. Datzelfde gevoel van schaamte-als-clown-zijnde wanneer je naar de Gamma gaat voor wat zaagsel .
@Señor Adriaan,
Nee, ik weet niet of het vuil aantrekt. Minuscuul wellicht. Als ik met mijn vingers of wat dan ook over de ATF-rail wrijf krijg ik wel een mooie zwarte streep terug. Maar dat was zonder ATF ook al het geval. Ik denk dat dat het geleidende laagje is. Zeker weten doe ik dat niet, en het boeit me ook niet eigenlijk. De treinen rijden beter, minder schokkerig, kruipen mooier, en......rijden potdorie nog beter door de spiraal ook in de klim (!). Dat laatste verbaast me echt. Ik krijg een slippende lok op een gegeven moment (rijdt al maanden met dezelfde sleep probleemloos). Ik poets dus maar wat. Slippen blijft. Nou, ATF over de baan uitgereden en....hoppa!
Maarre, als ik nooit last had van slecht rijdende treinen had ik het er ook niet over gedaan natuurlijk. Maar ik heb eigenlijk al afscheid genomen van de railgum, bij wijze van spreken .
J.
@Señor Adriaan,
Nee, ik weet niet of het vuil aantrekt. Minuscuul wellicht. Als ik met mijn vingers of wat dan ook over de ATF-rail wrijf krijg ik wel een mooie zwarte streep terug. Maar dat was zonder ATF ook al het geval. Ik denk dat dat het geleidende laagje is. Zeker weten doe ik dat niet, en het boeit me ook niet eigenlijk. De treinen rijden beter, minder schokkerig, kruipen mooier, en......rijden potdorie nog beter door de spiraal ook in de klim (!). Dat laatste verbaast me echt. Ik krijg een slippende lok op een gegeven moment (rijdt al maanden met dezelfde sleep probleemloos). Ik poets dus maar wat. Slippen blijft. Nou, ATF over de baan uitgereden en....hoppa!
Maarre, als ik nooit last had van slecht rijdende treinen had ik het er ook niet over gedaan natuurlijk. Maar ik heb eigenlijk al afscheid genomen van de railgum, bij wijze van spreken .
J.
Re: Schwarzwald en gebruik ATF
Beste N-ers,
Mooie reacties heeft dit opgeleverd en eigenlijk alleen maar positief!
Alle twijfel bij het gebruik van ATF is denk ik hierbij wel weggenomen..... (er zullen altijd uitzonderingen zijn )
Mijn nieuwe station zit nu ook in de ATF en de treinen kruipen over de wissels, en ja, zelfs Engelse wissels.
Groet Bren
Mooie reacties heeft dit opgeleverd en eigenlijk alleen maar positief!
Alle twijfel bij het gebruik van ATF is denk ik hierbij wel weggenomen..... (er zullen altijd uitzonderingen zijn )
Mijn nieuwe station zit nu ook in de ATF en de treinen kruipen over de wissels, en ja, zelfs Engelse wissels.
Groet Bren