NS1500
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
NS1500
Vorig jaar ben ik begonnen met het ontwerpen van een NS1500 kap. In dit topic wil ik de voortgang van dit DHZ projectje met jullie delen.
Recentelijk heb ik de kap bij ShapeWays laten printen. https://www.shapeways.com/product/H5EKV ... d=70211878
ShapeWays kent twee kwaliteiten bij het printen in Fine Detail Plastic, namelijk 'Smooth' - en 'Smoothest' finish.
Omdat het voor mij destijds een prototype was, koos ik voor 'Smooth'. Dit betekent wel dat je meer werk hebt aan het schuren en wegwerken van de printlayers. Dat is nog wel een kwaliteitsdingetje bij ShapeWays, vind ik. Een volgend exemplaar zal ik dus zeker als 'Smoothest' laten printen.
Als je een kap van ShapeWays ontvangt, is het belangrijk om deze eerst grondig te ontvetten. Ik laat het model daarvoor altijd een half uurtje in een potje wasbenzine staan. Vervolgens dep ik het droog en spuit 'm nog eens goed in de Dasty ontvetter (verkrijgbaar bij de Wibra) en spoel het af met lauw water.
Daarna schuur ik het model dan wat op met dunne strookjes schuurpapier korrel 800 en 1000. Dan nogmaals ontvetten kan geen kwaad, want vaak blijkt het materiaal nog wat restwax na te zweten. Een glasvezelpen gebruik ik zo min mogelijk. Wel kras ik de grondverf op de details hier en daar wat verder uit met wat tweedehands tandartsgereedschap. Dit om het model 'scherp' te houden.
Het eerste laagje grondverf (grijs van de Action) wordt dun opgebracht. Door dit licht op te schuren, zie je goed waar de laatste oneffenheden zitten.
Tussentijds nog één keertje ontvetten en na de tweede laag grondverf ziet het er dan zo uit:
Recentelijk heb ik de kap bij ShapeWays laten printen. https://www.shapeways.com/product/H5EKV ... d=70211878
ShapeWays kent twee kwaliteiten bij het printen in Fine Detail Plastic, namelijk 'Smooth' - en 'Smoothest' finish.
Omdat het voor mij destijds een prototype was, koos ik voor 'Smooth'. Dit betekent wel dat je meer werk hebt aan het schuren en wegwerken van de printlayers. Dat is nog wel een kwaliteitsdingetje bij ShapeWays, vind ik. Een volgend exemplaar zal ik dus zeker als 'Smoothest' laten printen.
Als je een kap van ShapeWays ontvangt, is het belangrijk om deze eerst grondig te ontvetten. Ik laat het model daarvoor altijd een half uurtje in een potje wasbenzine staan. Vervolgens dep ik het droog en spuit 'm nog eens goed in de Dasty ontvetter (verkrijgbaar bij de Wibra) en spoel het af met lauw water.
Daarna schuur ik het model dan wat op met dunne strookjes schuurpapier korrel 800 en 1000. Dan nogmaals ontvetten kan geen kwaad, want vaak blijkt het materiaal nog wat restwax na te zweten. Een glasvezelpen gebruik ik zo min mogelijk. Wel kras ik de grondverf op de details hier en daar wat verder uit met wat tweedehands tandartsgereedschap. Dit om het model 'scherp' te houden.
Het eerste laagje grondverf (grijs van de Action) wordt dun opgebracht. Door dit licht op te schuren, zie je goed waar de laatste oneffenheden zitten.
Tussentijds nog één keertje ontvetten en na de tweede laag grondverf ziet het er dan zo uit:
Re: NS1500
Ziet er voor smooth toch al heel netjes uit. Dank voor dit stappenplan, zal voor velen een hulpmiddel worden.
Benieuwd naar het vervolg.
Benieuwd naar het vervolg.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: NS1500
Heb je een foto van het onbewerkte model? Ik heb nog nooit wat bij Shapeways besteld, dus ben stiekem wel benieuwd hoe dat er dan uit ziet in smooth.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
Nee, sorry.
Een foto van een onbewerkte kap heb ik niet. Ik ben destijds meteen begonnen met de afwerking.
Bij een volgende aflevering van ShapeWays zal ik er aan denken.
Groeten,
Pieter
Een foto van een onbewerkte kap heb ik niet. Ik ben destijds meteen begonnen met de afwerking.
Bij een volgende aflevering van ShapeWays zal ik er aan denken.
Groeten,
Pieter
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: NS1500
Ik zag in een ander draadje van jou een kapje rechtstreeks van Shapeways, dus ik ben weer bij
Ik zal toch maar eens een kapje printen voor de leuk. Weer eens wat anders.
Ik zal toch maar eens een kapje printen voor de leuk. Weer eens wat anders.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
De kwaliteit van SW is enigszins vergelijkbaar met jouw prints. Alleen viel het mij op dat de achterkanten van jouw ontwerpen een mindere detaillering hebben. Bij SW is dit instelbaar, maar doorgaans is dit de onderkant van je ontwerp.
Ze keuren een ontwerp wel snel af als je de onderdelen dunner dan 0,3 mm modelleert.
Ze keuren een ontwerp wel snel af als je de onderdelen dunner dan 0,3 mm modelleert.
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
Re: NS1500
Klopt. Ik moet een kant kiezen om de supports aan te hangen en bij voertuigen met een groot horizontaal oppervlak kan je ze niet horizontaal printen. Daarom gaan de supports veelal, niet bij alle modellen, aan de achterkant, dat gaat dan licht ten koste van details daar. Dat is het nadeel van 3D printen met resin. Dat niet hebben kan ook, dan moet je met SLS printers gaan werken maar dan kan je de prijs van de modellen x2 doen. Die printers zijn schreeuwend duur, terwijl de manier van printen met korrels toch ook niet optimaal is. Ik heb een aantal Messerschmidt’s bij SW weg en ik moet zeggen dat je die korrels toch blijft zien. Nu ik het zo zeg is dit volgens mij smooth en niet ultra dus heb ik dat al wel eens gezien.
Een kapje van een loc kan je dus inderdaad platter printen en de supports aan de onderkant doen. Dat doe ik hier ook met mijn BP41 pantsertrein.
0.3mm is inderdaad wel het minimum, kleiner haal ik hier ook niet.
Een kapje van een loc kan je dus inderdaad platter printen en de supports aan de onderkant doen. Dat doe ik hier ook met mijn BP41 pantsertrein.
0.3mm is inderdaad wel het minimum, kleiner haal ik hier ook niet.
Laatst gewijzigd door Panzer-Shop op 07 apr 2019 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS1500
Kevin,
Ik denk dat we een aantal verschillende SW materialen door elkaar halen. Pieter print in fine detail plastic (vroeger bekend als FUD en FXD) wat een acryl resin is. Je ziet hier geen korrels maar printlijnen.
Als je bij jouw modellen korrels ziet denk ik dat je laat printen in versatile plastic (vroeger heette dat WSF), dat zijn nylon korrels die aan elkaar gesinterd worden. Die kun je ook laten polijsten waardoor het oppervlak gladder wordt.
Beide technieken maken geen gebruik van supports. Voor N-spoor gebruik ikzelf het liefst fine detail plastic "smoothest".
Allebei goed bezig!
Fred
Ik denk dat we een aantal verschillende SW materialen door elkaar halen. Pieter print in fine detail plastic (vroeger bekend als FUD en FXD) wat een acryl resin is. Je ziet hier geen korrels maar printlijnen.
Als je bij jouw modellen korrels ziet denk ik dat je laat printen in versatile plastic (vroeger heette dat WSF), dat zijn nylon korrels die aan elkaar gesinterd worden. Die kun je ook laten polijsten waardoor het oppervlak gladder wordt.
Beide technieken maken geen gebruik van supports. Voor N-spoor gebruik ikzelf het liefst fine detail plastic "smoothest".
Allebei goed bezig!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS1500
Gaaf hoor
Ben een beetje terug de hobby aan het oppakken na jaren stilstand. 3D printen geeft een mooie aanvulling en nieuwe mogelijkheden voor modellen.
Een draadje om te volgen
groetjes, Fenna
Ben een beetje terug de hobby aan het oppakken na jaren stilstand. 3D printen geeft een mooie aanvulling en nieuwe mogelijkheden voor modellen.
Een draadje om te volgen
groetjes, Fenna
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
Sinds vorige week beschik ik over een Harder & Steenbeck Evolution airbrush. Een enorm verschil t.o.v. mijn oude Badger.
De NS1500 kap is nu gespoten in de kleuren geel en grijs. De zijroosters zijn voorzien van een zwarte wash van Vallejo. De frontlichten ga ik nog wat verder bijtippen met grijze verf. Volgende week gaan dan de dakdetails, handrelingen en buffers er op. De transfers liggen ook al klaar. Voor de donor ben ik van plan om met een klokankermotortje van de Tramfabriek.nl te gaan experimenteren.
De NS1500 kap is nu gespoten in de kleuren geel en grijs. De zijroosters zijn voorzien van een zwarte wash van Vallejo. De frontlichten ga ik nog wat verder bijtippen met grijze verf. Volgende week gaan dan de dakdetails, handrelingen en buffers er op. De transfers liggen ook al klaar. Voor de donor ben ik van plan om met een klokankermotortje van de Tramfabriek.nl te gaan experimenteren.
Re: NS1500
Dat ziet er goed uit Pieter!
Misschien nog een kleine tip.
Zelf heb ik een kap schaal 1:160 liggen. Deze is erg smal. Ik zit nog op mijn bestelde PIKO 1200 donor te wachten voor deze ombouw.
Voor dakonderdelen (pantograaf schakelaar) heb ik het volgende gevonden:
PIKO dakonderdelen
Misschien nog een kleine tip.
Zelf heb ik een kap schaal 1:160 liggen. Deze is erg smal. Ik zit nog op mijn bestelde PIKO 1200 donor te wachten voor deze ombouw.
Voor dakonderdelen (pantograaf schakelaar) heb ik het volgende gevonden:
PIKO dakonderdelen
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
Hallo Mike,
Ben erg benieuwd of een Piko1200 donor een veel betere oplossing vormt. In ieder geval heb je elektrisch gezien een perfecte basis.
Laat me nog anders de afmetingen weten, dan kan ik kijken of we de NS1500 kap kunnen optimaliseren voor een Piko.
De losse dakonderdelen zijn wellicht geen verkeerd idee. Ik kan ze eventueel als losse onderdelen meeprinten, maar ik denk dat de detaillering van de Piko-onderdelen vooralsnog mooier is.
Ben erg benieuwd of een Piko1200 donor een veel betere oplossing vormt. In ieder geval heb je elektrisch gezien een perfecte basis.
Laat me nog anders de afmetingen weten, dan kan ik kijken of we de NS1500 kap kunnen optimaliseren voor een Piko.
De losse dakonderdelen zijn wellicht geen verkeerd idee. Ik kan ze eventueel als losse onderdelen meeprinten, maar ik denk dat de detaillering van de Piko-onderdelen vooralsnog mooier is.
Re: NS1500
Als ik de 1200 binnen heb en deze uit elkaar geplukt hebt, zal ik je de maten doorgeven. Voor mijn 3d kap zal ik deze nog wel wat af moeten vlakken. Dit zal wel van invloed zijn bij de veertjes van de draaistellen. Best kans dat deze donor perfect in jouw kap past.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: NS1500
Hallo Pieter,
ik ben momenteel jouw versie van de 1500 aan het bouwen. Ik was eigenlijk benieuwd naar jouw verdere ervaringen en het uiteindelijke eindresultaat. Ik ben benieuwd of je eens een update kan geven van de laatste stand van zaken.
ik ben momenteel jouw versie van de 1500 aan het bouwen. Ik was eigenlijk benieuwd naar jouw verdere ervaringen en het uiteindelijke eindresultaat. Ik ben benieuwd of je eens een update kan geven van de laatste stand van zaken.
DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Mijn baan & collectie
Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
De NS1500 kap is nu helemaal gereed. Het leidingwerk van 0,3 mm messing zit op z'n plaats en de decals zijn ook aangebracht.
Onlangs heb ik de afmetingen van de donor (Fleischmann BR103) aangepast, zodat de kap er netjes overheen past. Dat betekende dat het chassis wat ingekort moest worden. Ook is dit chassis zo'n 1,5 mm smaller gemaakt. Normaal zou dan de Fleischmann motor net niet meer passen, maar ik ga hier een veel kleiner klokanker motortje van Sven (Tramfabriek) inbouwen.
De donor is nog eigenlijk iets te hoog, dus daar moet nog wat nabewerking op volgen. Ik denk dat een lichte afronding al voldoende is. De draaistellen zitten al wel netjes op z'n plaats. Deze draaistellen ga ik nog aanpassen, zodra ik binnenkort m'n eigen Elegoo resin printer in huis heb. Prototypes ontwikkelen op basis van ShapeWays printjes is namelijk best een dure aangelegenheid.
Onlangs heb ik de afmetingen van de donor (Fleischmann BR103) aangepast, zodat de kap er netjes overheen past. Dat betekende dat het chassis wat ingekort moest worden. Ook is dit chassis zo'n 1,5 mm smaller gemaakt. Normaal zou dan de Fleischmann motor net niet meer passen, maar ik ga hier een veel kleiner klokanker motortje van Sven (Tramfabriek) inbouwen.
De donor is nog eigenlijk iets te hoog, dus daar moet nog wat nabewerking op volgen. Ik denk dat een lichte afronding al voldoende is. De draaistellen zitten al wel netjes op z'n plaats. Deze draaistellen ga ik nog aanpassen, zodra ik binnenkort m'n eigen Elegoo resin printer in huis heb. Prototypes ontwikkelen op basis van ShapeWays printjes is namelijk best een dure aangelegenheid.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
Eigenlijk staat hij nog iets te hoog op z'n pootjes. De opvolgende versie van de kap, die uit m'n eigen printer gaat komen, heb ik daarom meteen maar 0,5 mm verhoogd. Verder wil ik nog kijken naar de beschikbare ruimte voor een Peho koppeling. Dan kan ik de draaistellen aan de voorzijde meteen rigoreus inkorten.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
Het ontwerp van de NS1500 is onlangs aangepast. De cabines en de motorruimte worden nu separaat geprint, zodat het veel eenvoudiger wordt om lichtgeleiders en ramen aan te brengen. Als verdere ontwikkeling wordt er nog gewerkt aan correcte draaistellen voor deze lok.
Re: NS1500
Gaaf Pieter,
Is de detaillering ook fijner geworden t.o.v. de Sjeepwais print?
Mvg,
Ad
Is de detaillering ook fijner geworden t.o.v. de Sjeepwais print?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500
Hallo Ad,
Nu ik de fijne kneepjes van het 3D printen meer onder de knie krijg, worden de details ook steeds beter. De details zijn zonder meer fijner dan de producten van Shapeways. Dat komt vooral doordat ik meer kleine details kan aanbrengen, die bij Shapeways doorgaans niet door de keuring komen vanwege een mogelijk breukrisico. Kleiner dan 0,3 mm maakt ze nerveus in Eindhoven.
Het zou allemaal nog fijner kunnen met de volgende generatie (8K) printers, maar ik denk dat je dat bijna niet meer ziet. Zeker als je er nog een verflaag op aanbrengt.
Nu ik de fijne kneepjes van het 3D printen meer onder de knie krijg, worden de details ook steeds beter. De details zijn zonder meer fijner dan de producten van Shapeways. Dat komt vooral doordat ik meer kleine details kan aanbrengen, die bij Shapeways doorgaans niet door de keuring komen vanwege een mogelijk breukrisico. Kleiner dan 0,3 mm maakt ze nerveus in Eindhoven.
Het zou allemaal nog fijner kunnen met de volgende generatie (8K) printers, maar ik denk dat je dat bijna niet meer ziet. Zeker als je er nog een verflaag op aanbrengt.
Re: NS1500
Hoi Pjotr Pieter, ik weet niet of je deze https://www.flickr.com/photos/144381574 ... 0302398293 fotoserie al zoekende op het internet al bent tegen gekomen want het bied een schat aan details van de draaistellen. Als je z'n fotostream opent en wat naar beneden scrolt kom je ook foto's tegen van zijn EM2 projecten in messing.
Aan de hand van zijn fotoserie ben ik ook verder gekomen met mijn NS 1500 in Train Simulator classic.
en voor de duidelijkheid even zonder wielen en motoren
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Aan de hand van zijn fotoserie ben ik ook verder gekomen met mijn NS 1500 in Train Simulator classic.
en voor de duidelijkheid even zonder wielen en motoren
Ik hoop dat je er wat aan hebt.