Rails schoonmaken

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
wdevaal
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2022 09:53
Locatie: Eindhoven

Rails schoonmaken

Bericht door wdevaal »

In een ander topic heb ik geschreven dat ik opnieuw ga beginnen een modelbaan op te zetten, veel rand apparatuur heb ik inmiddels al nieuw gekocht zoals een Marklin CS3, terugmeldt- en wissel-decoderders plus twee treinen startsets van Minitrix. Maar rails en wissels moet ik nog veel hebben en ben nu bezig deze via allerlei wegen deze tweede hands te kopen en ik heb er inmiddels al veel gekocht soms voor een kwart van de nieuwprijs. Natuurlijk wil ik deze rail en wissels eerst goed schoonmaken en ik vraag me af hoe jullie dat doen, ik zelf zit te denken om ze in een ultrasoon bakje te doen en ze zo proberen te reinigen, zou dat een optie zijn.

Groetjes Willy...


Spoor N voornamelijk Minitrix, besturing middels Marklin CS3 Station, Software: iTrain Plus, AnyRail, Marklin CS3. Auteur Stationsomroeper en TrainBase.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Rails schoonmaken

Bericht door martinb »

Gaat het om de rails zelf die je schoon wilt maken of om de bielzen en de ballast? De rails zelf is poetsen met een doek en wasbenzine of een poetsblokje. Als het om de complete set gaat (rail met bielzen en al) ligt het aan de vervuiling. Meestal is een nachtje in een sopje prima, maar daarna snel en goed laten drogen zodat er niets gaan corroderen... wissels zou ik niet in een badje leggen, vocht blijft aan de binnenkant zitten als je pech hebt en dan ben je wel klaar.... :-( Zie ook: https://www.nproject.org/nl/onderhoud/o ... -de-rails/


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie