Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Hallo,
Mijn naam is Henk. Ik ben nieuw hier. Ik heb jarenlang (digitaal) met H0 gereden. Wegens verhuizing naar een appartement moet ik kleiner gaan rijden, heb alle HO-materieel verkocht en heb gekozen voor N met Kato Unitrack rails.
Ik heb nog 4 transformatoren van Viessmann, die elk 16 volt wisselspanning leveren.
Mijn centrale Intellibox IR van Uhlenbrock levert bij schaal N maximaal 18 volt wisselspanning.
Nu lees ik hier en daar dat het voltage van 18 volt te hoog is en dat 15 volt beter geschikt is voor een langdurige goede werking van N-materieel.
Is/wordt het een probleem om door te gaan met 18 volt? Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren? De wissels van Kato werken sowieso op 15 volt gelijkspanning, hiervoor heb ik naast de DR4088 al de gelijkricht modules DR4101 aangeschaft.
Ik ben benieuwd.
Met vriendelijk groet,
Henk Edel
Mijn naam is Henk. Ik ben nieuw hier. Ik heb jarenlang (digitaal) met H0 gereden. Wegens verhuizing naar een appartement moet ik kleiner gaan rijden, heb alle HO-materieel verkocht en heb gekozen voor N met Kato Unitrack rails.
Ik heb nog 4 transformatoren van Viessmann, die elk 16 volt wisselspanning leveren.
Mijn centrale Intellibox IR van Uhlenbrock levert bij schaal N maximaal 18 volt wisselspanning.
Nu lees ik hier en daar dat het voltage van 18 volt te hoog is en dat 15 volt beter geschikt is voor een langdurige goede werking van N-materieel.
Is/wordt het een probleem om door te gaan met 18 volt? Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren? De wissels van Kato werken sowieso op 15 volt gelijkspanning, hiervoor heb ik naast de DR4088 al de gelijkricht modules DR4101 aangeschaft.
Ik ben benieuwd.
Met vriendelijk groet,
Henk Edel
Laatst gewijzigd door hedel op 30 aug 2023 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
N-spoor, Kato Unitrack, Tomix Fine Track, Intellibox IR, Itrain
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Deze doet zijn werk goed
https://www.az-delivery.de/nl/products/ ... s=e&_v=1.0
Heb ze ook bij AliExpress gekocht 2 stuks 1 goed 1 verkeerd geassembleerd
Arjuna
https://www.az-delivery.de/nl/products/ ... s=e&_v=1.0
Heb ze ook bij AliExpress gekocht 2 stuks 1 goed 1 verkeerd geassembleerd
Arjuna
Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Werkt n spoor niet met gelijk strrom in plaats van wissel? Dan is de 18 volt wissel niet bruikbaar en ook de stepdown is niet bruikbaar deze is voor gelijk stroom
Groeten Marcel V
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Ik rijd digitaal, dat is wisselspanning voor zover ik weet.
N-spoor, Kato Unitrack, Tomix Fine Track, Intellibox IR, Itrain
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Wat voor digitale centrale ga je gebruiken?
Groet, Anne W
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
-
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
- Locatie: Kalmthout
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
De meeste decoders werken voor spoor N zeer goed bij 15 volt.
18 volt is voor sommige merken decoder te veel van het goede.
Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Pas op …
18 volt wisselstroom wordt na omzetting in gelijkstroom een factor wortel 2 hoger. 18 * 1,4 = 25 volt
Beetje te veel lijkt me ….
Groet Guus
18 volt wisselstroom wordt na omzetting in gelijkstroom een factor wortel 2 hoger. 18 * 1,4 = 25 volt
Beetje te veel lijkt me ….
Groet Guus
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Dit is denk ik de belangrijkste vraag. afhankelijk van de Centrale gewoon de aanbevolen voeding gebruiken.
Tegenwoordig zijn de meeste decoders prima geschikt voor wat hogere spanningen. Maar bijvoorbeeld buffercondensatoren kunnen maar tot 16V geschikt zijn en kapot gaan bij hogere spanningen (op de rails dan wel te verstaan!).
Ik gebruik een Z21 met de bijgeleverde voeding, in de centrale kun je zelf de uitgangsspanning naar de rails instellen en deze staat bij mij dus op 16V.
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Ik wil de Intellibox IR van Uhlenbrock weer gebruiken.
N-spoor, Kato Unitrack, Tomix Fine Track, Intellibox IR, Itrain
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
De intellibox Ir kun je toch instellen op een lagere spanning voor N spoor gebruik.
Net als bij het Twin Center van Fleischmann.
Druk op menu en dan op mode. dan met de pijltjestoets naar beneden tot je spanning tegenkomt.
Dan de pijltjestoets naar rechts indrukken, dan toets naar beneden indrukken (n spoor) dan bevestigen met enter
mvg
Freddy
Net als bij het Twin Center van Fleischmann.
Druk op menu en dan op mode. dan met de pijltjestoets naar beneden tot je spanning tegenkomt.
Dan de pijltjestoets naar rechts indrukken, dan toets naar beneden indrukken (n spoor) dan bevestigen met enter
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Dat klopt, maar de instelling N levert nog 18 volt baanspanning. De vraag is of dat niet te veel is. Ik hoor graag een bevestiging van iemand die hier mee rijdt.
N-spoor, Kato Unitrack, Tomix Fine Track, Intellibox IR, Itrain
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Volg ons op www.edelmeijer.nl
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
- Locatie: Haarlem
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
HOI ik zou daar maar niet te moeilijk over doen.
Als je digitaal rijdt dan rijd je noch op gelijkspanning noch op wisselspanning. Die wortel 2 factor die iemand noemt geldt hier gewoon niet. Het is eigenlijk een gelijkspanning waarvan de polen + en - in een bepaald patroon verwisselen. In dat patroon zit de code die naar de baan wordt gestuurd.
Als je op 15 V rijdt staat de 15V dus steeds tussen de rails, maar is afwisselen de ene rail + en dan weer de andere.
Maar dat was je vraag eigenlijk niet. Je kunt prima op 15V rijden, maar ook goed op 18V. Ik heb in een Minitrix handleiding gekeken en daar staat zelfs: digitaal 22V. Voor decoders maakt de spanning niet echt uit. Ik heb naar een Doehler & Haaas decoder gekeken en daar staat: maximaal 35V. Maar 35 V is toch niet handig. De decoder kan er tegen, maar dan wordt er veel energie in warmte om gezet. Dat is niet erg, maar ook niet netjes.
Daarom rijd ik op 15 V (15,3V) , maar 18 V is ook prima hoor.
Als je digitaal rijdt dan rijd je noch op gelijkspanning noch op wisselspanning. Die wortel 2 factor die iemand noemt geldt hier gewoon niet. Het is eigenlijk een gelijkspanning waarvan de polen + en - in een bepaald patroon verwisselen. In dat patroon zit de code die naar de baan wordt gestuurd.
Als je op 15 V rijdt staat de 15V dus steeds tussen de rails, maar is afwisselen de ene rail + en dan weer de andere.
Maar dat was je vraag eigenlijk niet. Je kunt prima op 15V rijden, maar ook goed op 18V. Ik heb in een Minitrix handleiding gekeken en daar staat zelfs: digitaal 22V. Voor decoders maakt de spanning niet echt uit. Ik heb naar een Doehler & Haaas decoder gekeken en daar staat: maximaal 35V. Maar 35 V is toch niet handig. De decoder kan er tegen, maar dan wordt er veel energie in warmte om gezet. Dat is niet erg, maar ook niet netjes.
Daarom rijd ik op 15 V (15,3V) , maar 18 V is ook prima hoor.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Voor spoor N niet boven de 16 volt gaan.
Diverse decoders of andere elektronica zoals lokbuffers , voor spoor N bedoeld, kunnen het loodje leggen bij een hogere spanning. Hoe ik dat weet?….
Groetjes Gerard
Diverse decoders of andere elektronica zoals lokbuffers , voor spoor N bedoeld, kunnen het loodje leggen bij een hogere spanning. Hoe ik dat weet?….
Groetjes Gerard
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Beste Henk,
Zoals met alles in de wereld, zo ook in de modelspoorwereld, krijg je geen eenduidig antwoord, dus als je jezelf gerust wilt stellen dan trafo's van 15 Volt aanschaffen.
Groet, Anne W
Zoals met alles in de wereld, zo ook in de modelspoorwereld, krijg je geen eenduidig antwoord, dus als je jezelf gerust wilt stellen dan trafo's van 15 Volt aanschaffen.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
- Locatie: Haarlem
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Ik heb even bij Kühn decoders gekeken: daar staat max 22V.
http://www.kuehn-digital.de/files/T65_P16-21_de_a-1.pdf
Fleischmann gebruikt 18V:
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1119777
Ook Märklin werkt met 18V.
https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=82018.0
Op lokbuffers staat vaak niet de spanning die tussen de rails staat, maar een lagere spanning. Bij lokbuffers moet je soms oppassen. Op het lokbuffer zet je nooit de spanning tussen de rails. Er moet dus een echte gelijkspanning op staan. De decoder maakt hiervoor een keurige gelijkspanning, die lager is dan de baanspanning.
Dat er veel verschillende adviezen zijn, dat klopt. Maar ik zie hierboven ook veel adviezen van mensen die het hebben 'van horen zeggen', waartussen ook heel veel adviezen staan van mensen die weinig weten van elektronica. Dat is lastig inderdaad.
(maar bijvoorbeeld praten over wisselstroom op een digitale baan is echt onzin)
Maar, als het niet te ingewikkeld is: ga dan over op ca. 15V. 15V is ideaal.
http://www.kuehn-digital.de/files/T65_P16-21_de_a-1.pdf
Fleischmann gebruikt 18V:
https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1119777
Ook Märklin werkt met 18V.
https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=82018.0
Op lokbuffers staat vaak niet de spanning die tussen de rails staat, maar een lagere spanning. Bij lokbuffers moet je soms oppassen. Op het lokbuffer zet je nooit de spanning tussen de rails. Er moet dus een echte gelijkspanning op staan. De decoder maakt hiervoor een keurige gelijkspanning, die lager is dan de baanspanning.
Dat er veel verschillende adviezen zijn, dat klopt. Maar ik zie hierboven ook veel adviezen van mensen die het hebben 'van horen zeggen', waartussen ook heel veel adviezen staan van mensen die weinig weten van elektronica. Dat is lastig inderdaad.
(maar bijvoorbeeld praten over wisselstroom op een digitale baan is echt onzin)
Maar, als het niet te ingewikkeld is: ga dan over op ca. 15V. 15V is ideaal.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 02 sep 2023 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
Re: Trafo voor N-spoor: 18V of toch 15V?
Bedankt voor alle reacties!
Ik ga morgenochtend op vakantie, dus deze mailloop kan stoppen.
Met vriendelijke groet
Henk Edel
Ik ga morgenochtend op vakantie, dus deze mailloop kan stoppen.
Met vriendelijke groet
Henk Edel
N-spoor, Kato Unitrack, Tomix Fine Track, Intellibox IR, Itrain
Volg ons op www.edelmeijer.nl
Volg ons op www.edelmeijer.nl