[DATABASE] DRG D 311 serie bij de NS

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2903
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

[DATABASE] DRG D 311 serie bij de NS

Bericht door WilcoV »

De DRG serie D311 werd ontworpen als locomotief om als trekkracht te dienen voor het spoorweggeschut van 80 cm, de "Dora" en de "Schwerer Gustav 2". Door de firma Krupp werden in opdracht van de Wehrmacht vier paar locomotieven geproduceerd. In 1941 werden de eerste twee afgeleverd als D311.01 A/B en D311.02 A/B en waren bestemd voor de "Dora". In 1942 volgden de D311.03 A/B en D311.04 A/B voor de "Schwerer Gustav 2". Dit laatste geschut zou echter nooit worden ingezet. Naast dat de locomotieven als trekkracht konden dienen, waren ze geschikt gemaakt om als mobiel krachtstation voor het geschut te fungeren. Ze konden echter niet zelfstandig fungeren maar dienden altijd in een gekoppeld paar te opereren.

De D311.04A/B was aan het einde van de Tweede Wereldoorlog achter gebleven in Sluiskil en werd eind 1945, begin 1946 overgebracht naar de diesellocomotieven loods in Utrecht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende de locomotief bij Eisenbahn-Artillerie-Batterie 701. Tot 1946 werd getracht de locomotief operationeel te krijgen onder het nummer L5. Dit lukte maar deels en de locomotief werd nooit operationeel bij NS. Nadat de locomotief in 1949 tijdelijk bij de sloperij van Leumeren werd ondergebracht, kwam het op 20 december 1949 weer naar Utrecht en werd de locomotief in de nacht van 21 op 22 december naar Duitsland vervoerd. De locomotief kwam hierna weer bij de DB in dienst als V188 002 A/B, waar men ondertussen ook de D311.03 A/B als V188 001 A/B operationeel had en in 1951 ook de D311.02 A/B aankocht en als V188 003 A/B in dienst stelde. Wat er met de D311.01 A/B is gebeurd is onbekend.

De V188 002 A/B deed bij de DB dienst tot december 1971.

Afbeelding
Geschützloc L5, Utrecht 20 december 1949

Afbeelding
De L5 bij NS in de werkplaats

Afbeelding
De D 311.01 in dienst bij de Wehrmacht
Laatst gewijzigd door WilcoV op 16 jan 2024 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2903
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] DRG D 311 serie bij de NS

Bericht door WilcoV »

D 311 in 1:160

Fleischmann

725100/725170 (2021)
DB 288 002-9 DC/Sound, rood, IV

725101/725171 (2021)
Wehrmacht D 311.01 DC/Sound, grijs, II

725103/725173 (2022)
DB V 188 002 DC/Sound, groen, III

725104/725174 (2024)
NS L5 (D 311.04) DC/Sound, donkergroen, III
Laatst gewijzigd door WilcoV op 16 jan 2024 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: [DATABASE] DRG D 311 serie bij de NS

Bericht door Peter »

Weer zeer informatief Wilco, thx!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 991
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [DATABASE] DRG D 311 serie bij de NS

Bericht door Ronald2016 »

Hier staat bijna alles wat er in sluiskil achter is gebleven. En historie waarom het is gebeurd.

http://k5e.nl/


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2903
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [DATABASE] DRG D 311 serie bij de NS

Bericht door WilcoV »

Ronald2016 schreef: 17 jan 2024 17:24 Hier staat bijna alles wat er in sluiskil achter is gebleven. En historie waarom het is gebeurd.

http://k5e.nl/
Klopt, staat ook leuke informatie op over het gebruik van de draaistellen van spoorweggeschut door NS voor diverse zaken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie